Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud i Vista

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sawtooth:

Själv funderar jag för första gången på att byta plattform. Äpplet ser godare ut än någosin sedan bytet till Intel och det krävs mer stordåd av Vista än det ser ut att bli för att jag ska stanna i Windows.

Å ena sidan håller jag med: Apple har nog aldrig haft lika bra produkter som nu, men å andra sidan är Windows numera ett riktigt solitt system, och skillnaden mellan PC och mac (både mjukvara och hårdvara) har nog aldrig varit mindre.

Bakåtkompabilitet är mycket viktigare för företagsmarknaden än för privatpersoner: bolag vill kunna köra sina specialskrivna applikationer som knåpades ihop för åratal sen. Eftersom det är en mycket större marknad än musik- och mediaproduktion kan jag förstå att Microsoft hellre lägger krutet på komplett bakåtkompabilitet än på mediafunktioner.

De nya intelmacarna kan tex inte köra Classic-läget, vilket är ungefär som om Microsoft skulle släppa allt stöd för program innan Windows 2000. Det skulle orsaka ramaskrin om MS gjorde så, men eftersom macanvändare lätt hypnotiseras av Steve Jobs bara genom att han presenterar en ny produkt i vit plast så uppgraderar alla snällt och vänligt.

Naturligtvis ska det vara bakåtkompatibelt. Jag hade blivit sur om inte NM-editorn hade funkat t.ex. Men jag förstår inte varför man inte kan köra exempelvis emulerat Win2k eller XP även om det nya OS:et jobbar med helt ny och uppdaterad teknik.

Jag menar, alla har jättestora hårddiskar och dagens OS är redan mycket omfattande. Det är väl bara att smäcka på och så får de som vill/behöver bakåtkompatibilitet välja att installera den delen också. Eller släpp olika editioner: Vista Future för osentimentala framåtskridare, Vista Omni för alla tänkbara applikationer, Vista Conservative för bakåtsträvare som ändå vill ha ett snyggare OS och moderna drivisar, Vista Timewaster som är smäckat med underhållning och trams... osv.

De som inte vill slipper släpa på gammal skrot och alla blir glada!

Eller det kanske är mer komplicerat än jag tror?

Ärligt talat trodde jag inte Vista skulle vara SÅÅÅÅ djävla sunkigt.
Jag menar "gadgets" va faaan liksom, knappt ens ändrat namnet, och 1000 gånger sämre implementerat verkar det som också. För o inte tala om deras kopia av exposé verkar ju helt oanvändbar.

Och det det grafiska gränsnittet sen... Shit. Det är riktigt djävla fult. XP vart inte speciellt snyggt. Men det var iaf inte fult.

För o inte tala om den usla prestandan det rapporterats om, och instabiliteten.

Är det första spiken i kistan på världens största företag? Jag tycker inte det är en överdrigt att säga det, jag hoppas det. Om inte iaf så att de tar sig i kragen.

Bevaka tråden