- theVOID
- Medlem ●
- Göteborg
Jag är bakfull och har tråkigt!
Vilken av de analoga synthar ni har ägt är:
Varmast.
Fetast.
Mest aggressiv
För mig blir det:
Varmast:
Prophet 5 REV2 med SSM2040
Varmare finns nog inte.
Fetast:
Minimoog (en bra en)
Utan konkurrens
Väldigt varm också givetvis, särskilt med de gamla oscillatorerna.
Mest aggressiv:
Polivoks
Garanterat!!!
Har haft bägge och de är några av mina favoritsynthar of all time, aggressivitet har MS20 definitivt, värme vet jag inte ;).
Fan, måste ha en MS20 igen ngn gång!
Min CS15 var en specialmoddad sak med Sync, Ringmodulator, 24Db filterkoppling,träsidor mm. Någon här som äger den nu kanske?
Min CS15 var en specialmoddad sak med Sync, Ringmodulator, 24Db filterkoppling,träsidor mm. Någon här som äger den nu kanske?
Yes! eller rättare sagt, min kära flickvän äger den. Lillflickan heter hon här. Men den bor hemma hos mig. CS15:en alltså. Ja det är en sjukt moddad synt och jag/vi älskar den. Var det du som gjorde moddarna? Du råkar inte ha kvar beskrivningen hur allt är tänkt att funka? Minns att den fanns nånstans på nätet förut men att sidan försvann.
[synt]världen är bra liten...
Så här kanske?:)
Jaa, där är den ju. tack! :kaaaka!:
bestämde mig just för att göra en låt helt med synten ifråga. jag återkommer..
Så här kanske?:)
•One extra LFO for the PWM is added.
•A ring modulator (VCO1 * VCO2) is added and routed to the external input (if not used).
•The original LFO is trimmed to go into audio oscillation.
•Hard sync on VCO2 is added. •VCF1 and VCF2 can be routed in series. •VCF1 can be slaved to VCF2's control. This in combination with series routing of VCFs can provide a 24 dB/oct LPF, BPF or HPF, with common controls, or a Korg-or-CS80-like HPF-LPF combination with independent control, or any other combination of two filters.
•A switch for momentary vibrato on both oscillators is added. •The VCO2 modulation pot controls both VCOs (for "normal" modulation). The VCO1 modulation pot controls VCO1 only (for different modulation of VCOs).
•The knobs are changed to new (old) ones with aluminum top...
•The switches are painted red or blue.
OJ! Det skulle man ju vilja ha på sin egen maskin. Undrar om Erik gör customjobb?
snälla voidis kan du inte spela in lite Prophet 5? Har också hört att rev2an ska vara god och mysig men blev lite besviken när jag testade på jam.
aggresivast : synton syrinx !
Jag har spelat in en hel del ljudklipp med bara ett stänk reverb där man verkligen hör hur SSM 2040 filtret samt effekten av de flytande SSM osillatorerna. Man HÖR hur varm den är samt hur otrlit mångsidig en Prophet är.
Kan skicka över via MSN etc!
Bara 6MB
REV2 an har en väldigt speciell mjuk värme i ljudet som jag inet hört i någon annan synh. Jag tror att ordet "skimmrande" bäst beskriver den.
Men den tappar exemplevis i princip ALL bas så fort man rör lite på resonansratten så basar med resonans går helt bort! Men pads, ja där är det den och Jupitern om vi pratar analoger. CS80 är ju fantastisk där med förstås men har ju ett helt annat grundljud.
Jag har spelat en hel del på REV3 också men i mit tycke ÄR det faktiskt en helt annan synth avseende grundljudet. den kan ju göra samma "ljud" men "magin" finns där inte.
Lite som att ha en minimoog fast utan dess filter, fortfarande en fet ttung synth men ingen magi.
Jag köpte min av ett engelskt företag för 17000. Med Kenton MIDI och 120 patch minne.
En drömsynth.... När den stod på synthstället med minimoogen ovanför, mumma
Men trots att den aldrig hade några som helst problem så vågade jag inte ha kvar den, blev så rädd att den skulle gå sönder en dag. Sen är det en sådan synth som det finns en teneds att man bara står och håller ner pads på och är salig. Det hindrade musikskapandet :)!
Så jag sålde den för 18.000 här I Sverige för ett par år sedan. Till en kille som samlar på alla ovanliga synthar. Han köpte även min Polivoks som är en annan synth jag saknar som faaan!! Den kunde matcha min minimoog i bas och har nog världens coolaste filter enligt mig, tom brutalare än MS20 anser jag
Coolt, du måste ta ett kort på flickvännen spelandes på den, den är ju såå grym
Han som gjorde moddarna och som jag köpte den av är herr Erik G som var aktiv på SAS listan på den tiden det begav sig. Verkar som att hans site är nere sedan ett tag tillbaka..
Varmast: Mono/Poly
Fetast: SCI Pro-One
Argast: MS-20
Har inte haft så mycket hi-end analogt.
Men varmast är nog Juno 106. Den var mummig. Råder ju delade meningar om den, men min var iaf väldigt fluffig.
Fetast är väl Andromeda. Men den kräver lite pyssel för att verkligen komma till sin rätt.
Aggressiv är Pulse, ingen diskussion.
Varmast: Jag är svag för T8:an, men jag är helt övertygad om att CS-80:n kommer att äga den så fort den kommer på plats.
Fetast: Oberheim 4-voice - friterat smör med kokos och grädde
Aggresivast: Analogue Solutions Vostok - vansinnigt elaka synkljud i kombo med wavetableoscillatorn.
Varmast: OB-X, OB-8/4. CS80, Prophet 5 (rev2)?
Fetast: Minimoog, Odyssey, OB-X, MKS80
Agressivast: Odyssey, FS1r m.fl.
Utifrån vad jag testat/hört ljudexempel från.
Jag köpte den av 5000 av Erik och sålde den för 5500 tror jag, vad köpte du den för sen?
Som sagt är den egentligen inte min utan tjejens, kommer inte ihåg exakt vad hon gav men ska fråga. Undrar om det inte var 5500 faktiskt. Var det av dig hon köpte den måntro?
Ja du, bland det jag har och har ägt så är nog Juno-106 det varmaste. Den är numera ersatt av en JP-8000 som gör samma jobb lika bra plus att den har lite andra funktioner. Agressevas i min familj, förutom jag själv, är utan tvekan Microwave XT.
Hej!
Hmm, minns inte om det kanske var en tjej med då jag sålde den, hmmm....
Det var ett antal år sedan nu! Jag bodde på Guldheden i Göteborg då.
godmorgon
då var det nog (minst) en ägare emellan, för det var bara något år sedan hon köpte den.
det enda som stör mig med den just nu är att lysdioderna som visar när respektive EG får en gate blivit bortmoddade. undrar hur svårt det är för en amatörklåpare som jag att sätta dit nya? det vore ju snyggt med blåa..