Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandshastighet?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick bredband igår, (Bredbandsbolaget), har ännu inte hunnit lära mig hur allt funkar; tex. Hur 17 kollar man hastigheten? Finns det något bra program som kollar detta?? (Kör 9.1.)
Och Bredbandsbolagets portal ser ut som ett härjat Afghanistan, bl a. dessa "brick-flikar" är inte riktigt med.

Tackar

[ 24-10-2001: Meddelandet ändrat av: Nussan ]

Testa att gå in på:
http://www.dslreports.com/

Dom har några "tools" och där finns "speedtest" som du kan köra. Troligen är din lina jäkligt snabb, bredbandsbolaget brukar vara det...

Tackar! ska testa det när jag kommer hem... sitter f.n på en trist "sur-PC" på jobbet och längtar hem till bredbandet...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Nussan:
Tackar! ska testa det när jag kommer hem... sitter f.n på en trist "sur-PC" på jobbet och längtar hem till bredbandet...

Du kan också testa med att tanka hem en stor fil från ett filarkiv (och avbryta när du fått hem en 20, 30 MB). Alla webbläsare och ftp-program kan ange hur snabbt nedladdningen går.

Du kan t.ex prova med ftp://ftp.chl.chalmers.se/pub/Linux/distribut... och ta hem en av iso-filerna.

Detta ger inte en riktigt rättvisande bild av hur snabbt det går, men ändå en fingervisning av "verkliga" prestanda.

Kom ihåg att framkomligheten/hastigheten varierar stort över tiden och var i världen en server är placerad.

//Mikael

Tack igen! Vilken hastighet bör man ändå förvänta sig? Har insett att 10 Mb/s kanske inte riktigt stämmer Men bör det i alla fall ligga över 1 Mb??

Jag har bredbandsbolaget hemma och om det är en bra lina ut från en server kan jag hamna upp emot 1000 k/s men det är sällan. Mer normalt är 5-600 k/s men det är int eilla pnkat det heller...

Låter helt OK..

Visar sig Bredbandsportalen riktigt för dig??

Angående Bredbandsbolagets portal funkar den bara med Netscape (för mac). Upptäckte det i nån väl undangömd fil som var extra svår att hitta pga att flikarna inte funkar så bra :rolleyes: .

Det förklarar saken, Kan ju även passa på att fråga om en viss plug-in som tydligen behövs för att se "konserter". Men det kanske oxå löser sig när man byter till Netscape...??

uppklara lite:
1Byte=8bit
10Mb=10megabits=1.25megabytes

du kan förventa dig nedlastning på upp till 1.25 MB´s i sekundet!

Nej inte riktigt.

1 byte = 8 bit
1 kilobyte = 1024 byte (2^10 = 1024 trots "kilo = 1000")
1 megabyte = 1024 kilobyte (dito)

Alltså: 10 megabit = 10 000 000 bit = 10 000 000 / 8 / 1024 / 1024 = 1,192093 megabyte.
Sen tillkommer kontrollbitar och sånt också vilket innebär att en byte inte bara behöver 8 bitar för att överföras.

Detta tilltrots är Bredbandsbolagets 10 Mbit/s oerhört snabbt för att vara Internetanslutning. Dessutom full duplex så att man kan skicka en fil i 10 Mbit/s och ta emot en fil i 10 Mbit/s samtidigt.

Macke — Nöjd B2-kund

Inte riktigt?
Man kan ju inte skriva om alla faktorer som kan verka inn på en nedladdning, du sager 1.19, jag 1.25, who cares?

Volt var en spännande gubbe och eftersom det är ett namn så skrivs en volt "1 V" (med versaler dvs stor bokstav) Tusen volt skrivs "1000 V" eller "kV", tusen meter "km" (meter är inget namn, alltså liten bokstav).

Eftersom byte inte var en gubbe så bör det förkortas till "b" enl ovan. Risk finns då för förväxling med "bitar", bits. Tusen bytes bör skrivas som kb och 1024 bytes bör skrivas som Kb. (eg Kib)

Tusen per sekund skrivs alltså k/s oavsett om det avser bitar, bytes eller elefanter!

Vem bryr sig? Ja, vi borde bry oss om vi vill undvika förväxlingar. Det är "en viss skillnad" mellan Mm och mm

[ 24-10-2001: Meddelandet ändrat av: Saffran ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Saffran:
Volt var en spännande gubbe och eftersom det är ett namn så skrivs en volt "1 V" (med versaler dvs stor bokstav) Tusen volt skrivs "1000 V" eller "kV", tusen meter "km" (meter är inget namn, alltså liten bokstav).

Det var ju ett väldigt originellt påstående...
Lite bättre kan du nog, va?...

b=bit
B=Byte

b=bit
B=Byte

Jovisst, men det är faktiskt ännu roligare!

http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

In December 1998 the International Electrotechnical Commission (IEC), the leading international organization for worldwide standardization in electrotechnology, approved as an IEC International Standard names and symbols for prefixes for binary multiples for use in the fields of data processing and data transmission. The prefixes are as follows:

------------------------------------------------------------------------
Prefixes for binary multiples

Factor  Name  Symbol  Origin Derivation 
 210 kibi Ki kilobinary: (210)1 kilo: (103)1
 220 mebi Mi megabinary: (210)2  mega: (103)2
 230 gibi Gi gigabinary: (210)3 giga: (103)3
 240 tebi Ti terabinary: (210)4 tera: (103)4
 250 pebi Pi petabinary: (210)5 peta: (103)5
 260 exbi Ei exabinary: (210)6 exa: (103)6
Examples and comparisons with SI prefixes
one kibibit  1 Kibit = 210 bit = 1024 bit
one kilobit  1 kbit = 103 bit = 1000 bit
one mebibyte  1 MiB = 220 B = 1 048 576 B
one megabyte  1 MB = 106 B = 1 000 000 B
one gibibyte  1 GiB = 230 B = 1 073 741 824 B
one gigabyte  1 GB = 109 B = 1 000 000 000 B

[ 24-10-2001: Meddelandet ändrat av: Saffran ]

Saffran: Eftersom byte inte var en gubbe så bör det förkortas till "b" enl ovan. Risk finns då för förväxling med "bitar", bits. Tusen bytes bör skrivas som kb och 1024 bytes bör skrivas som Kb.

Hoppas verkligen du skämtar... kilobyte ska stavas KB för att skiljas mot kilobit som stavas Kb.

(ok, jag ser nu att jag skrev detta lite sent)

[ 24-10-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

• Oregistrerad
  • 2001-10-24 23:18

Jag går på Saffrans linje, men nöjer mig med att länka till Svenska Datatermgruppens eminenta ordlista. Där finns det mycket bra att läsa och lära om allt möjligt...

Varför "bara" länka? För att spara bandbredd här förståss
/Micke Seid

Jovisst skämtar jag, precis som USAs nationella institut gör.
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Examples and comparisons with SI prefixes
one kibibit  1 Kibit = 2^10 bit = 1024 bit
one kilobit  1 kbit = 10^3 bit = 1000 bit

Detta är inte helt enkelt. När vi pratar om överföringshastigheter och vi skriver kb/s, Kb/s, kB/s och KB/s och som här ovan k/s vad menar vi?

Det är faktiskt så att enhetsbeteckningen skrivs alltid med stor bokstav om den härleds från ett egennamn, tex A för Ampere, C för Celsius, K för Kelvin, Pa för Pascal, W för Watt, Hz för Hertz men lm för lumen, lx för lux, m för meter, s för sekund, cd för candela mm

I konsekvens med ovan bör alltså byte skrivas med liten bokstav, men det gör vi ju inte eftersom vi brukar skriva bits med gement b men det är nog helt fel. Jag tror att man alltid skall skriva ut ordet "bit" för att vara tydlig

Kära nå´n...
600 km/h blev det ungefär till slut... :eek:
Och portalen blev OK i Netscape, och ja, jag är lycklig...

Man blir slut av att läsa era inlägg
600 km/h var en bra beskrivning

Citat:

Skapades ursprungligen av: Nussan:
Fick bredband igår, (Bredbandsbolaget), har ännu inte hunnit lära mig hur allt funkar; tex. Hur 17 kollar man hastigheten? Finns det något bra program som kollar detta?? (Kör 9.1.)
Och Bredbandsbolagets portal ser ut som ett härjat Afghanistan, bl a. dessa "brick-flikar" är inte riktigt med.

Tackar

Om du har möjlighet att köra OS X eller Windows finns ett program som IT-kommissionen har utvecklat. Du hittar det här:
TPTEST

• Medlem
  • 2001-11-02 21:09

BoNet har en bra och enkel "hastighetsmätare" http://www.bonet.ac/bonet/Speedtest/speed.html?r=1004731411240

MvH Torle

Citat:

Skapades ursprungligen av: Torle:
BoNet har en bra och enkel "hastighetsmätare" http://www.bonet.ac/bonet/Speedtest/speed.html?r=1004731411240

MvH Torle

Testade ovanstående och för mig visade det inte rätt. Jag fick med ovanstående test 72kB/sec. Jag har 2 Mbit ADSL och får drygt 200kB/sec från sunet och om jag testar med TPTEST får jag resultat mellan 1.7 - 2 Mbit.

Ni som kör Bonet via ethernet ska vara lyckliga... ska flytta till ny lägenhet nu och där är det skitbandsbolaget som slarvat in kablarna. Då blir det att använda min serverpark som dörrstoppar och fotpallar... Hoppas bara det inte dröjer alltför långt till deras konkurs, så man slipper dhcp-eländet. Håller till fullo med Bildt... alla svenskar borde få ett eget, personligt IP-nummer!

Fattar inte vilken idiot som fick för sig att dhcp skulle ge ökad säkerhet... i vilket fall borde ett lämpligt straff vara att han/hon får kompanismörj av alla administratörer som nånsin försökt blockera en attack från bredbandsbolagets nät

(Ang. BoNet speedtest)
Oj vilken glädjemätare! Stannade på 1 Mbit/s med Bredbandsbolagets lina, dessvärre är det nog den enda gången jag har fått så hög hastighet. Ligger oftast kring 300-600 Kbit/s.

• Oregistrerad
  • 2001-11-06 12:10

Fick oxå 1 Mbit/s med bredbandsbolaget

[ 06-11-2001: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]

Får du verkligen inte högra än 300-600 Kb/s från Sunet med bredbandsbolaget´s 10 Mbitáre?

Jo, men när jag surfar runt hamnar det högst på 600...typ...

Allt snack om hastighet på ens uppkoppling tycker jag är ointressant eftersom det hela tiden är relativt. Dels beror det på vilken server du surfar mot, dels hur många andra personer som just då är inne och surfar i Bredbandsbolagets nät, men även nationellt. Att Bredbandsbolaget och andra carriers kan lova en viss bandbredd tycker jag är konstigt...

Bevaka tråden