Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatering?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 1 år gamla Dell Dimension 8400 hade dragit på sig något virus eller dylikt som gjorde
att jag igår förmiddag försökte mig på att formatera om hårddisken.
Läste på ett par ställen att det bara skulle vara att starta upp datorn med installations-skivan i
och mycket riktigt det funkade, en stund iallafall.

Datorn påbörjar installationen av windows xp och till en början står det något om att det ska dröja cirka 39min, men när det är 25 minuter kvar hänger den sig?! :hmmm:

Är det någon som har koll på dessa saker och vet om jag möjligtvis gör något dumt fel tro? :rolleyes:

Raderar datorn automatiskt C:/enheten under installationen eller måste man manuellt gå in och göra detta?

  • Medlem
  • 2006-09-14 21:47

Vid installation av en köpe-Windows så får du frågan vart du vill lägga Windows-installationen och även om den skall formatteras först och i så fall med vilket filsystem.

Det kan dock vara så att den cd som följer med din dator gör detta automatiskt. Gör den det så kan det vara svårt att avgöra om den formatterar innan installation. Jag skulle dock misstänka det. Du får du ringa supporten och kolla.

Om du har virus på din befintliga installation så måste du slå av datorn först innan du bootar om med installationsdisken i. Annars kan ett virus ligga kvar i minnet mellan resettarna och installera sig på den nya installationen direkt den får chansen.

Om du inte redan provat så slå av datorn i 30 sekunder och starta sedan upp med installationsdisken. Låser den sig fortfarande så är kontakt med supporten nästa steg.

Jo det är ju en sån där cd som följer med och inte windows separat.

Har provat ett par gånger att installera cd-skivan och varje gång när den kommer till "25 minuter kvar" så låser den sig, så jag antar att det bara är snåla Dell´s ring-å-betala-support som kvarstår.

Men tack för hjälpen ändå!

  • Medlem
  • 2006-09-14 22:46

Jo, ser inte bättre ut.

Maskinen skulle förmodligen funka utan problem med en ren installation från en original-cd istället för de där halvfabrikatsprylarna som de skickar med.

Hoppas det ordnar sig.

Sant sant, men det är väl bara att hålla tummarna antar jag.

har för mig att alla DELLburkar har allt du behöver för ominstall av operativet på gömda partitioner på hårddisken (efter ominstall blir datan som man fick den vid leverans -- om du inte beställt en utan OS vill säga, eller om du redan har formaterat hårdisken) .. så sök av nätet... oftast enklare\snabbare än att ringa deras support

\\tror det tom går att finna på dellforum \\ techsupportWWW hur man gör

Alltså jag har ju allt som behövs på cd´n som jag fick med, dock måste det ju vara något annat som gör att installationen inte kan installeras helt.

Kan man inte gå in manuellt via ms-dos för att radera hårddisken som på win 98?

det finns inget DOS i XP...vad jag vet .. men du kan ju köra FDISK eller nåt från nån floppy\CD-kanske?

\\ men kolla vad du har för verktyg i BIOS \\ då det ska finnas nån service-meny som man kommer åt med nån gömd tangenttryckning vid uppstart av datan -- man får googla lite efter det

[edit] detta gäller tydligen om man fick med OS förinstallerat: [Ctrl+F11] vid uppstart för recovery\ominstall

http://www.goodells.net/dellrestore/

Okej, det verkar ju vara vettigt.

Trycker man in Ctrl+F11 ungefär vid samma tillfälle som när man kan trycka F2 för att gå in i bios, eller håller man inne dem så fort man startat upp datorn?

ah! det är när tangentbordet blinkar som du ska trycka på CTRL+F11

YES!! Ctrl+F11 gjorde tricket!

Väldigt konstigt att Dell inte kan skriva ut det tydligare i instruktionsböcker eller lägga till det som ett alternativ ihop med F2 och F12?!

Tack för hjälpen iallafall, 99:an är bäst!

  • Medlem
  • 2006-09-15 18:55

Vad skall de då med support till?

Kul att det verkar ordna sig.

Hehe...jo det är ju riktigt schysst av dem att erbjuda support via ett 0771-nummer och sedan bara säga: "tryck Ctrl+F11"

  • Medlem
  • 2006-09-15 21:58

Jo, men inte förrän du hängt där en stund och de låtit dig prova en del andra menlösa saker för att få tiden att gå

Exakt!

1
Bevaka tråden