Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JV-1080 MIDI in är död

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan en tid tillbaka har jag haft problem med att det händer underliga saker med mina MIDI-signaler. När jag spelar en låt kan synkningen hoppa fram och tillbaka, jag kan höra toner jag inte spelat in etc. I samband med detta har min Roland JV-1080 meddelat "MIDI Communication Error". Jag misstänkte batteriet i MIDI- hru-boxen och bytte detta. Problemet kvarstod. Idag var det helt omöjligt att spela något. Jag fick dubbelslag och en massa konstiga toner. Jag kopplade ur syntarna en efter en till det bara var min JV-1080 kvar. Kvar var även problemet. Jag kopplade bort MIDI thru-boxen så att mitt mammaklaver gick direkt till JV-1080. Stendött! Den reagerar inte på inkommande MIDI-signaler alls. Jag kopplade in en annan synt för att försäkra mig om att det inte var kabeln som var keff. Nemas problemas. Min Nova reagerade på inkommande MIDI-signal, men inte JV-1080. Vad kan ha hänt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-23 17:11

Fram med oscilliscope och kolla om midi-in-kretsen är korrekt på 1080:n. Sitter en optokopplare där som ska skicka signaler vidare via en buffer(troligtvis) till en MCU.
Eller så letar man upp en servicemanual med lite mer precis förklaring på vad fel-meddelandet verkligen betyder.

Iofs.. säkert någon annan här på forumet som har bättre aning då jag inte haft nöjet att traktera en 1080(varken hel eller trasig).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-23 17:23

Inte gav Owners manual mycket information på felet:
http://www.rolandus.com/support/product_manuals/JV-1080_OM.pdf

Sidan 102 och framåt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-23 22:55

Ah! Den vill inte flytta till villa? Sura skämt åsido - vad trist! Hoppas Roland Scandinavia eller nån butik med serviceavd kan hjälpa dig Mats!

Jag är tveksam till att en "nollning" av den is the shit, men det kan ju vara värt ett försök. Skall försöka dumpa alla mina performance först. Att laga den kostar nog mer än att köpa en ny begaganad JV-1080. Eller så får jag finna mig i att min musik kommer att låta som den gjorde innan det fanns ROMplers. Jag har ju i och för sig min Wavestation för ROMplerljud, men jag kommer att sakna JV:ns mellotronkörer. På sikt så måste jag ha en JV-1080 som funkar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-24 14:15

Ja, det verkar ju inte vara ett enkelt fel inte.
Midi ut ska ju ligga separat från midi rent elektroniskt, så om felet ligger i själva midi-in-kretsen så ska det ju gå att dumpa alla dina performance. Ligger det däremot längre in mot "hjärnan"/processorn så kan det ju såklart vara värre.

Hoppas det löser sig, JV-1080 ska ju vara en fin synthesizer/rompler.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-24 15:47

Jag har fixat moduler med liknande symptom några gånger och då har det alltid varit en lödning som släppt så att en pol från MIDI In-kontakten har lossnat och först glappat och sedan släppt PCB:n helt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-24 17:41

Amino: ja.. såklart.. själv lagat just sådana fel på åtminstone en synth och en modul... minnet är kort och dåligt..

  • Medlem
  • 2006-08-24 20:38

Ja, kanske rucka på kontakten lite kan skrämma igång den. Isf är det ju som amino säger. Midikontakterna på min VFX är väldigt rörliga och man är skraj varje gång man sätter i kontakterna att de skall lossna.

Har juckat på kontakten utan att det blivit bättre. Skall öppna upp den någon dag och kolla lödningarna.

  • Medlem
  • 2006-08-25 01:32

The only way to be sure

Hm... förra helgen testade jag igen och då var det liv i MIDI-ingången på den. Men tonerna hoppade och spelade en massa saker jag inte bett om. Då kopplade jag ur den och kopplade in min Novation Nova. Då fick den också spatt. Den kunde inte bestämma sig vad den skulle spela eller ens om den skulle göra det. Nu har jag precis laddat ned några MIDI-filer och kopplat datorn rätt upp i rumpan på 1080:n. Nemas problemas. Jag kopplade om så att 1080:n fick sin MIDI-signal genom mammaklaverets MIDI Thru. Nemas problemas. För en stund sedan matade Logic 1080:n genom mammaklaveret och nu går det genom Novan också. Nemas problemas. Men kör jag genom MIDI Thru-boxen så är det tvärnit. Det kommer inte ut ett MIDI-meddelande ur den! Jag trodde att det var Novan först eftersom jag inte tänkte på att den matades via boxen. Boxen bytte jag ju batteri i för inte så länge sedan utan att det hjälpte så därför har jag inte misstänkt den, men nu lutar det år att det är den som keffar. Tur att de inte kostar så mycket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-23 10:09

Man kan lita på Roland!

Jaha... nu vet jag vad felet är. Skulle mäta upp spänningen på batteriet. Då har ena polen på batteriet lossnat. Batteriet har läckt syra också. Det märkliga är att batteriet är max ett år gammalt.
http://forsell.mine.nu/musik/P1010554.JPG
Det är väl så det blir med batterier av märket "Fuck" eller vad det nu står...

1
Bevaka tråden