Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studiobygge

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena! Har påbörjat en blogg om lite tips om studiobygge som ni gärna får kolla in.

http://lokpellen.spaces.live.com/blog/cns!FC87FA1F5633A6E2!233.entry

Har uppdaterat sidan.

Längtar tills min nya mixer kommer!
http://lokpellen.spaces.live.com/blo...A6E2!233.entry

Kul att du delar med dig om hur du tycker att en professionell studio till schysst pris ska se ut. Jag skulle väl själv inte rekommendera en sådan setup.. men det finns säkert någon som kan få bra användning för tipsen

Jag skulle nog inte heller välja en sån setup, speciellt inte i de här tiderna är alla är som galna i analog summering och analog hårdvara. Personligen skulle jag föredra pluggar framför Yamahas effekter, men det har ju nackdelar med att det drar processorkraft. (Å andra sidan får man ju rätt många DSP-kort, hårdvarukontroller och en snabb dator om man lägger pengarna på det istället för på 3 ljudkort och en större digitalmixer.)

Men då kostar tex Protools "control24" över 80000. En Yamaha DM1000 är billigare och är så mycket mer än en kontrollenhet.

Sant.

Men konkurrenterna är kanske snarare Mackie Control, Tascam US2400, Mixed Logic M24 och andra som är betydligt billigare än en komplett digitalmixer.

För samma pengar som en DM1000 och 2 RME 9652 får man en Mackie Control + extender, UAD-1 Ultra Pak+Project Pak, Apogee Ensemble, Focusrite Octopre LE + ADAT-kort. Okej, det är kanske inte exakt samma specifikationer, men jag tror att det är en kombination som låter betydligt bättre.

Min erfarenhet är att oavsett hur kraftfull dator du har och du har många spår som du använder inserteffekter, EQ och diverse annat på, så uppstår latency mellan spåren. Processorn får jobba stenhårt och realtidsprocesser läggs på kö. Mjukvarupluggar låter väldigt bra men det finns en gräns för hur mycket man kan använda samtidigt i realtid. EQ:n och dynamikprocessorer i Yamahas bord är riktigt bra och man kan köpa mjukvarueffekter till de borden också så man slipper belasta datorns cpu i onödan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 22:57

:rolleyes:

Latency mellan spåren ? Det stämmer inte. Systemets latency är ju en konsekvens av att datorn ska hinna skyffla all information i tid till audiointerfacet så att det ska kunna spelas upp samtidigt.

En digitalmixer är i grund och botten samma sak, en dator med dedikerad processorkraft för ljudet så där skulle ditt resonemang inte hålla.......

L

Nä, det där har jag också svårt att tro på. Jag har vid tillfällen triggat ljud i en överbelastad dator och sololyssnat på frysningar av synkningar mellan 8dels 808 rimshots på 10 olika kanaler ur en större mix, men kom fram till att jag spillde min tid. Dom låg sample-exakt trots röda peaks på cpu stapeln i cubase.

Alla moderna inspelningsprogram utom PT LE har automatisk kompensation av pluginlatency, så det är inget problem. (Däremot vet jag att vissa digitalmixers inte har delaykompensation, så det kan tex vara jobbigt att använda parallell kompression i dem.)

Visst är det bekvämt att avlasta processorn, men med en ny dator är det inget problem att ha eq+dynamikprocessor på varje kanal. Enligt Waves kan en quad-G5 köra 555 REq samtidigt. (Det skulle räcka för de flesta av mina produktioner.) Och börjar vi blanda in frysfunktioner och DSP-kort räcker datorkraften ännu längre.

Pratar vi dessutom om professionella sammanhang väljer jag hellre färre men bättre pluggar än många som inte låter lika bra. Och där tror jag att tex UAD, URS, PSP, Waves, Sonalksis mfl ligger före Yamaha. (Edit: men det kan ju kanske vara svårt att övertyga någon som kallar sig Yamahakillen om det. )

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 23:37

Man kan ju alltid köpa till Wavespluggar till en DM-1000/2000.......

Hmmm, man kanske skulle göra det ?

L

Så man får betala ännu mer för Waves äldre pluggar? Nåja, man slipper en iLok-dongle.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 00:03

Hehe........exakt.

L

Rent musikaliskt upplever jag latency mellan de spår som använder pluggar och eq jämfört med de som inte gör det när processorn jobbar för mycket. Har aldrig upplevt latency i digitalmixern. Funderar på att köpa waves-pluggar till min DM1000...

Kanske dags att byta sequencer då?

1
Bevaka tråden