Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

val utav synth...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla på 99musik.se!

Jag har under en tid lekt och pillat med musik i stil med goatrance och psytrance.. Har tyvärr inte råd att skaffa en "Access Virus TI" eller liknande, som vad jag har förstått ska vara ganska perfekta för detta ändamål.

Så var jag nere för ett par dagar sedan i min lokala musikaffär och fick syn på KORG microX!
Jag har ingen större vana utav hårdvara så här kommer min fråga... kommer jag bli nöjd om jag köper den? Givetvis svårt för er att veta, men en kvalificerad gissning skulle göra mig glad.
Såg även att dom hade en Roland SH201, den verkade också intresant. Någon som har provat SH201an och microX´en lite mer än i en butik som jag har gjort?

Är microX´en någonting att ha, är SH201´an någonting att ha, och hur står sig dessa mot varandra.

Peace

Köp en beg Virus B så blir du nöjd.

Jag håller med om att en beg Virus B nog är det smartaste.

Alesis Micron kanske?

Jag tyckte att Roland SH-201 var rätt trevlig att jobba med. Men fytusan vad tråkigt den lät....stelt och kallt.

Vad på ett ungefär får man betala för en Virus B, och motivera gärna mer varför den skulle göra mig mer nöjd?

Virusen är bra om man är nybörjare eftersom du tydligt ser layouten och har en ratt per parameter. Den är också multitimbral och har inbyggda effekter så du klara dig väldigt långt. Dessutom är det en klassiker i trance-kretsar vad jag vet. En beg borde väl gå för 5000:- eller mindre.

Då tänker du på "desktop" varianten utav Virus B eller?

microX´en har också inbyggda effekter, samt att den fungerar som en midikontroller. Den talar även rätt fint med datorn och det program du använder för tillfället. (har inte provat detta)
Men vad jag har förstått så ska man enkelt kunna se vilka synthar du använder i reason, cubase etc etc.. och sen lika enkelt kunna aktivera och stänga av kanaler, effekter bla bla bla med hjälp utav den.

Fast jag vet inte... synthar / kontrollers som har sånna här multifunktioner som t.ex microX´en... att den fungerar som en fällkniv, den har lite utav allt.. Ska man vända ryggen till dessa "multi-synthar" och istället satsa på t.ex Virus B som ni föreslog bara för att den är mer eller mindre inriktad på trancen.
Fördelen med Virus är ju som du säger att den har en ratt per "parameter", alltså går det snabbt att kontroller det man vill.
MicroX´en har ju en digitaldisplay så får man surfa sig igenom diverse menyer för att komma åt det man vill.: Fast det är ju också en vansak antar jag, när man kan det så går det snabbt.

Ahh, att tillägga så ska synthen användas vid några "live"spelningar framöver... därav så tycker jag om kombinationen synth / midikontroller som microX´en har.

Oj, skummade igenom det jag skrev, lite rörigt.. Men ni förstår säkert. Usch, svårt med sådana här val.

Virus Classic kanske dock har den ej klaviatur så det går kanske bort

kolla på säljes här på 99

mvh Jakob

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-15 23:06

Du behöver för det första ingen synt alls. Det du behöver är visioner och en dator, till att börja med. Kan du spela klaviatur?

Ursprungligen av PF:

Du behöver för det första ingen synt alls. Det du behöver är visioner och en dator, till att börja med. Kan du spela klaviatur?

Visioner, idéer och en midiklav har jag haft i 4 år snart, så det känns som om det är dax för nästa steg liksom.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-15 23:11

jag har enbart testat SH201 i affär som många, och jag har funnit den som relativt tråkig. Men den lär ju bli roligare om man plugga ihop den via USB till Cubase vad jag läst.

Annars är ju ett tips att skaffa ett klaviatur och mjukvara till det hela.
Om nu klaviaturen råkar vara en äldre synthesizer i samma prisklass som ett rent midiklaviatur är det ju bara positivt. Roland Juno 1/2, Yamaha DX-N eller liknande funkar ju bra som midiklaviatur + har skoj ljud när man börjar leka med dem.

Virus är busbra. Och det är inte riktigt schysst att säga att den bara låter trance. Det är som att säga att en Minimoog bara kan göra feta basar. Virusen låter, precis som Minimoog, väldigt karakteristiskt om man tillåter den att göra det. Men man måste inte fläska på med alla oscillatorer snedstämda, filterdist och tranceapreggio. Den kan låta som en ljuv piccoloflöjt, digitalvass PPG-pad, MS20-skrikigt, stråkmaskinsfett osv osv. Den är faktiskt ytterst mångsidig.

Ett annat alternativ i samma liga, med liknande features, men med ett lite mindre "pushigt", något kyligare precisionsartat sound är Waldorf Q.

Jag skulle gissa att båda ligger runt 5k begagnat. Edit: lägg till 2k eller så om du vill ha klaviaturmodellerna.

Om du redan har midiklav så är tabletopversionen av Virus B superbra val. Den är dessutom snygg.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-09-16 12:27

Sällar mig till de som föreslår Virus...har en A som jag är väldigt nöjd med även om jag funderar på att köpa upp mig till en Ti...
Som Sawtooth säger, att den bara låter trance är inte sant...den är en väldigt kapabel allround-synt helt enkelt...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-16 14:37

Jag förstår dock inte varför hårdvara ska vara "nästa steg", för mig är hårdvara "förra steget". Men visst kan det vara kul. Jag får inte min tweed-förstärkare såld ser det ut som så det vore skoj att köra en Arp Omni II till den bara för att. Undrar om man kan hitta en Omni II till bra pris, någon som har en idé? Vad kostar de idag?

1
Bevaka tråden