Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laptopköp - Vad tänka på?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dagens, dagens.

Nu är det dags att investera sig i en laptop. Den skall då dels användas till skapande av musik.
Det jag då undrar är om det är något specifikt man borde tänka på i sitt val av laptop. Vilken hårdvara skall man lägga ned pengar på? Vad är viktigt kontra mindre viktigt?

Ljudkort skall jag sedan köpa ett externt, så det är inte relevant just nu.

Tack för svar!

Viktigaste delarna på en laptop tycker jag är skärmen, tangentbordet, batteriet, storleken, vikten, in/utgångarna och äpplet. Men sånt beror ju på hur man ska använda den och hur häftiga saker man behöver.

Äpplet...?

Hur är det angående val av märke, samt för- och nackdelar med Apple?

Joo.. jag kommer knappast tjacka en till pc för eget bruk om det inte händer något drastiskt och skitballt i solaris/linux/beos/windows/whatever. En fullt OSX kompatibel burk är helt enkelt det absolut viktigaste för min del.

För och nackdelar vågar jag knappt gå in på. Men kortfattat så är det väldigt prisvärda burkar + att man får med det operativet som jag anser är nära på överlägset för iaf alla mina behov. BeOS var på väg att bli ett väldigt vettigt alternativ.. men det sket sig ju

På "den andra sidan" så är det väl frost, sony och dell som jag tycker är de mest intressanta alternativen.

Mjo, jag hör vad du säger. Saken är ju den att man är en gammal PC-användare, och är lite smårädd för att byta kanske. Man har ju hört att väldigt lite, i dag, är kompatibelt med apple... Hur är det med det egentligen?
Mina behov är ju musik, vardagligt användande, jobbet och ha möjlighet att leka av sig med ett spel ibland!

En kompis säljer en f.ö en powerbook nu;
Apple Powerbook G4, 12", 1.5GHz, 512MB, 80GB, SuperDrive, Bluetooth, AirPort Extreme, GeForce FX GO 5200 64 MB

Pris: ~9k. Kan det vara en bra apple? Jag är så oerhört oinsatt i applevärlden, då jag hela tiden varit inställd på en PC...

  • Medlem
  • 2006-09-11 14:37
Ursprungligen av nickenicke:

En kompis säljer en f.ö en powerbook nu;
Apple Powerbook G4, 12", 1.5GHz, 512MB, 80GB, SuperDrive, Bluetooth, AirPort Extreme, GeForce FX GO 5200 64 MB

Pris: ~9k. Kan det vara en bra apple? Jag är så oerhört oinsatt i applevärlden, då jag hela tiden varit inställd på en PC...

Nej, PB 12" 1,5 Ghz bör undvikas (speciellt till det priset, det är ju nära vad en ny och dubbelt så snabb MacBook kostar). Jag hade PB 12" 1,5 Ghz mars-oktober 2005 och fläkten var mycket jobbig, sitter man några timmar så är den väldigt aktiv! Datorn är helt enkelt lite för liten och smidig för att tyst och effektivt kunna ventilera ut värmen som uppstår.

Att den är tyst är en prioritet för mig, finns inget värre än en som i tid och otid fläktar upp, kan driva den bäste till vansinne.

Håller med Eskimo! När det är dags för mig nästa gång, så är prio 1 hur den låter.
Laptopen jag har idag driver mig nästan till vansinne. Fruktansvärt fläkt/sus-ljud.

Och till viss del ska jag även kolla inbatteritider. Min klarar sig inte alls länge utan batteri, typ max 1h, sen är det godnatt. Har iof "värsting-monitor/skärm" och kraftigt grafik-kort som suger rätt bra med energi (har inga direkta spec´ar på den, det var en paket/företags-dator).
Men å andra sidan, så är jag så glad över min dator, så jag bryr mig egentligen inte såmycket. Sålänge den fungerar så är jag glad:)

jaavisst! Missade det där med ljudet.. skitviktigt!

Ah, jo. Ljudet kan ju vara sjukt värt att tänka på. Någon som har erfarenhet utav hur MacBooken låter eller?

Valet 'PC vs Apple' svajar dock fortfarande. Man hör ju hela tiden att Apple är riktigt bra på bild- och ljudredigering, vilket jag har tänkt att använda datorn till mycket. Men vad är det egentligen som gör den så mycket bättre än en PC på den biten?
Spelar lite counterstrike med kompisarna ibland, och det kan man ju glömma med en Apple, eller? Har läst att man kan köra win XP i apple, och då borde det fungera? Det går även att köra med en "vanlig" mus eller?

Som ni märker så har jag lite smått beslutångest ang. detta! hjälp mig!

Har du en fungerande PC tror jag inte att du kommer märka någon skillnad. Sequencerprogrammen är ju desamma. Har du inte en fungerande PC kommer du märka att det bara funkar och att du inte behöver bry dig.
Sen är ju OSX överlag en väldigt trevlig sak som är väldigt lätt att falla för.
Switchade för ett halvår sen och är mäkta nöjd
Counterstrike kör du som du redan gissat i XP genom bootcamp, om grafikkortet fixar det dvs.
Mus kan du använda vilken du vill.

  • Medlem
  • 2006-09-11 16:40

Macbooken är tyst

Okej, killar, killar... Jag hade precis tänkt att avgöra valet, till Apples fördel! Då kom vi till den sista, men TYVÄRR, den lite viktigare delen - Priset.
Tittade lite på priserna på MacBook, som jag tidigare inte var så insatt i, men ändå visste att de stor rätt högt upp i prisklass.

Ta denna som ett exempel;

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1108512&node=78

Nästan 20,000 SEK, och då har vi inte ens 1024 i minnet?
Jag har tidigare tänkt köpa en PC av märket LG, en ny modell, som jag kan få till ett bra pris. Och då är den ändra bättre prestandamässigt, jämfört med Applen. Core2duo, 1GB ram, 80GB hdd, Radeon x1400, etc. Den kan jag komma över för ungefär 12,000 SEK. Får lite specialpris via en kund på LG.

Det fanns ju billigare Apple-verisioner också, runt 12,000 SEK, som jag kan tänka mig att lägga ut på den. Då är det 512 RAM, men det kanske man kan lägga på någon tusenlapp för att få uppgraderat? Sedan grafikkortet, "Intel GMA 950", är det något att ha? Inte delat minne iaf va? Det jag tänker på är om man skall ha den till att spela något spel.

Tackar och bockar för all hjälp jag kan få, samt den jag fått!

Vill även påpeka att jag tycker användarna här är mycket kunniga och trevliga, även mot oss som inte är lika duktiga och insatta, än. /nicke

macbook var det nog vi alla hade i åtanke och inte macbook pro. Nä, det grafikkortet räcker inte långt alls om du vill spela, en klar akilleshäl. Att peta in 1gig ram är inga problem och rekommenderas.

1
Bevaka tråden