Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel oktav via MIDI. Hjälp nån?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det blir helt enkelt fel oktav i key editor (exempelvis) på det som kommer in och ut via MIDI. Dvs att om jag på min synt trycker ner not C4 så blir det i key editorns (piano keyboard) not C3 som trycks ner. Väldigt irriterande. Nån som vet vad som är problemet och hur jag ändrar så att Cubase faktiskt visar "rätt" not?
Cubase "läser av" fel men verkar sedan "skicka" rätt väl under uppspelning, då just C3-noten via Cubase faktiskt spelar upp C4-noten på synten.

Man skulle nu kunna tro att jag helt enkelt mappat något fel i synten, men där har jag via olika zon-inställningar verkligen klargjort för mig själv att det är just C4 jag trycker ner på klaviaturen när jag provar. Och då det dessutom uppstår samma fenomen via trummaskinen när jag skall trigga patterns, så drar jag slutsatsen att det är något knas i Cubase. (Dvs att om jag mappat en pattern till C4 så startar den istället via C3 i Cubase).

Cubase SX3 handlar det om förresten.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-22 23:40

Du kan transponera alla midispår i cubase, en fullösning som funkar.

Jo det är som sagt en fullösning att göra det i realtime i så fall. Men en mer permanent "faktisk" lösning vore att föredra, hehe.

Har du provat ladda ner nån midimonitor som visar vad din synth skickar ut? C3 är "note on=60" och C4 är "note on=72".

Har kommit fram till att det INTE är Cubase som är boven. Följde charliecrashs råd här ovanför och fann att det blev C3 istället för C4 även utanför Cubase. Dock detsamma även för trummaskinen, så slutsatsen är att både synten och trummaskinen i sig är okej.

Det enda som jag då kan komma på kan tänkas ligga bakom problemet är MIDI-interfacet.
Jag kör med ett M-Audio Midisport 4x4. Ljudkortet jag kör med är M-Audio Delta 1010LT. Letat runt lite på nätet för att se om jag kunnat hitta någon med liknande problem, men icke funnit några. Vad attans kan vara felet bakom att det blir som det blir?
Om ingen har en uppenbar korrekt lösning/förklaring blir det till att skriva ett mejl till M-Audio och se om de känner till problemet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-23 14:03

Det blir alltså rätt om du skickar direkt från synt till trummaskin?

Ursprungligen av Arete:

Det blir alltså rätt om du skickar direkt från synt till trummaskin?

Precis. Mappad bastrumma till C2 spelas upp med tryck på C2 på synten direktmatad till MIDI in på trummaskinen.

Nu har jag i alla fall skickat ett mejl till M-Audio för att se om de vill kännas vid problemet, och i så fall har en lösning på det.

Nån moderator kanske kan lägga denna tråd i "Datorutrustning..." istället, då jag som sagt konstaterat att det inte är Cubase som är boven. I hopp om att fler läser tråden och kanske har en lösning alltså, hehe.

1
Bevaka tråden