Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

simulera steelguitar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har bra tips på moduler med ett bra steelguitarljud? Låter kanske konstigt men det skulle vara kul att pitchslida lite steelguitar

Jag misstänker att ett steelguitar-ljud låter bra om du fraserar det rätt. Du bör alltså vara ganska duktig på klaviatur för att få det att låta bra. Vill minnas att DX7 och gänget hade hyggliga emuleringar. Ett sådant ljud genom lite varm overdrive och rätt frasering borde kunna fixa biffen.

Korg Trinity/Triton har ett bra steel-ljud, som använder joysticken på ett bra sätt. Höger/vänster=pitch, framåt=vibrato, bakåt=volymfade... Sen kan man assigna effekter och sånt på "scene"knapparna...

fan va skoj, ska kolla upp omgående! Jag är inte David Foster men visst kan jag spela

DX7 hade en funktion som var som gjord för steelguitar:
Ner med sustainpedalen, ta t.ex. C4 G3 & D3, släpp C & G men håll kvar D och pitchbenda (heter det väl inte) upp en helton och voila; D glider upp till E medans övriga ligger still. Kräver en del övning för att kunna göra det "i farten" men låter väldigt snyggt. Jag har aldrig sett denna funktion på någon annan synth men det är klart, det finns en del jag inte testat
Jag önskar verkligen att min EX5 kunde göra detta.

1
Bevaka tråden