- Haplo
- Medlem ●
Aaaaaaaaargh, j-kla skitkeyboard (Studiologic SL-161).
Varje gång man gör den strömlös (misstag, flytt etc.) så keffar den ur.
Får man sitta och köra reset sjutioelva gånger, nu verkar det ha lagt av helt.
Funkar men max velocity är väl typ 40. ibland lyser alla lampor på panelen eller ett par stycken fast ingen ska lysa.
Har haft problemet i typ 1år men har inte stängt av det under den tiden :eek: men nu är det kört.
Dags helt enkelt att kasta skiten och skaffa något annat.
Vilka 61-keyboard/synthar kan ni rekommendera för så lite pengar som möjligt men ändå kvalité. Behöver inte en massa kontroller eller rattar (pitch, mod räcker).
Jag är ju helt galen i att kunna transponera vad som kommer UT ur masterkeyboardet utan en massa cubasetrix, och den enda mastern för pyttelite pengar som kan det är en Roland D-10/D-20. Den har Rolands joypitch med äkta modulator lever (i motsats till PC-300 som är helt oanvändbar ) Tangenterna är väldigt stryktåliga och levererar en bra balans mellan min och max vel. Det ska rätt mycket tryck för att få 127. Den kukar aldrig ur och minns vad den stod på efter strömmen har varit av.
Jag inte testat att spela på det till någon ljudkälla, bara känt lite på ett som stod på musikbörsen. Men tangenterna känns riktigt sköna, semivägt klaviatur. Sliders är väl inte det göttaste, men funkar. Mer än så kan jag inte säga... men det finns väl ett gäng som har såna klav på 99an?
Vet då att jag skulle köpt ett sånt om jag skulle köpa ett nytt klav i dagsläget.
Jag har ett UF8. Men det är ju stormamman med pianotangenter, så spelkänslan går ju inte riktigt att jämföra med de mindre...
Men som Arete säger är slidersen och rattarna ganska plastiga, men helt funktionabla. Jag stör mig dock lite på att alla rattarna har ett hack klockan 12, vilket ju kan va bra om det är en panoreringsratt, men inte lika bra om man vill göra fina jämna filtersvep...
Mårre, jo det är klart jag får testa innan men det finns ju endel att välja på så jag tänkte höra vad ni rekommenderar
Om nu CME är "skräp" vad skulle du rekommendera att titta på ?
Skulle klassa det jag har nu som skräp, så det beror väl lite vad man har som referens.
Kan ju knappast kännas flastigare än SL-161'an
Imo e CME rent skräp när det gäller klaviaturen (det enda jag testat på dem) så det bästa du kan göra e testa själv. Alla tycker olika.
Vad var det som var kass med klaviaturen? Tänkte köpa en och vad jag har hört ska den vara bra... Det viktiga för mig är att just klaviaturen är bra, jag gillar brun dx7:a :)...
Tittade lite närmare på sl-161'an, den verkar ha vänt upp och ner på velocity'n :eek:
Bankar jag på tangenterna så är velocityn typ 5, petar jag bara på tangenten så blir det 127.
Någon som varit med om något liknande ?
Den har i alla fall sånna velocity mappar. Mem jag har aldrig varit med om att den har bytt
av sig själv. Jag tycker nog studiologic tillhör de bättre klaviaturerma. Annars så
är väll Roland A90 en tung master. Jag skulle vilja ha lillebror a70 men den har jag
aldrig sätt till salu.
Vad var det som var kass med klaviaturen? Tänkte köpa en och vad jag har hört ska den vara bra... Det viktiga för mig är att just klaviaturen är bra, jag gillar brun dx7:a :)...
Jag tyckte att det viktigaste var skräp dvs. klaviaturen. Om man jämför med det bästa som finns (imo): V-synth så är det snudd på löjligt. Till och med en gammal Ensoniq känns bra i jämförelse.
Dock är smaken väldigt olika.
EDIT: missade tips till Haplo.
Vill du ha vägt eller inte? A90 har väl våldsamt vägd klaviatur? Roland A50, Yamaha KX76, Edirol e de jag kommer på just nu. Korgs nya K-serie kanske oxå (inte testat). Dessa tips gäller enbart klaviaturer som jag tycker e sköna.
Hade tänkt mig semi-vägda tangenter, så någon A90 är inte intresant både ur spel och ur kostnadsynvinkel.
Måste bara ta mig till Jam eller annat ställe för att testa lite.
Varför skrev du inte det i första posten? Så hade du sluppit en jävla massa fel svar
Uhm, nu har jag den framför mig.
Den är stor, mycket större än vad vad jag trodde den skulle vara. UFOs sliders känns stabila (det är ett motstånd i dom) och knobarna känns helt ok de också. Knapparna känns dock jävligt B. Ska pilla mer nu. Hajj
Ehm... Jag såg ju ett igår hos en jag var och köpte en orgel hos... Det var nog ett Clavinova elpiano med vägda tangenter. Och bara 61 tangetlianer. Tror jag.
Har du hittat masterklav än? Det fanns två semivägda 61'or från M-Audio i senaste Luthmankatalogen.
Nope inte än, tänkte åka förbi Jam imorgon och kolla på dom alternativ som finns där.
Väntar dock på att jag ska få resten av räkningarna så man vet om man har pengar eller ej
hallå
jag rekomenderar verkligen att inte snåla på ett kontrollklaviatur. spara hellre ett tag och köp något gediget du kommer inte att ångra dig.
Jag förstår att du letar efter semivägda, i så fall rekomenderar jag starkt m-audios axiom serie, men jag kan värkligen helhjärtligt rekomendera ett m-audio Keystation Pro 88, totalt kompromisslöst.
Finns inget nuvarande som slår den.
jag tror att de kommer att gå ner i pris snart.
mvh/wardroid.
obs ! cme skall strax släppa en ny serie säkert för ett vettigt pris,men jag skulle inte rekomendera dig ett köp av detta märke, många har klagat på dem.
Verkade ju som det där M-Audio master-keyboardet var bra. Såg fint ut iaf, och var relativt billigt (minns inte namnet). Korg MicroKontrol kan du spola ner i toaletten dock (har ett själv, det funkar, men har dåligt implementerade rattar och reglar).
Var inne på Jam idag och kollade på CME UF6 samt Korg K49 (samma klav som K61 fast mindre).
Hade dom haft CME UF6'an inne på lager så hade jag köpt ett sådant men det hade dom inte.
Så här i efterhand när jag tänker efter (har svår abstinens just nu ) så var det nog bra.
Själva CME'n verkade hyffsat välbyggd (har Studiologic 161 som ref. ) kanske lite plastigt i sliders men annars hyffsat. Däremot så tyckte jag nog inte att själva tangenterna var någon jättehit, här var studiologicen mycket bättre i själva materialet.
Framförallt saknade jag dom rundade hörnen och den lite mer blankpolerade ytan, kändes billigt helt enkelt på CME'n. Däremot var motståndet bättre än i studiologicen, fast jag tror inte ens 161'an är semivägd så det är nog förklaringen.
K49'an var som att vandra in i plastens värld.
Säkert klockrent om man ska dra med sig ett klav runt stan alt. har tokigt med plats.
Men annars tycker jag känslan påminde om yamaha-fm-synthes-hemkeyboardet-a'la-adlib-ljud som morsan gav mig för 17år sedan
Ska kolla in m-audio's keyboard och se om det kan vara något.
Tack för tipset wardroid.
Hur är det annars med beg. synthar i 3000kr klassen finns det något vettigt där ?