Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimoog D VS Voyager

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-16 20:54

Hur stor är skillnaden på ljudet mellan de nya och de gamla moogsyntharna? Är det någon som har båda och har jämfört? Har Voyagern samma oscillatorer och filter i sig?

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-17 01:23

Har inte gjort ett påtagligt AB-test men magasinet Future Music gjorde det. Hörde ljudexemplen och tyckte det lät som samma synt.

Det sägs att det är vissa skillnader i ljudet och att exakt samma inställningar på båda syntar genererar lite annorlunda ljud osv, men att de stort sett är samma sak. Osc är ju annorlunda till exempel eftersom de är stabilare på voyager till exempel. Detta kanske gör att D är lite fetare?

Vet att det finns lite 99or som har skämt bort sig rejält och äger båda. Kanske de har ork och tid att säga något om saken.

Pratade med Andreas på Jam om detta för ett tag sedan, och han tyckte efter att ha a/b-testat att Voyagern kan låta mycket likt minin, men att voyagern kan göra en del mer.

Fler åsikter:
http://www.midiwall.com/gear/voyager/review.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 19:44

Det där låter ju riktigt fint.. Är nämligen lite intresserad av en Voyager, speciellt som det inte blev någon utlandsresa under sommaren

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 10:53

Jag har både en Model D och en Voyager. Voyagern är en mycket fin synt som såklart låter väldigt moogigt. Dessutom kan man göra väldigt mycket mer med en Voyager då den har fler funktioner och bra MIDI spec.
Däremot slår den i alla fall inte min Model D i värme och fethet. Jag blev rätt paff när jag och min kompis stod och gjorde ett A/B test. Min kompis spelade på min Voyager då jag just köpt den. Han ägde redan en sedan 6 månader tillbaka och kände till hur den funkar.

Vi gjorde ett enkelt basljud där vi försökte ställa in alla parametrar så likt som möjligt (med hörsel). När vi var klara frågade jag om vi inte skulle använda VCO3. Men kompis svarade ”Vaa! Jag kör ju redan med alla VCO:er” Själv hade jag trott att vi bara skulle använda två... jag vred upp VCO3 ratten på mixen... ops!! Var e den kladiga tunga basen i Voyagern??? Var är den levande värmen... jag vet inte.

Jaja... båda är bra syntar men om jag vill ha ett fläskigt enkelt bas eller lead ljud väljer jag Model D 100%.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 11:39

Jag har bara testat Voyagern i en butik men då tyckte jag att den lät ganska städat och rent, inte så skitigt och rått som jag tycker en gammal Moog kan låta.

Ska dock sägas att jag aldrig spelat på en Mini live, bara hört inspelningar. Däremot blev jag positivt överraskad när jag testade en Memorymoog på JAM, den var så ruskigt levande och brutal i ljudet! Den upplevelsen fick jag inte med Voyagern.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-18 12:45

Minimoogen kan vara lite mystisk ibland käns det som! Ibland låter den bara bra analogsynth, ibland magiskt. Med exakt samma inställningar. Hittar man den exakta sweetspoten så blir den ju plötlsigt sådär otroligt "brinnade varm". Som om man patchat in ett Electroharmonix smallclone chorus i synthen innan filtret!

Kommer ihåg senaste studioinspelningen.
Moogen lät inte som den skulle eftetr 2 timmars uppvärmning, då kom vi på att koppla in den i ett annat vägguttag. Samma sak, sen ett annat vägguttag, DÅ lät det som den skulle

Sen lade vi andra instrument och testspelade moogen då och då, och sen plötsligt: NU!!! Jesus, lyssna på den värmen, djupet etc !!
Spela in, fort som fan haha!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-18 13:20

Tilläg: Olika minimoogar låter ju ganska olika faktiskt. De senare modellerna brukar upfattas som "brightare" och de tidigare som "krämigare" med brist på bättre ord.
Har inte bara med att de bytte oscillatorkort att göra, det gjordes mängder av komponentbyten på minimoogen under dess livstid.

Min är S/N: 47xx, vad har du för S/N Demokid?
Finns kanske väldig tidiga RA Moogs som låter varmare (om möjligt är) än min, men den räcker bra för mig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 14:25

Min är ifrån februari 1972 och har S/N 1737. Den är i mycket fint skick fast den är moddad med Kenton MIDI (av förra förra ägaren). Den håller stämningen fantastiskt bra trots gamla Osc-korten. Jag brukar aldrig stämma den utan låter den vara på i ca 30 minuter. När man slår på den ligger den någon semiton under men sedan driver den tillbaka och är stämd. Jag tycker den låter bäst om den får stå på ca en timme... då låter det kladd.

Jag har bara testat min Model D men jag tror att alla Minimoog oavsett nya/gamla Osc-kort låter fantastiskt och väldigt eget. Jag har hört att nyare Model D innehåller mindre diskreta komponenter och mer transistorer. Men vad vet jag... jag analyserar inte mina instrument i oscilloskop, jag gör musik. Låter det bra så gör det

Mvh
Demokid

Amn:
Diskreta komponenter = transistorer, dioder m.m.
Icke diskret = kretsar på chip (IC-kretsar) T.ex: OP-ampar, OTA:s, komparatorer, CEM och SSM kretsar m.m.
Transistor arrayer och diod arrayer (flera transistorer/ dioder) på ett chip räknas som diskret då det är enstaka komponenter och inte hela kretsar.
En diskret lösning i en synth gör att det blir mindre överhörning (störningar) emellan de olika ledningarna och komponenterna. (allt är ifs relativt, det går att göra dåliga diskreta designer också )
(om man får va lite petig )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 22:45

Skit samma... låter det bra så låter det bra. En synt ska väll endå spelas på.

Mvh
Demokid

1
Bevaka tråden