Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1U-2U rack analoger med rattar!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-08 10:38

Hej!

Vad finns det egentligen för bra 1U rack analog synthar med MIDI och rattar?

Jag har testat MFB, Tebee, Bassstation, Neptune, protone etc.
Vad finns det mer mellan 1-4000 begagnat?
Tvungen att sälja min blå SH-101, fast jag kommer att sakna den gruvligt men jag kan ha max två klaviatursynthar där jag bor nu och SY99/minimoog säljer jag ju knappast..

Waldorf Pulse?

Sen är det väl få syntar på 1/2U som har rattar, så urvalet är rätt begränsat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-08 10:49

Vet inte om jag känner för en pulse, vill nog ha riktiga rattar,en ratt per funktion, snarare än avancerade ljudmöjligheter och feta ljud.

Jepp, begränsat är det helt klart

Om du sträcker dig till 3U rack och lägger på någon tusing så kanske du kan nosa fram en Studio Electronics SE-1. Den har ju rattar och låter bra. Såg en på Vendolin för 7500:- men har sett betydligt billigare ner mot 6000:-

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-08 11:02

Naa, Har ju en Minimoog redan Om jag köper en SE-1 så kanske jag mest kommer att spela in med den, då känns det som att man offrar bättre ljud (minimoogen) för convinience
Minin skulle bli ledsen!

Vill nog ha en "tunnare" synth!

En ratt per funktion är nog omöjligt att hitta i 1-2U förutom de du nämnt och diverse 303-kloner i stil med Teebee.

Men om du kan sträcka dig till 4U så är kanske en Nord Rack ett alternativ innanför budgeten? Novation har ju ett par andra VA i mindre format de med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-08 11:08

Mm, har haft en Nordlead 2a. Hade den i 3 dagar
Inte för att jag inte gillar den men jag saknade det analoga missljuden och känslan

Spectral audio Protone/neptune och bassstation är nog mer vad jag är ute efter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-08 11:14

Hmm fast iofs, Jag har ju börjat köra VST i smyg med När jag sålde nordleaden efter 3 dagar sistt, hade jag just ägt en Prophet 5 REV2..... då var ju skillnaden extrem....Norden lät.. "död"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-08 11:20

Måste Nordlead racket sättas i ett rack eller kan det stå upp/ligga ner på ett bord utan problem?

Ursprungligen av theVOID:

Måste Nordlead racket sättas i ett rack eller kan det stå upp/ligga ner på ett bord utan problem?

Den kan användas som bordsmodell.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-08 11:25

Inte för att smöra på PM:et men DB-9 är en oerhört prisvärd bassynth för priset. Enligt mig kan man få väldigt snärtiga basljud. Inte alls som Syntecnon, den låter iof 303 men är ingen bra bassynth.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-08 11:31

Jepp, skall fundera på din DB9, har dock bas så att det räcker. Skall fundera lite på vad jag vill ha för typ av ljud egentligen

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-08 12:24

db9 låter stjärt.... och sämmst...'

Waldurf Pulse är nog bra, om du vågar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-08 12:28

Novation A-station = mycket synth för pengarna i 1U rackformat.

EDIT: Sorry för VA-förslaget, såg inte att det gällde ANALOGA 1U.

Neptune II ... sjukt snygg ... sjukt cool! Ska nosa tag i en sådan en vacker dag ...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-08 12:52

Evolver? Doepfer MS-404? Cwejman VM-1 är ett kul alternativ, men den är lite för hög, och lite för dyr. Man behöver ju PSU också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-08 12:58

Evolver röstar jag för också Om det går bra med desktop moduler alltså. Men det är ju inte direkt en ratt per funktion, men enkel och snabbjobbad ändå.

Ursprungligen av zthee:

Evolver röstar jag för också Om det går bra med desktop moduler alltså. Men det är ju inte direkt en ratt per funktion, men enkel och snabbjobbad ändå.

Annars om den prompt måste va i rack, så finns ju PolyEvolverRack. Men då har ju iofs pris/ratt-kvoten höjts väldigt mycket över vad du efterfrågade.

Inga rattar men en enhet hög: Marion Prosynth. Designad och utvecklad av Tom Oberheim.

  • Medlem
  • 2006-09-08 13:26

Jag hade skippat kraven på analogt och 1-2 enheter högt, siktat på en Microwave XT i rack. Men det är ju jag det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-09-08 13:32

Jag skulle nog sattsa på en sidstation isåfall, eller en Pro~one

Delvis med tanke på de tre pulsarna som nu står staplade på varandra i studion så säger jag pulse
De är väldigt lätta att skruva ljud på och kan pressa ur sig helt sjuka ljud.. underbara mojänger.

  • Medlem
  • 2006-09-08 13:40

Volantiz: Tre stycken Pulse? Du är sjukare än jag trodde! För att spela ackord då?

Jag skulle nog satsat på 2 st Doepfer MS-404 för de pengarna. Brukar gå för runt 1500 kr/st på ebay.de. Mycket mer än en 303-klon, ruskigt snabb lfo bl a vill jag minnas. Så kan man ställa om dem så att de tar emot (istället för sänder) cv/gate om man vill vara puritan

jgb: Jag behövde ett större patchminne
(En av dem är enbart till drones och skumma texturer.. och en av dem är iofs inte min)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-08 13:50

Novation Superbasstation är roligare än Basstation, så du vet.
De sänder ju midi på samtliga rattar = lite småskoj.

Braintech Transistorbass 3 är grym annars. Ungefär som en Moog Prodigy i 1U rack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-08 15:21

Ja den verkar väldigt intressant!
Älskade min Prodigy när jag hade den för övrigt
Bästa syncljudet någonsin, i god konkurrans med ARP förstås!

Bra sync på denna transistorbass med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-08 15:29

Har du en sådan mao?

Bevaka tråden