Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nordlead.......kanske..

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-13 21:48

Jag funderar på en Nordlead igen, eller ett Nordrack.

Jag har ju ägt en Nordlead 2.a innan. hade den i 3 dagar...
Jag tyckte att den lät ISKALLT och löjeväckande brevdid mina analoga synthar.
Jämfört med en Polysix var den helt död, för att inte tala om den Prophet 5 REV2 jag hade då...

Men, jag har inget behov av feta shimmrande polyanaloger längre, har sålt det mesta. Men behöver däremot ett aggressivare sound och ett mer elektroniskt rent sound.
Roland sound sas. Samt har int om plats och orkar inte oroa mig för att saker går sönder.

Jag har andra analogsynthar, minimoog om inte annat, så Norden skulle får vara sig själv och inte härma något.
Sen genom ett par Electroharmonix vintagepedaler låter vad som helst fantatiskt!

Min fråga:

Om jag är ute efter det där rena men lite crunchiga soundet, är Nordlead 1 bättre än Nordlead2?

Har ägt både 1,2 & 3. 1 & 2 låter likadant såvitt jag kan avgöra. 3'an är betydligt varmare.

Om du vill ha agressiva och elektroniska ljud skall du kolla in Korg MS2000.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 09:07

Jag vill ha en röd synth Den passar bra i min lägenhet!

Helt rätt tänkt. Nord Leadarna är skitsnygga.

Själv skulle jag ta en NL framför tio MS2000 vilken dag som helst...

theVOID en Virus Classic kanske ??

Den är ju röd:kaaaka!:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 09:40

Nae, Virus är lite för nymodigt tranceaktigt för en gamma Moog och sequential lirare, tom Nord lead är ju att gå långt

Jag vill inte ha en massa effekter i en synth, utan ett bra grundljud, inte nödvändigtvis analogaktigt utan gärna kallt crunchigt digitalt..

Nordleaden funkar bäst där tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 09:41

Gah, Jakob! Säljer du en sån eller?

Får hålla med PETER H. Jag har ägt både Nordlead 1 & 2 och en MS2000. Känns som att Nordlead hade en mer "direkthet" när det gäller påverkan av ljud. Fick mycket mer "analogvibbar" av Nordlead än av MS2000. Men det är bara min personliga uppfattning. Du lär inte bli besviken på någon av maskinerna om man säger så.

Jodå jag säljer en sådan !

men efter MP4 & MEK så är det den klart roligaste synten jag har haft.

Det går knappt att använda preset ljuden för det har alla andra redan gjort ,
men känner jag dig rätt så är Preset Ljud not an option :kaaaka!:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 09:53

Hehe, exakt! Helst skall synthen gå igenom min Mesa boogie stärkare och kanske en Electric mistress pedal och vocodas med min SY99 inann jag är nöjd

  • Medlem
  • 2006-09-14 13:15
Ursprungligen av theVOID:

Hehe, exakt! Helst skall synthen gå igenom min Mesa boogie stärkare och kanske en Electric mistress pedal och vocodas med min SY99 inann jag är nöjd

Vad är det för Boogie stärk????

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 10:35

Om du en gång har ratat den för dess grundljud så undrar jag om det är värt att försöka igen. Nordleaden är ju ändå en ganska basic synth, vilket gör grundljudet viktigare. Köp en ESQ-1:a istället om du vill ha ett aggressivt, digitalt ljud! Och måla den röd...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 10:53

Haft både ESQ1 och SQ80, underbara bägge två! Problemet är platsen. Det var en nordrack jag var intresserad av egentligen.
Samt rattar Jag är otålig!

Behöver du inte bry dej om budget så kolla på NR3. Tycker den låter klart mindre statisk än 1 & 2. (Nu gillar jag dom gamla också, grymt in-your-face-ljud, men sådär jätteanalogt låter dom ju inte). Dessutom är gränssnittet en dröm, och FM-delen klart kul.

Saknar min...

Nu kommer jag här och tjatar om min lilla favorit för 1000:e gången, men kolla in NordModular. Den har i princip likadant grundljud som NL1 & 2, men kan oändligt mycket mer. Keyboardversionen är pytteliten och rackversionen är fiffigt konstruerad så att den kan funka både stående på ett bord och rackmonterad. Dessutom är de fånigt billiga nuförtiden, oerhört mycket mer synth för pengarna än NordLead.

"kallt crunchigt digitalt"
Då låter det ju annars som att Waldorf Q/uQ borde kunna funka...?
Q finns ju som rack med en hel del rattar... Och så är den ju GUL!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 12:12

Det är just rattar jag vill ha, med klara funktioner, därav går modularen bort. Vill ha en vrål enkel synth, har redan avancerade.
Inga tangenter heller
Nej Nordrack lutar det åt helt klart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 12:54

Waldrof XT då .. Real Parkeet har ett demo på den som är RIKTIGT ballt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 13:05

Jag hade en NL2 och tyckte den lät kall. Däremot saknar jag den för ett sorts ljud... Synk med noise. Går att göra riktigt hårda kalla ljud. Funkar ocsså bra att göra slapbas, gitarr ljud alla New Order. Varför har inga riktiga analogsyntar möjlighet att använda noice som synk.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 13:42

Mesa Boogie Studio preamp
Nirvana Nevermind stärkaren.
Min ögonsten

  • Medlem
  • 2006-09-14 14:56
Ursprungligen av theVOID:

Mesa Boogie Studio preamp
Nirvana Nevermind stärkaren.
Min ögonsten

Älskar det preampet, satt i mitt gitarrrack på 90talet. Otroligt känsliga tonkontroller. Väldigt lätt att ratta bort ett bra sound:kaaaka!:

Får lägga in en köpesannons på GMF:s Planket:)

1
Bevaka tråden