Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp angående ljudkort!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, hejsan.

Jag har nyligen köpt en ny mikrofon, JJlabs ND6000 Mk II. Dock blir insignalen i datorn väldigt låg med denna (har testat de flesta inställningar vad jag vet), och det har jag förstått att till stor del beror på ljudkortet. Då jag är ganska ny inom musikproduktion så har jag lite frågor till er, förhoppningsvis lite mer vana, musikfantaster.
Jag skall nu investera en laptop och sälja av min stationära. Därav behöver jag ett externt ljudkort. Då kommer frågan vad man skall satsa på, iom att man säkerligen behöver ett litet mixerbord också. Det jag har tänkt är att köpa ett externt ljudkort som även fungerar som ett litet mixerbord med lite ingångar, fantommatning, etc.
Är detta en bra lösning, eller skall man köpa ljudkort och mixerbord separat? Sedan undrar jag om det är väldigt markant skillnad i snabbhet på ett externt USB-ljudkort kontra ett externt FW-ljudkort? Det skiljer väldigt mycket i pengar, men som sagt så är jag ju relativt ny, och kan då inte vara intresserad av den ALLRA bästa prestandan... Än.
Man ju smått begränad budget med.

Jag är väldigt tacksam för alla svar och tips jag kan få. /Nicke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 10:37

Det är ju lättare att komma billigt undan om du köper ett separat mixerbord och något enkelt ljudkort med endast stereo in/ut. Då funkar det ju bra med nåt USB-ljudkort. Ljudkort med flera ingångar måste köra med Firewire eller USB2 och är i regel ganska mycket dyrare.

Jag skulle nog börja med att köpa ett begagnat USB-ljudkort plus en mindre Behringermixer.

Okej, okej. När jag kikat runt i lite forum, så verkar det som om ett mixerbord kan anses vara "överflödigt", i vissa fall. Det är ganska lätt, när man är ny, att köpa saker man inte behöver. Det är kanske istället bättre att ställa in inställningar och mixa i mjukvaran istället. För att istället satsa på ett lite bättre ljudkort, med ingångar, etc. Detta för att även få bättre kvalité.

http://www.luthman.se/productDetails.aspx?id=205617

Kan ett sådant ljudkort (länk ovan) vara ett bra köp för mig tror ni?

Kom gärna med andra tips på andra köp annars! Jag är som sagt tacksam för ALL hjälp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 11:41
Ursprungligen av nickenicke:

Okej, okej. När jag kikat runt i lite forum, så verkar det som om ett mixerbord kan anses vara "överflödigt", i vissa fall.

Visst, om du kör i princip allt i mjukvara och bara vill kunna spela in sång eller nån gitarr så funkar det ju utmärkt utan mixerbord. Men så fort du skaffar nån hårdvarusynth eller en gitarrstärkarsimulator (typ POD) så är det ju smidigt att ha allt inkopplat på en gång.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-30 11:28

Fireboxen är ett grymt bra ljudkort.

Okej, okej. Tror ni att jag kommer ha användning för alla dess funktioner samt kvalité, eller skall man kanske köpa ett billigare, som första "musik-ljudkort"?
Sen undrar jag också om detta säkerligen är lösningen på mitt problem att insignalen på min mikrofon (som endast går in i mic-ingången på mitt interna soundblaster live-kort) är så låg?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-30 11:48

om din inte ska spela in flera instrument på en gång så klarar du dig rätt långt på ett soundblaster live... se till att lägga in kx-drivarna bara
http://kxproject.lugosoft.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 11:51

Det är väldigt troligt att den låga nivån beror på ditt ljudkort!

Fireboxen har bra rykte så det är säkert ett bra köp! Sen om det är värt det för just dig kan nog bara du svara på...

Vill bara säga att jag är väldigt tacksam för allt ni säger. Är väldigt nyfiken och frågvis, men jag lär mig mycket, tack!

Tommyc;

Ah, precis som du säger så spelar jag ju bara in gitarr, sjunger, etc nu. Så då behöver man ju inget mixerbord. Men ljudkvalitén ligger ju ändå i ljudkortet kan jag tänka mig..? Så jag borde väl kunna köpa ett relativt bra externt ljudkort nu, och sedan (när midi-synth, elgitarr t.ex kommer in i bilden) köpa ett litet mixerbord till.. Eller?

Sen det du nämner om att koppla in olika saker samtidigt. Har inte det ljudkortet, som jag t.ex pastade där uppe, ingångar som klarar av det? Går det bara att ha en enhet inkopplad samtidigt med externa ljudkort?

Arete;

Ah, okej! Så genom att installera de kx-drivarna kan man iaf nu, tills man köpt ett bra externt ljudkort, få bättre och högre insignal? Vore ju kanon isåfall. Sitter på jobbet nu, så får testa direkt när jag kommer hem!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 14:33
Ursprungligen av nickenicke:

Sen det du nämner om att koppla in olika saker samtidigt. Har inte det ljudkortet, som jag t.ex pastade där uppe, ingångar som klarar av det?

Jo, fast det har ju bara 4 analoga ingångar (och två digitala). Men det kanske är tillräckligt?

Jag tror knappast att en ny drivrutin skulle förbättra ljudet från miken men det skulle kanske ge lägre fördröjning än standarddrivarna.

Köp Fireboxen. Jag kör på den och är bara glad. Det är ljudkvalle för en liten peng.
Som du säger kan du sen köpa en liten mixer när du växer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-30 15:54

Har du slagit på "20dB boost" för micingången i windows ljudinställningar?

Nix, jag har ej slagit på "20dB boost" för micingången.. Skall man göra det? Och isåfall varför?

1
Bevaka tråden