Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa orgelljuden?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken synt har de bästa orgelljuden? Jag behöver för livebruk, en synt som har bra ljud, ej nödvändigtvis den bästa orgelhanteringen dvs. drawbars o dyl.

Jag exkluderar alla dedikerade hammond-prylar, för den bör även ha tex ett hyfsat brass-ljud också.

Tips bitte!

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-08-26 10:00

Om du har häst mycket pengar så kolla på Nord Stage (tyvärr synth brass)
...undrar om inte rolands nya stage piano rd 700x har deras hammond simulator grej (vk-7) inbyggd. Har tyvärr inte själv provat vk-7an. Körde korg cx-3 (digitala) under ett gäng år och har på senare tid hyrt nord electro 2.

MVH

/Johan

Nord har jag inte testat. Hur funkar K2000 då? med klaviatur... är inte den rätt ok?
Jag vill inte ha en rackburk, och inte ett 88 tangenters. En lagom stor synt typ 61 tangenter. Ska funka som komplement till mitt stagepiano.

Tack för tipset, fortsätt bara

Nord electron är sjukt bra! Stagen har vidareutvecklat ytterligare med reverb och ett par förstärkartyper har jag för mig, men där har du någon variant av vägda tangenter som jag är lite skeptiskt till när det gäller orgel.. Då tycker jag bättre om electron. Någon gång i framtiden skall jag själv införskaffa! Dock låter Hammonds egna eller Rolands orgelkopior väldigt bra, men då är det BARA orgel i dem som gäller. Men då får du reverb och riktiga drawbars (även om jag tycker de elektroniska drawbarsen på electron fungerar utmärkt)

Nu såg jag att det skulle fungera som komplement till stagepiano.. samt ha brassljud. Jag tycker inte någon synt riktigt kan fixa både och. Triton fullversionen var rätt så schysst, men det är ju inte i klass med orgel-kopiorna Roland Vk8 och hammond, samt att du inte får rätt tangenter...

VARNING här utfärdas för Korg Triton LE som jag trodde skulle kunna fixa samma biff åt mig. Ajajaj vilket felköp. Dock har jag använt den massa i revy-sammanhang som alltiallosynt så den är lite förlåten. Men orglarna i är vassa och metalliska. Stay away!

Har en motif som jag orglarna låter helt okej hos....sägs att ES versionen av motif låter ännu bättre.
Plus att du kan lira brass till öronen blöder på den också...+ en jävla massa annat.
Finns ett expensions kort av roland som heter nåt i still med 60 - 70 keyboards som folkk brukar snacka om att det är bra orgelljud...kanske värt o kolla opp..

Liten fråga från en okunnig, användbara brassljud existerar inte va? Såna man inte trillar ihop dubbelvikt av skratt dvs.

Ursprungligen av eskimo:

Liten fråga från en okunnig, användbara brassljud existerar inte va? Såna man inte trillar ihop dubbelvikt av skratt dvs.

Inte hos Rolands äldre prylar i alla fall Känner inte till nåt ... enda som funkar hjälpligt brukar vara valthorn (med mycket reverb) annars låter det bara helkass och GM.

Roland har däremot bra orgelljud till exempel i JV-serien ... Annars finns det en del fina Software-synthar förstås om man vill trixa med dator o.s.v. Måste kolla in Electron. Är det alltså drawbars den har? Hyperkult!

Jodå, finns massa brass-varianter som faktiskt låter väldigt bra.. om man använder dem tillsammans med resten av bandet. Att BARA lyssna på brassljudet är ingen bra idé. Men i sammanhang. Jag gillar personligen Roland-brassen i deras nyare stagepianon, samt att jag tycker Triton sköter sig väldigt bra

Electron har digitala drawbars som fungerar mycket bra! VILL HA! (har spelat dagligen på electro i två år utan att äga en... snyft)

man bugar

och bockar för alla tips, ska kolla upp dessa. Jagar runt som en sork efter en PC-88:a också, kanske någon som har en sån till salu för sitt rätta värde (5-6000:-)?

• Medlem
  • 2006-09-02 19:43

Jag har en Roland Juno-D, som har grymt bra orgel ljud, allt från fylliga kyrkorglar till John Lords distade orgel. Sen kan man modifiera olika saker som vilken hastighet man vill ha på rotorn (slow eller fast), liter eftekter och lite annat dyligt.

Sen är det en bra synt för sin pris klass. Ny pris ligger på cirka 5500:-, men jag har sett att den börjar komma upp på beg. marknaden nu...

Ursprungligen av Yake:

Jag har en Roland Juno-D, som har grymt bra orgel ljud, allt från fylliga kyrkorglar till John Lords distade orgel. Sen kan man modifiera olika saker som vilken hastighet man vill ha på rotorn (slow eller fast), liter eftekter och lite annat dyligt.

Sen är det en bra synt för sin pris klass. Ny pris ligger på cirka 5500:-, men jag har sett att den börjar komma upp på beg. marknaden nu...

Är inte motorn i den en styckmördad jv-1080? I så fall är den inte så värst fet, om jag får tycka nåt.

Ursprungligen av charliecrash:

Är inte motorn i den en styckmördad jv-1080? I så fall är den inte så värst fet, om jag får tycka nåt.

Det och en aning till skulle jag tro .. de släpper inte de gamla hederliga JV-ljuden ännu. Verkar svårt (för dem) att hitta på nått bättre. Studiostandard sedan ...94 ... eller 91?

Men Juno-D verkar rätt kul. En massa möjligheter så man får nog mer ut av den än en JV-1080 tex i alla fall live.

1
Bevaka tråden