Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har lyssnat/lirat på Oberheim Expandern. Men du kanske vill ha lite bakgrund? Då jag antar att du är ute efter teorierna i filterdesignen och ett litet schema bakom filtret så du kan göra en liknande mod på JUNO-1:an, om jag känner dig rätt?
Jag har en Xpander (och inte Expander som syftar på en annan Oberheim produkt). De olika filterlägena i Xpandern tycker jag är en mindre guldgruva. Jag brukar inte planera mina val särdeles väl faktiskt, jag prövar runt och ser vart det tar mig ljudmässigt. Jämfört med klassisk LP/HP eller LP/BP så kännes det mer givande. Dock skall man inte överreklamera dess betydelse, men jag tycker i alla fall att det leder mig till en något mer varierad ljudbild. Dina mil kan variera.
Har inte Xpander & M12 combfilter, eller har jag bara fått för mig det? Det kan man ju annars göra mäktiga saker med, körliknande ljud osv. Har för mig att dessa syntar måste ha något sådant för jag har hört läckra kör- och stråkljud som inte alls låter analogsynt, snarare sampler...