Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SATA till IDE?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!
Ny dator har anlänt - nu skall det bli åka av! (?)
Trots att jag vänt och vridit på alla aspekter av nya datorn lyckades jag missa en sak - det är bara en IDE-kanal på moderkortet... Eftersom jag redan spräckt budget så tänkte jag använda min gamla IDE-disk som audiodisk tills jag får råd att köpe en SATA-disk till. Problemet är att DVD-brännaren sitter på den enda IDE-kanalen. Frågan är då: går det att koppla en IDE-disk till en SATA-kontakt via någon adapter? Alternativ 2: vad kan tänkas hända prestanda- och stabilitetsmässigt om jag kopplar IDE-disken till samma kanal som DVD:n?
Tacksam för svar - i morgon är det installationsdags!

Citat:

vad kan tänkas hända prestanda- och stabilitetsmässigt om jag kopplar IDE-disken till samma kanal som DVD:n?

Det fungerar (iaf i teorin).. typ.. men hastigheten begränsas till den långsammaste enheten. Inge vidare alls..

Volantiz: Förslag på vad jag skall göra?
Ytterligare ett alternativ är att använda en partition på systemdisken så länge - är det bättre?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-24 18:46

Om det är temporärt så kan du ju helt enkelt koppla ur DVD-brännaren och bara koppla in den när du ska använda den (alltså SLÅ AV DATORN innan du gör det ). Inte så fabulöst ofta man använder DVD-brännaren ändå så. Sen kan du ju prova att köra hårddisk och DVD på samma sladd, tror nog den orkar med att vara audiodisk rätt bra ändå (beroende på hur mycket data du måste skyffla).

Arete: Tack för det! Hur skulle du välja att koppla DVD och HD? DVD som secondary master och HD som secondary slave eller tvärtom?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-25 11:41

Vilken du sätter som master eller slave spelar ingen större roll (jag skulle satt hårddisken som master), däremot kan det (är inte säker) göra skillnad på vilken plats enheterna har på IDE-sladden. Har för mig det är rekommnderat att ha hårddisken längst ut på sladden, men som sagt inte helt säker. Inte säker om det faktiskt gör någon skillnad heller, vet bara att några sladdar jag ägt varit märkta så.

Ursprungligen av magforce68:

Problemet är att DVD-brännaren sitter på den enda IDE-kanalen. Frågan är då: går det att koppla en IDE-disk till en SATA-kontakt via någon adapter?

Jajamän! Det fungerar bra!

Jag har själv köpt den här från Komplett.se.
Har testat med både IDE-hårddisk och med DVD-brännare. Fungerar perfekt!

Tryck i adaptern i IDE-kontakten på hårddisken. Sen dras en SATA-kabel till moderkortet och en liten strömkabel (likadan strömkontakt som du har till floppyn) till din SATA/IDE-adapter.

linus: vad tror du om prestanda för en sådan lösning jämfört med att haka på IDE-disken på samma lina som DVD:n?

1
Bevaka tråden