- lrb
- Medlem ●
Om ni hade 35.000 kr, och var tvungna att investera rubbet i synthar, effekter, utrustning, vad hade ni valt idag?? Jag vet att det låter skumt, men...
Anledningen att jag frågar är att jag för första gången på länge lyckets spara ihop+fått lite bonus på jobbet etc. till att kunna insförskaffa lite nytt material till inspiration (och är jag sugen på det eller!?), och det jag främst har haft i tanke är "hands-on" prylar typ MnM (har redan MD och är kär), MPC samt diverse stomp-boxar typ EH. Gillar att ha allt framför mig på golvet galet ihopkopplat och sedan lattja runt och se vad som växer fram. Från det perspektivet, hur skulle ni bäst spendera denna summa. Jag tänker mig antingen flera billiga sunkiga prylar som tillsammans kan skapa en organisk enhet med ett unikt sound, eller ett fåtal mer lyx-prylar som tilltalar pryl-bögen inom mig men samtidigt förmodligen aldrig kommer utnyttjas till fullo, eller? Huvudsaken är nog att man skall kunna sitta med händerna och vrida/koppla sig fram istället för att sitta med blicken stirrandes på den &"#"%¤ datorskärmen
Några prylar jag funderat på: Evolver, G2 Engine (Key-version??), MPC 2500, samt diverse sköna stomp-boxar, etc.
Idag har jag UAD-1, NL1, MicrowaveXT, FS1R, TC Fireworx, SE70, Moogerfooger LP filter, Reaktor 5, Korg Kontrol49, Fender Telecaster (äckel-turkos), samt en icke identifierbar el-bas från 80-talet!
Vore kul med lite vilda förslag
Äh... du har ju allt du behöver i musikväg redan. Köp snygga fälgar till bilen istället.
En MN-G2-key hade jag lätt köpt om jag hade så mycket pengar att spendera. Sen vet jag inte riktigt juste monitorer kanske? Men det är ju bara vad jag saknar.
Du verkar ju ha en ok studio redan så det är väl knappast tal om att bygga en studio från scratch för de pengarna. Så köp snarare det som verkar roligt och som du tror du kan ha glädje av. Fats det svaret hghjäpte kanske inte så mycket..,.(
Jag hade köpt ett par riktigt bra monitorer. Jag glömmer aldrig dagen då jag kopplade in mina Blue Sky 2.1 och verkligen hörde musiken fullt ut. Plötsligt hörde man vissa skillnader på till exempel filtret mellan monomachine eller microkorgen osv, och jäklar...det var som att få en helt ny rigg syntar.
förutom monitorer har du slantar över till någon trevlig analogsynth+en mpc är aldrig fel. Båda håller bra
i pris också, så du gör enn investering mer än bränner pengar. Men ta det lite lungt på vintagesidan, och investera inte topdollars, du bör hitta något kul runt 5tusen +-tusen.
Kanske en schysst frontend till inspelninarna, eller en liten mixer.
Eller varför inte en technics 1200+lite nya tolvor!
Om du vill ha en analogsynth och kan tänka dig spendera en del kanske en Andromeda A6 vore något.
Tycker dessutom att alla ska ha en AX60
Vad gör du för musik btw?
Håller med Clase om att nya monitorer är en bra investering. Det och någon slags leklåda typ MPC eller Monomachine tror jag är en bra väg att gå.
Prylarna du har är ju utan tvivel kompetenta, så det är kanske något nytt sätt att arbeta du behöver mer än prylar i sig? (därav min tanke på MPC.) Beroende på vilken slags musik du gör så är kanske en fristående sequencer (Doepfer Schaltwerk och kompani) en väg att gå.
tackar för tipsen!
som false messiah sa, så är det mer ett nytt arbetssätt jag söker, mer hands-on och mindre dator-fixering. ett par nya monitorer skulle jag faktiskt behöva, å andra sidan är det roligare att skaff nåt nytt ljudmonster. det lutar åt en mpc i nån form, samt eventuellt nån analog synth. har suktat efter en Evolver.
GlobalMotion: musiken jag gör växlar från ambient/drone till det minimalistiska techno-stuket, samt även en hel del industri-influenser från 80-90-talet. var en sån där svartklädd snubbe med Skinny Puppy t-shirt då
GlobalMotion: musiken jag gör växlar från ambient/drone till det minimalistiska techno-stuket, samt även en hel del industri-influenser från 80-90-talet. var en sån där svartklädd snubbe med Skinny Puppy t-shirt då
För minimalistisk techno skulle jag kika på andra stepsequencers också, typ Korg ES-1 och Jomox XBase. Iofs täcker väl en MD rätt stora delar av det området.
För ambient/drone skulle jag skaffa lite mer effekter, speciellt analoga som funkar att koppla ihop med rundgång, dist och liknande (dvs en trave EH, Lovetone, Frostwave osv).
Vill du jobba patternbaserat - MPC, linjärt - MV8000 (tänk att jag verkligen rekommenderade en icke-MPC!). Får du tag på en MPC4k beggad så e den roligare än en 2.5k. En G2 måste du ju oxå ha såklart. Med den kan du göra ALLA ljud som finns!
Vill du jobba patternbaserat - MPC, linjärt - MV8000 (tänk att jag verkligen rekommenderade en icke-MPC!). Får du tag på en MPC4k beggad så e den roligare än en 2.5k. En G2 måste du ju oxå ha såklart. Med den kan du göra ALLA ljud som finns!
Fr.o.m. version 3 kan man jobba patternbaserat även med MV:n. Man kan växla mellan patterns och linjärt under gång. VGA-utgången är inte heller något minus:)
Mja, den läser inte S1000/3000/5000/6000 eller Z-serien (som MPC4k tillhör) vilket borde innebära att den inte är en "full feature sampler". Det enda den läser från 4k e just trumprogram så den klassas som trumsampler.
The MPC is a rock solid sequencing and drum programming machine with 16 velocity and pressure sensitive rubber pads. The unit allows you to sample more efficiently.
2.5k har dock några funktioner som inte 4k har (än) som t.ex. Chopshop.
Exakt, gillar pedaler för deras flexibilitet samt att de färgar ljudet väldigt speciellt IMO. Är även mycket sugen på nån bra loop-pedal eller drömmen är att hitta en Electrix Repeater. De är underbara, men finns ju inte att köpa längre.
Vad gäller MD's så är sequencern bra, men inte för mer än trummor/enklare slingor när det gäller extern utrustning, därför jag är sugen på en MPC. Jag återkommer med vad det blev och kan även ge mina kort-recensioner av hur det hela funkar för mitt sätt att jobba om nån är intresserad.
Tackar för alla tips, detta forumet är guld!
Exakt, gillar pedaler för deras flexibilitet samt att de färgar ljudet väldigt speciellt IMO. Är även mycket sugen på nån bra loop-pedal eller drömmen är att hitta en Electrix Repeater. De är underbara, men finns ju inte att köpa längre.
Det finns ganska mycket loop-pedaler numera (se tex listan hos Looper's delight). Själv skulle jag vilja slå ett slag för Ableton Live, både för att jobba med live-loopning och som sequencer i allmänhet.
Angående G2 vs analogmodularer: jag tror det är en avvägning mellan arbetssätt och vad man gillar i ljudväg. G2:an har ju trots allt en hel del fördelar (polyfoni, minnen, oscillatorer som kan göra FM/additivsyntes/annat digitalknas, midi in/ut, portabel) som kan väga upp nackdelarna (kräver dator, inte lika hands-on, ljudet om man är ute efter klassiska analogljud eller jobbar med rundgång och audiorate-modulation).
Sen behöver det ena inte utesluta det andra, det går ju utmärkt att kombinera en G2 med analog elektronik, och att använda den som midisequencer, effektlåda eller vad man nu kommer på.
NM eller "äkta"? Modularer är ju attraktiva men lite känner jag att det handlar om att få obegränsade möjligheter i en låda (t.ex. G2 då), men är lite rädd att man lurar sig själv då. Den period jag känt att jag åstadkommit de intressantaste ljuden vad nog när jag hade en Roland S-750 sampler. Av någon anledning fick man nästan alltid till något schysst efter relativt kort tid dessutom. Garbage in = excellence out typ! Å andra sidan har jag hört en del grejer gjorda på Doepfer system som fått mig att känna att det är precis det soundet jag letat efter
PS Drömde inatt hur det var att skapa beats med en MPC, efter att igår kväll ha kollat runt på diverse MPC demos på YouTube, har det gått för långt då?
Äkta förstås, med NM sitter man ganska mycket framför datorn ;-). Men jo, jag kan förstå om du tycker att det blir "för mycket", det vara bara det att modular var det första som ploppade upp i huvet när du sa saker som "hands-on", "galet ihopkopplat" och "lattja runt och se vad som växer fram". Sen passar ju en hel del moduler in i stompbox facket också.
PS Drömde inatt hur det var att skapa beats med en MPC, efter att igår kväll ha kollat runt på diverse MPC demos på YouTube, har det gått för långt då?
Det har nog gått alldeles lagom då
Prattar vi patternbased så skulle jag nog faktiskt, hur oorginellt det än låter skaffa en TB303:a. Men, köra den igenom ex. Electroharmoix Electric Mistress (låsbar djup Phaser, man kan stänga av LFO'n) BRUTAL!!
En EMU SP12 Turbo för det underbara gunget och LO FI samples som är lätt att fylla på med egna.
Roger Linns Adrenalin eller Adrenalinn 2 GRYM!!!
Sen en SH101:a samt ng Digitech delay och DS1 distbox.
Till sist en modern Korg Electribe eller liknande Rolandburk för kontroll och synkning av det hela.
Borde gå på 35-40papp ca!
Själv har jag har kommit ganska nära en bra rigg avseende musikskapande, men hade vi pratat ren synthkärlek och obegrönsat med plats så kanske man hade ändra lite.
Ett försök:
Yamaha SY99 5000 Har
Minimoog 15000 Har
Roland SH101 5000 Har
Formanta Polyvoks 6000 Har haft, faaan...;)
Oberheim Matrix 6r/1000 4000 Har haft
Saknas en fet analog polysynth som min gamla REV2 Prophet 5 men de kostar helt enkelt för mycket att laga om de får för sig att avlida en vacker dag, vilket de ju gör!
Hmm ok, om jag får ändra lite i min ursprungliga topic, jag har nu svängt över till att vilja skaffa något som kan skapa riktigt analogt sound, idag har jag inte en enda enhet som skapar något analogt. Det jag menar med analogt är något som låter levande och oberäkneligt på ett sätt som en VA-synth aldrig kan, och jag tycker det är en stor skillnad när jag lyssnar, sen om varför det är så vet jag inte. Har kollat in ett par demos av Doepfer system på YouTube, samt Jomox Sunsyn (känns för dyr dock) och älskade verkligen båda, helt klart ljud som inte går att skapa på digital väg. Det jag undrar då är, hur långt på vägen kommer man med en Evolver? Eller finns dert andra alternativ?
Vad gäller sampler, har jag nu beställt en Emulator X2, då jag redan har ett E-MU 1820 kort och då kunde köpa tilläggs-varianten. Inte hands-on kanske, men verkar riktigt kraftfullt. Vad gäller hands-on sequencer känns det fortfarande som jag saknar en MPC, eller (måste övertygas här)??
Jag har hört folk klaga på att Evolverns oscillatorer inte låter så analoga (tja, de är DCO + digitala) så om det är sånt du är ute efter är förmodligen modulärsynt ett bättre alternativ. Fast då blir det lätt dyrt.
I mitt tycke kommer man långt genom att köra digitala prylar genom analoga effekter, så tex en G2 + en trave väl vald analog elektronik ger kanske mer för pengarna om man inte nödvändigtvis måste ha en helanalog ljudkedja.
Det brukar jag göra med mina mjukvarusyntar också.