Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pianoljud

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-19 17:25

Jahaja, så var man på jakt igen efter någonting, vad som helst* i princip, som låter som ett piano. Vågar inte lita på min gamla skorv längre, så nu börjar letandet på allvar. Jag vill att saken skall vara billig, ganska lätt (viktmässigt alltså) och låta fantastiskt.. eller iaf helt ok. Och så får den gärna vara snygg.

*=När jag skriver vad som helst så menar jag antingen något med eget klaviatur, eller som kan kopplas till ett klaviatur.

Jag vet att det en gång i tiden startades en tråd i ungefär samma ämne, men jag vill ha nya tips, fräscha och oförstörda.

Du kunde köpt min EX7, fast den gick häromveckan. Faller iofs på lätt...

Yamaha S30 tyckte jag lät bra, var smidig att handskas med också. Går nog att få billigt om man springer på nån.

Annars är det väl Fantom Xa och allt vad dom heter som gäller. Storebror Fantom X har iaf riktigt bra piano... Korg och Yamaha har väl sina varianter.

P.S Det verkar finnas någon motsättning mellan just bra pianoljud och snygg. Japansk hifi-design dominerar fortfarande det segmentet tror jag.

Måste instämma med Peter H. Hade en EX5 med bästa pianot jag någonsin hört från en synth. Tyckte den spöade Triton Extreme edition t.om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-20 14:28

Typiskt.. Har varit ute och snurrat för mycket och hängt på forum för lite..

Juno D ska vara jäkligt lätt (5 kg!) och ha pianoljud, någon som vet hur den låter? Den kostar ju typ ingenting så jag är väldigt skeptisk..

Kan inte säga att jag VET, men en gissning är att pianoljuden i Juno D inte är särskilt mycket bättre än de som finns i en massa olika billiga ROMpler-moduler från slutet av 90-talet...?

Jag skulle nog tro att dom kommer från samma sessioner som Fantom, och dom låter riktigt bra. Så det är nog värt att testa iaf.

Yamaha har väl nån ny S-synth, med ljud från Motif, är säkert helt OK också.

Fast Juno-D är väl snarare besläktad med den äldre (och enklare) RS-serien än med Fantomerna...? Eller är det bara utseendemässigt tro?

Men visst, det skadar ju inte att testa...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-09-20 22:06

Spelat på både RS-serien och Juno-D. Då juno-d känns som en upp-piffad RS-synth. Sådär lagom allaroundsynth, piano, stråkar, orgel osv typ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-20 22:51

Testade Juno D i tidningen Studio och ja, den är nog rätt på pricken vad du söker. Låter helt okej och är väldigt snygg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-21 18:06

Var nere och klämde lite på en Juno D idag, lät helt ok, inget som fick mig att tappa andan, men känns som en äkta mos-synt (som i grädden på moset). Och som PF säger, en liten snygging. Kanske slår jag till..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-23 14:20

Synten är köpt!

Och det var Fantomerna som fanns i släktträdet visar det sig.

1
Bevaka tråden