Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar kring 'rå processorkraft'.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 22:39

Min PC har hängt med i snart 3 år och baserades på en rekommendation som i sig nästan var ett år gammalt. Det är en P4 2.4 GHz på ett Asus-moderkort med 533 mhz FSB och med 1 gig DDR-minne. Jag sitter mest med Renoise och ett gäng vst-instrument när jag gör musik och det programmet har varken stöd för hyperthreading eller dualcore i nuläget, så i princip är det 'rå processorkraft' som gäller. För det mesta räcker den fortfarande till men jag skulle ändå vilja ha mer kraft till vst:erna i framtiden.

Det jag funderar över är hur mycket mer 'användbar' CPU-kraft jag skulle få med dagens utbud av CPU:er/moderkort. Givetvis har cpu- / minne- / busshastigheter ökat sedan dess, men då jag varken kan tillgodogöra mig av hyperthreading eller dualcore-processorer i nuläget undrar jag hur mycket vassare det skulle bli? Går det att uppskatta på något sätt?

Alltså - om man bortser från dualcore & hyperthreading, är det fortfarande en markant ökning i hastighet? Om jag missat något väsentlig detalj vill jag också gärna höra om det.

  • Medlem
  • 2006-09-11 08:25

En del ökning i hastighet, japp. Någon uppskattning, nix. Själv är jag fortfarande nöjd med min P4 2,8 GHz och en GB minne.

Revolutionen står dock det du måste bortse ifrån. Dualcore och hyperthreading, samt även att det börjar blir vanligare med dubbla riktiga processorer i burkarna. Det är det som gör att din dator förmodligen kan ses som häst och vagn gentemot en sportbil av modernare snitt.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-09-11 10:32

Det handlar inte bara om CPU-hastigheten. De nyaste moderkorten har även en högre busshastighet - något som faktiskt kan göra betydligt större skillnad än att byta till en snabbare CPU...
Jag märkte just detta en gång i tiden, när jag inte bytte allt samtidigt, utan började med att byta till ett moderkort med 133MHz på bussen - mot 100MHz som det var på det gamla kortet. Det gjorde större skillnad i prestanda än att jag senare bytte upp mig från 450MHz till 800MHz CPU-hastighet... CPU-bytet blev alltså något av en besvikelse den gången...

Snart finns det nog inga enkelkärne-processorer kvar, så frågan är snart bara av akademisk natur...

  • Medlem
  • 2006-09-11 13:37

En sak att tänka på är att programmet nödvändigtvis inte måste ha stöd för fler processorer för att det inte ska vara användbart.
Ex. så alla systemspecifika funktioner och/eller applikationer i övrigt som är multitrådade arbetar fortfarande över båda processorer.
Kör själv nästan uteslutande renoise.

Det sker också som sagt en hel del saker i övrigt.
Bytte precis från en P4 3.7GHz Extreme (hempc) till en Core 2 Duo 6700 OC'ad till 3GHz och det projekt jag håller på med sänktes CPU% med 10%.
Från ca 50% till 39-40%

Den förra burken hade ett FSB på 1066 precis som nuvarande, dock är minnena snabbare i min nuvarande burk, samt att det är 4MB total L2 cache i Core 2 Duo.
Kan ju dra igång benchmark-testet som finns i renoise's forum.
Min förra burk är med där också för jämnförelse.

  • Medlem
  • 2006-09-11 18:11

Bumpade benchmark tråden hos Renoise forum.

Rätt intresant resultat måste jag säga.
48% på en P4'a 3.7GHz Extreme, 26% på nuvarande Core 2 Duo.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-11 18:50

Ooh, tack för omfattande svar! Skall kolla in tråden och prova benchmarkprovet själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-11 19:44

CPU_LOAD_BENCH.rns blev en allt för stark medicin för min burk. Har postat mitt resultat på Renoise-forumet nu. Och så blev jag ju faktiskt klokare på hur mycket mer kraft det går att få i dagsläget i praktiken.

oj, 2,4 ghz är rätt rejält redan från början trodde jag, jag köpte och byggde ny stationär dator nyss, och den är just 2,4

  • Medlem
  • 2006-09-12 03:57

Altemark: ghz säger inte såmycket, beror en hel del på processorarkitekturen också.

1
Bevaka tråden