Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorhaveri

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

musikdatorn har lagt av :/
Den fick för sig att spontanomstarta sig själv tidigare ikväll och efter att den hängt sig på windowsloggan så stängde jag av den. Nu startar den inte. Eller den startar men får ingen bild på skärmen...
Gissar på att det är moderkortet som är kaiko (fläkten på den snurrar inte), men jag är kass på datorer. Nån som har koll? (PC f ö)

Gissar på att det finns en del datorkunniga personer här på 99an. Reggar mig helst inte på ett nytt forum för bara detta.

hatar sånt här... har varken tid eller ork med detta. Egentligen inte råd heller om jag nu behöver byta ut något...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 09:32
Citat:

fläkten på den snurrar inte

ujuj ajaj, är det CPU-fläkten? slå helst inte på datorn innan du har en fungerande flärp, eller ställ en bordsfläkt att blåsa in i chassit så länge.

Piper datorn när den sätter igång? om du har inbyggt nätverkskort på moderkortet, blinkar nätverksdioden?

Om datorn sätter igång som vanligt och inget på skärmen syns så tippar jag på grafikkortet.

Ursprungligen av fredrik_e:

ujuj ajaj, är det CPU-fläkten? slå helst inte på datorn innan du har en fungerande flärp, eller ställ en bordsfläkt att blåsa in i chassit så länge.

Piper datorn när den sätter igång? om du har inbyggt nätverkskort på moderkortet, blinkar nätverksdioden?

Om datorn sätter igång som vanligt och inget på skärmen syns så tippar jag på grafikkortet.

Nej. En mindre fläkt. Har för mig det den kyler kallas nordbrygga.(?)
Datorn piper inte. Lyser en orange diod på moderkortet, men den blinkar inte.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-08-24 09:36

när vi ändå snackar om det.. om nätverksdioden inte lyser och datorn inte piper och det inte blir någon bild på skärmen (fast fläktarna går) så kan man kanske anta att det är moderkortet som rykt eller?

sorry för trådkapning.

Hm, finns en massa grejjer att testa...

1.) Plocka ut all RAM. Testa sen RAM minnena ett och ett (förutsagt att du har fler).

2.) Flasha bios. I din manual (om du har kvar ngn) står det säkert var du hittar den rätta jumpern. Men det brukar vara en två-pinns jumper hyfsat nära batteriet. Om du kollar upp vad du har för modellnamn på moderkortet kan jag kolla åt dig om du inte har koll. Borde finnas bilder på nätet ngnstans.

3.) Testa med en annan skärm. Testa med ett annat grafikkort.

4.) Kolla så alla fläktar går. Grafikkort, processor & nätagg.

5.) Ta det lugnt!

Ursprungligen av Synapskollaps:

Hm, finns en massa grejjer att testa...

1.) Plocka ut all RAM. Testa sen RAM minnena ett och ett (förutsagt att du har fler).

2.) Flasha bios. I din manual (om du har kvar ngn) står det säkert var du hittar den rätta jumpern. Men det brukar vara en två-pinns jumper hyfsat nära batteriet. Om du kollar upp vad du har för modellnamn på moderkortet kan jag kolla åt dig om du inte har koll. Borde finnas bilder på nätet ngnstans.

3.) Testa med en annan skärm. Testa med ett annat grafikkort.

4.) Kolla så alla fläktar går. Grafikkort, processor & nätagg.

5.) Ta det lugnt!

Tackar! Provat några av dina förslag redan, ska testa resten då jag får tid.

3.) Skärmen har jag testat, var inte den.
4.) Alla fläktar går, utom den på moderkortet (nordbrygga?).
5.) Är alltid lugn

  • Medlem
  • 2006-08-24 17:25

Synapskollaps: Punk 5 borde komma först

1
Bevaka tråden