- bjorx
- Medlem ●
- Linköping
Kanske inte ett rent synthljud, men jag är en total sucker för vocoders. Robotröster i alla former får mig alltid på fall. Det kan vara nästan hur uselt som helst, men om det finns en vocoder i låten så gillar jag det. Jag hade säkert diggat Sven-Ingvars ifall de använde robotröster.
Jag har ett vackert padljud på Roland JX-8P som jag gillar så mycket att jag slår bort tankarna på att sälja den trots att den annars används rätt sällan.
Är det "voices" du menar? Det är ju ett favoritljud. Annars är jag, som många vet, en sucker för syncklead. Så j-wla fränt ba!
Är det "voices" du menar? Det är ju ett favoritljud.
Nej, det här är mer statiskt än voices (och ingen preset), men den funkar bra som bakgrundspads.
Annars är jag, som många vet, en sucker för syncklead. Så j-wla fränt ba!
Då måste du gilla Scissor Sisters senaste singel "I Don't Feel Like Dancing"?
Det där väsande kör/flöjt-ljudet som jag alltid kallat för "Fairlightljud". Jag vet faktiskt inte om det är en Fairlight, men alla jag vet som använde det var Fairlightägare. Man hör det t.ex. i Art of Noises "Moments in Live", OMDs "Hard Day" och i Tears For Fears "Shout". Av alla fina synthljud från samplererans barndom är detta det allra finaste. Gissa om jag blev lycklig när jag hittade det bland 5 1/4"-floppysarna som kom med Emulator II:an!
Det fanns med bland orginaldiskarna till ESi-32:an ni sålde till mig...;)
Va!? Det visste jag inte. Grrr!! Hoppas du använt det. Fast vänta nu... det kan faktiskt vara en sampling av Clas sampling på Prophet 2000 som han snodde från en sampling av Yello. Är det en ren ton eller ett ackord?
EDIT: Jag=pucko. Du skrev ju originaldisk. Inte konstigt. De har jag aldrig lyssnat på. På den tiden var det helt o-OK att använda originalljud. :rolleyes:
Va!? Det visste jag inte. Grrr!! Hoppas du använt det. Fast vänta nu... det kan faktiskt vara en sampling av Clas sampling på Prophet 2000 som han snodde från en sampling av Yello. Är det en ren ton eller ett ackord?
EDIT: Jag=pucko. Du skrev ju originaldisk. Inte konstigt. De har jag aldrig lyssnat på. På den tiden var det helt o-OK att använda originalljud. :rolleyes:
Naj, ren ton såklart. Åtta diskar med typ 400 samplingar och den var den enda som var något att ha. Används flitigt. Patchen heter "Fairlite" och använder även E-mu filtret på ett förträffligt sätt. Nog det enda jag använder den samplern till nuförtiden. Annars mest analogsyntar.
Är det inte fortfarande ook att använda originalljud? Känns lite Howard Jones, eller???
Gamla klassiker:
DX7 basen i Front 242's Headhunter
Prophet 5 bakgrundslingan i Thompson Twins "Doctor doctor"
CS-80 brassljuden i Bladerunner
Minimoogbasen i Kraftwerks "The robots"
Ett av ljuden i Depeche's "Dangerous", troligenb ARP2600
ARP2600 basen i Depeche's "Sun and the rainfall"
Syncljudet på en Moog Prodigy
Distade 303:an i Daft Punk's "the funk"
Samt några av mina egna förstås
det fanns ett ljud till min gamla dx7 (som jag nog har på atari-diskett till dx-heaven, men jag har ingen atari längre) -inte fabriksljud men säkert ett ljud som har kostat pengar(?) som var lite ringmod-aktigt (som tubebells) fast långsamt som en pad och "blött" och mystiskt. kommer inte ihåg vad det heter. nåt skumt. nån som minns det?
det fanns ett ljud till min gamla dx7 (som jag nog har på atari-diskett till dx-heaven, men jag har ingen atari längre) -inte fabriksljud men säkert ett ljud som har kostat pengar(?) som var lite ringmod-aktigt (som tubebells) fast långsamt som en pad och "blött" och mystiskt. kommer inte ihåg vad det heter. nåt skumt. nån som minns det?
Djupdyker man i de gigantiska DX7 arkiven så häpnar man över hur mkt unika och trevliga sounds det går att pressa ur den:)
-97 ägnade jag 2 dagar åt att lyssna igenom säkert 1000tals ljudbanker, av dessa fyllde jag den internt och ett RAM kort med "The BEST" Sanslöst bra sounds, många ljud man aldrig trott en dx7a var kapabel attt pressa ur sig.
Mörka, hotfulla, lite skitiga och lätt atmosfäriska ljud.
(sid)
Ok, om vissa nämner samplingar, så slår jag ett slag för effekterna istället.
Om man nu ska lyssna på något för att skingra tankarna.
Själv diggar jag fett att dra ett valfritt kort ackord genom delay som man sen manipulerar med LFO´er. Mums för hela slanten.
Ett delay (eller fler) är bra för själen!
Hårt slidad 303a, Vissa artifakter/biljud, Det mesta som 303an kan åstakomma (gärna genom min sunkiga ibanez kompressorpedal), vrålande ms-20 filter, Arpegion på M/P (annars hadde jag inet kunnat stått med samma i arpegio i timmar). Skulle tro att jag är en sucker för "smutsiga" ljud i stort. NOS´s modularsystem och 2600ans filter (filteravvikelser finns ju dock). Nasala ljud som tex one voice.
Jag röstar på stråkmaskin genom smallstone phaser..