Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otajt midi signal

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skaffade mig ett M-Audio Firewire Audiophile ljudkort häromdan. Och allt rullade på bra tills jag kopplade in Midi:t. Midi signalen kommer in försent, ca 20 ms. Alltså ganska hörbart.. Så jag ställde in det med midi delayet, men då visar det sig att signalen varierar mellan ca 20-30 ibland 40ms.. Ganska otajt med andra ord. Jag kör Ableton Live 4.0.4 och ska styra en Novation Drumstation (kort midikabel till och med) från en Mini Mac 1,42 med 1GB ram, OSX 10.4.6.. Tycker det borde funka..

Jag har även uppdaterat ljudkortets drivrutin till senaste version.. Nån som har haft samma/liknande problem?

Finns det nåt i datorn som kanske behöver uppdateras kanske? (nån Midi drivrutin)

Tacksam för all hjälp..

Kommer midi signalen för sent eller ljudet från vsti'n?

Ursprungligen av eskimo:

Kommer midi signalen för sent eller ljudet från vsti'n?

midi signalen kommer ca 20-30 ms senare än ljuden fr Ableton. jag har testat att lägga in en samplad kick fr drumstation i ableton som jag kör samtidigt som "den riktiga" kicken fr drumstation via midi, och det är helt tydligt att midi:t kommer mycket senare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-21 15:57

Var ställde du in mididelay nånstans, i ljudkortsinställningarna eller i live? Har du ställt in latency/buffert på ljudkortet korrekt?

Ursprungligen av Arete:

Var ställde du in mididelay nånstans, i ljudkortsinställningarna eller i live? Har du ställt in latency/buffert på ljudkortet korrekt?

i live, jag kan inte hitta nån inställning för det i ljudkortsinställningarna. det vore ok om signalen bara kom sent, men det är ju otajt som f*n också.. det tycker jag är mest konstigt

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-21 16:14

Så du har alltså satt ett minusvärde som delay i ableton? Det låter som ett recept för konstig soppa

Jag är inte så hemma i MacOS, men nånstans i det ska du kunna få fram en panel eller liknande för ljudkortet där du ställer in latency (eller buffertstorlek, är samma sak kan man säga). Nån mer insatt kan nog säga exakt vart.

Ursprungligen av Arete:

Så du har alltså satt ett minusvärde som delay i ableton? Det låter som ett recept för konstig soppa

Jag är inte så hemma i MacOS, men nånstans i det ska du kunna få fram en panel eller liknande för ljudkortet där du ställer in latency (eller buffertstorlek, är samma sak kan man säga). Nån mer insatt kan nog säga exakt vart.

ja det finns en kontrollpanel för ljudkortet, men det står ingenting om midi där.. bara en mixer där man kan ställa in nivåerna

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-21 16:21

Kolla i manualen till ljudkortet, du bör kunna ställa in latency/buffer size nånstans där... Eller så väntar du tills nån med koll på MacOS kan hjälpa dig

1
Bevaka tråden