Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gissa: Jamsession

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är något mer för Arete och er andra som inte är så förtjusta i rena toner och harmonier.
(även fast grunden är en "ren slinga"

Vad är det som låter tro? (distar tyvärr lite ibland)
http://spacelabfilm.ath.cx/slask/gissa911.mp3

En och samma synth inga extra effekter.

Har du gått å tjackat en evolver?

Vad är det för fel på dist nu då?

Det låter tunt, vasst och digitalt. Gissar på någon billig VA, typ Darkstar.

Ursprungligen av Dalleponken:

Det låter tunt, vasst och digitalt. Gissar på någon billig VA, typ Darkstar.

:rolleyes: Nån med Darkstar som håller med?

Jag har haft en som jag sålde för att den lät så här vad jag vill minnas iaf. Hoppas du inte gjort detta på en Moog Voyager nu..

Ursprungligen av Dalleponken:

Jag har haft en som jag sålde för att den lät så här vad jag vill minnas iaf. Hoppas du inte gjort detta på en Moog Voyager nu..

Då skulle du må va?

FM och filter - skulle också gissat på Evolver om inte Volle redan gjort det. Alesis Ion? (mest för att jag inte kommer på vilka gamla analogisar med FM förutom Pro-One)

Ursprungligen av false messiah:

FM och filter - skulle också gissat på Evolver om inte Volle redan gjort det. Alesis Ion? (mest för att jag inte kommer på vilka gamla analogisar med FM förutom Pro-One)

Visst får du gissa på det Vi får se om det stämmer sen.

Ledtråd: Kallback vill ha en.

Aha! MPC1000!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 22:35

xoxbox? (nu ligger tjejen och sover, så jag har inte ens lyssnat på klippet )

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-08-25 06:59

Mono/polly!!

Brukar kunna låta snarlikt....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 10:32

Något hemmabygge?

Vettifan vad det är, men den går nog att laga.

Tycker det låter som en Yamaha CS-synth. Det låter mer Ringmod än FM.

Yamaha CS-30 kanske?

Eller CS-60

harjagrättharjagrätt??

Tycker att den låter lite för snäll för att vara en Evolver...
Men annars har jag ingen aning.

Ledtråd 2:
Saxat från vintagesynth.org
"Its features and sound make the *** a worthy alternative to Roland's Juno 106"
Mm eller hur

• Medlem
  • 2006-08-25 15:37

AX60. Filter-FM. Min gissning. En favoritsynt som jag själv dock aldrigt ägt någon.

Alternativt AX-73?

Helt rätt JGB!

Ville visa upp en lite annan sida av AX-60. Tycker det är rätt bra ljudmöjligheter för att vara en synth med bara en oscillator.

• Medlem
  • 2006-08-25 16:19

Gissade innan jag lyssnade, tog det bara på din beskrivning. Lyssnade i efterhand och höll fast vid gissningen.

AX-60 är en mycket trevlig synt, gäller bara att hålla koll på resonansen så den inte springer iväg. Utan filter-FM hade den dock varit klart tråkigare.

Har använt andras AX-60 i ett par projekt, gör mig inte mindre sugen på en. Dagen när jag har plats, pengar och tillfälle att köpa en så kommer jag göra det.

Jag funderade på Akai AX-?? eftersom jag hade för mig att någon av dem hade FM, men kunde inte komma på vilken.

Lite lustigt det där med oscillator-FM och filter-FM: det kan få vilken analogsynt som helst att låta som en Yamaha 4-op-FM-synt bara man vrider på tillräckligt. Det måste vara något med alla övertonerna och diskant som får det att kännas digitalt. (Se tex Dalleponkens kommentar ovan.)

1
Bevaka tråden