Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga ner spelandet på Mac

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag lägger mest patienser, så jag tycker spela går utmärkt på mac! För min del alltså

Men skulle jag vilja ta tag i spelandet och hänga på de kompisar som lever för CS så skulle jag skaka fram lite pengar till en billig PC med ett hyfsat grafikkort. Då skulle jag ha en speldator och en dator som bättre för allt annat.

I framtiden kommer vi att ha holodecks, så det så...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Jag säger så här.

Vi har ett år framför oss som enligt alla skall få oss att bli stumma. På frågor om grafikkort och deras priser har jag fått svar i stil med: ta det lugnt, det jobbas på den biten...

Så hoppas tråden tar liv efter Januari med!

Ok, jag håller ut ett tag till. Men går det åt pipan så har du lite att förklara...

Apple hävdade 1998 att den blåvita G3:an var den perfekta och bästa speldatorn, med det ATI-kort som satt i den. John Carmack från ID Software visade Quake och sa ungefär att bättre speldator fanns inte. Det var ju bara skitsnack. Om vi fortfarande inbillar oss att Macen är en bättre speldator än PC, är det nåt fel. Macen har inte en chans att hävda sig mot PC-burkar med den billiga och kraftfulla hårdvara som finns till PC men inte till Mac. Köp en PC för spel, och Mac för allt annat.

Det gjorde jag! Klart värt en peng att kunna spela alla spel och dessutom utan problem (dvs det hackar inte).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-17 00:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
Nej, konsollerna kommer. Skulle inte förvåna mig om dom utvecklas till att bli framtidens "digitala hub".

Känns ungefär lika troligt som om Adobe skulle baka ihop alla sina program till ett multiverktyg.

Blir konsollerna en "digital hub" så tror jag att dom förlorar fokus spelandet och då väljer iallafall jag en annan konsol

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-17 00:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Och jag som använder Mac tgb och min LogiTech mus till vår PS2:a.. Fungerar utmärkt.

coolt! måste jag testa!

Så här är det: Nikke vet inte ett skit. Det här med att vi ska bli stumma kommer från nåt som nån sk "insider" skrev om på nån av skvallersajterna. Kommer inte på vilket just nu men Nikke kan säkert berätta.

Sen när det gäller att nya macar inte ska kunna boota i OS 9 efter januari gäller modeller släppta efter januari. Det är inte på något sätt synonymt med att _alla_ modeller kommer förnyas i januari.

Är det ingen här som är lite källkritisk? Så fort nån påstår sig veta nåt så köper alla det .

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Så här är det: Nikke vet inte ett skit. Det här med att vi ska bli stumma kommer från nåt som nån sk "insider" skrev om på nån av skvallersajterna. Kommer inte på vilket just nu men Nikke kan säkert berätta.

Jag har absolut ingen aning om vem som givit upphov till det Nikke säger, men han var i alla fall först ut här med ryktet om ny PowerBook, som också kom (om än några dagar in i november, pga av att Apple ville rensa lagren). Så om källan är densamma så kan han ju sätta stor tillit till den. Eller så hade han bara tur...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Sen när det gäller att nya macar inte ska kunna boota i OS 9 efter januari gäller modeller släppta efter januari. Det är inte på något sätt synonymt med att _alla_ modeller kommer förnyas i januari.

Självklart inte. Det som ligger närmast till hands är PowerMac och iMac som borde uppdateras i januari-februari, om de följer det normala schemat. Men för spelande så är det ju uteslutande PowerMac som åsyftas här i denna tråd och kanske det Nikke syftar på i första hand.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Är det ingen här som är lite källkritisk? Så fort nån påstår sig veta nåt så köper alla det .

Vem har påstått att alla köper det?

En anings underligt det här William W M? Jag ifrågasatte för ett tag sedan varför spel fungerade så dåligt på min QS 733, fick en jävla massa mothugg, vissa påstod t.o.m att min QS 733 var ett Måndagsexemplar och att det snarare var fel på mig än min dator.

Tråden återfinns här.

  • Medlem
  • 2002-11-17 03:14

Jag har märkt ett trendbrott. För ett år sedan påstod jag att en Athlon/900 var snabbare än en G4/400 PCI, enligt egna tester. Jag fick rejält på nöten och visades tillbaka in i ledet, vänligt men bestämt. Enligt någon var t om en iMac/300 snabbare än min Athlon. (Att *sätt in valfritt nytt 3D-spel*, inte är superfint på en gammal iMac hörde liksom inte dit den gången)

Nu är det mindre snack om Macens formidabla prestanda, trots att de helt klart blir snabbare i en takt vi inte sett på länge.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: RenderBender:
Spelade Halo på X-Box och åkte på storstryk av mina bekantas barn. Hade jag haft en mus och ett tgb hade jag mosat dom! *föredömligt...eh*

Allvarligt talat...konsollspel kommer inte att kunna konkurerera med persondatorer så länge kontrollerna ligger på ´lek & lär´ nivå. Halo som egentligen är ett riktigt superduperspel känns på X-Box ungefär lika intressant som överkokt spaghetti.

Jag håller verkligen INTE med dig. Jag har alltid varit en stor förspåkare för mus och tgb´s spelande när det gäller FPS. Och jag kan hålla med om att man till en början kände sig ovan vid kontrollerna när man körde Halo första gången, men efter en kvälls lirande märkte man ingen skillnad och efter en helg rockade jag nästan på bättre med de kontrollerna än med tgb/mus.

Hårt att erkänna det, men när det kommer till Xbox och kontroller så har M$ gjort ett riktigt bra jobb...

I övrigt M$-antagonisten Jont Olof

Kul att se att så många på just det här forumet redan har eller kommer att skaffa en pc för spel...*L* Macen kan man använda till annat,photoshop tex...

Och macanvändare är ju inte kända för att snåla så dom flesta har nog råd att skaffa sig en billig pc...Satsa 5000:- kronor på en begagnad istället för ett graffekort till macen som ändå inte duger till seriöst spelande...

Jag hade väntat mig att få bevisat det dom flesta påstår när det gäller prestanda pc vs mac på det senaste MacLan som var i Tullinge...Men som vanligt var och är det mycket snack och liten verkstad...

Jag har nu den i mitt tycke den perfekta spelmaskinen,en Shuttle:

http://www6.tomshardware.com/howto/02q3/020815/index.html

Min burk har bara en 2.4Ghz P4 och endast 512Mb ram men i övrigt som i artikeln...Och den kostar i min config,ca 13600:- inkl moms

För mina ändamål duger den fint 50% surfande,40% spel och 10% tv-tittande...

Mitt tips till alla som redan har en bra mac, men "måste" köpa en pc för att kunna spela:

Köp inte pc! Det är ju bortkastade pengar. En Playstation t.ex. kostar ju bara 1/10 av en pc.

Att kapitulera för "den mörka sidan är ju ett svaghetstecken.

Det är två saker som gör att spelande på Mac kan kännas lite som ett skämt...

1. De är som sagt för dyra.
2. De är inte längre riktigt konkurrenskraftiga när det gäller ren processorkraft.

Jag har en Quicksilver 733 och den har funkat hyfsat på de flesta nya spel hittils men har nu börjar jag titta på nya grafikkort. Vem köper egentligen ett GeForce4 Ti för 5000:-? Ingen vanlig dödligt kan rättfärdiga ett sånt köp...

[ 17 November 2002, 09:00: Meddelandet ändrat av: Zackeman ]

Alphonze kom in i matchen...Har du en spelkonsoll själv eller? Spelkonsollerna kan inte på långa vägar mäta sig med en dator sedan spelar det ingen roll om det är en mac eller pc...Dom kan möjligen vara ett komplement men att påstå eller ens antyda att dom skulle vara ett alternativ till en pc är frångå sanningen...

Om man är en seriös gamer så vill man spela över internet,träffa andra likasinnade på lan och det gör sig inte vidare bra med en så kallad spelkonsoll...Men det kan funka för alla andra som inklusive Alphonze inte är fullt så seriösa när det gäller spel...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-17 13:10

För att lägga ihop det vi vet:

Apples burkar som kommer from i januari kommer inte kunna boota i Mac OS 9.

Enligt de som sysslar med drivrutiner är det enklare att göra en drivrutin till X än 9. Någon här som har mer koll så vore det bra att veta!

Apple har hela tiden rört sig mer och mer emot att vanlig PC hårdvara kan stoppas in i en mac utan problem. Det är knappt något kvar som är rent Apple patent på hårdvaran.

Apple har det senaste året mer sysslat med mjukvaran än hårdvaran pga det som gäller under 2003. Mac OS 9 är dött och "en ny tid" är här...

Det jag har hört är rykten. Men jag gnäller en hel del på hårdvaran hos alla som på något sätt har med Apple att göra. Vissa saker får man klara nej på, andra inte.

Jag tror på att macen kan bli en stark spelplattform. Ser man vad som hänt på den bärbara sidan så har ju grafikkorten verkligen flyttats fram. Så då lägger jag ihop det jag hört och det som skett tror jag vi kommer se mycket på den stationära sidan med.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-17 13:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Så här är det: Nikke vet inte ett skit. Det här med att vi ska bli stumma kommer från nåt som nån sk "insider" skrev om på nån av skvallersajterna. Kommer inte på vilket just nu men Nikke kan säkert berätta.

Jag läser inte ryktessiter mer än då det kommer en länk här på 99mac.

Visst kan jag ha fått helt fel information. Fast vi får väl ta upp tråden om ett år och göra ett bokslut!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Apple har det senaste året mer sysslat med mjukvaran än hårdvaran pga det som gäller under 2003. Mac OS 9 är dött och "en ny tid" är här...

Kan du precisera vad som kommer hända under 2003?

Det enda jag vill ska hända är att vi som sitter med en windtunnel-PM får den ljuddämpad av Apple. Händer inte det blir min nästa dator en pc. Jag har då inte råd med en ny mac i a f.

[ 17 November 2002, 15:28: Meddelandet ändrat av: Rickard A ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-17 17:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Kan du precisera vad som kommer hända under 2003?

Nej.

Jag vet för lite och har bara hört saker ifrån vissa håll. Min huvudfågel har inte viskat något exakt ännu.

Vi kan nog räkna med tystare maskiner och ny firmware till alla Dualmaskiner...

Fast nu hamnar vi mycket OT.

[ 17 November 2002, 17:42: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

Oavsett vad som händer under 2003 så skulle jag vilja se detta:

Ouppnåeliga må
* Macarna sjunker till wintel-burkarnas prisnivå
* Alla stationära Macar går att uppgradera enklare än idag
* Macen får 5% marknadsandel

Realistiska mål
* Fler tillverkare av grafikkort kommer att släppa sina kort för Macen
* Prestandan på Macarna kommer nästan ikapp PC-burkarna

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Alphonze kom in i matchen...Har du en spelkonsoll själv eller? Spelkonsollerna kan inte på långa vägar mäta sig med en dator sedan spelar det ingen roll om det är en mac eller pc...Dom kan möjligen vara ett komplement men att påstå eller ens antyda att dom skulle vara ett alternativ till en pc är frångå sanningen...

Om man är en seriös gamer så vill man spela över internet,träffa andra likasinnade på lan och det gör sig inte vidare bra med en så kallad spelkonsoll...Men det kan funka för alla andra som inklusive Alphonze inte är fullt så seriösa när det gäller spel...

He, he, "in i matchen", jo man tackar. Menar du på fullaste allvar att spela över Internet eller LAN är mer "seriöst" än att spela hemma med ett par polare och Tekken 4? Du är utvisad!

Spela spel är väl bara "just for fun" och då finns det väl egentligen ingen gradbeteckning på spelsättet.

Spel är på dödligt allvar för många av oss, för er som tycker annorlunda: gå och kamma er!

Ok, om du säger det så...

(Va´ la´ jag kammen nu igen)

  • Medlem
  • 2002-11-17 19:28

Jag har ju sällat mig till alla dissidenter och skaffat mig en PC [hmmm ok inne på min andra då]. Visserligen sitter det Apple-märkta diskar, minnen och DVD-läsare i dem och dessutom Farallon NIC´s, men ändå. Och en sak slog mig nyligen...

En Mac-användare med en 3år gammal maskin (som jag med min G4 400 AGP) förväntar sig att han ska kunna lira de senaste spelen. En PC-användare med en 3år gammal maskin skuller aldrig få för sig det. En 3-4 år gammal PC överväger folk att kasta, samma sak sker inte med en G4:a.

Men va fan jag får en 1.6Ghz AMD kärra med .5Gb RAM för under 6kkr inklusive moms, för samma pengar får jag ingen mac alls... det borde finnas maskiner i barbones nivå.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Spel är på dödligt allvar för många av oss, för er som tycker annorlunda: gå och kamma er!

Jag brukar våtraka skalpen, det var några år sedan jag använde kam...

Allvarligt talat. Jag tycker konsolspel har fördelar. Jag tycker datorspel har vissa fördelar. Jag tycker att Gameboy har vissa fördelar.

Fördelarna med datorspelande är uppenbara. När man köper mer minne för att spelen skall flyta bättre så är det en investering i ens datormiljö också. Nätverksspel, strategispel tycker jag funkar bäst på dator. Arkadspel, sportspel, simulatorspil funkar bäst på konsol. Konsolspelen har oftast en mycket hög "lägsta nivå". Deras fps blir aldrig/sällan för låg. Medans datorspelen varierar för mycket enligt min mening. Jag har t ex en spel-PC med en krallig Athlon XP + 512MB DDR-minne och ett GeForce4-kort. När jag lirar BF1942 så flyter det på bra nästan jämt. Men, ibland så segar spelet och det gör mig förbannad. Man slipper nästan alltid den lägsta nivån i konsolspel för dom är optimerade för den homogena hårdvaran.

Jag tror också vi måste soulsearcha lite grand för att komma underfund med vad som är roligt med att spela spel. För, visst går det att spela roliga spel på en äldre Mac. Men, man kan inte imponera på kompisar med att visa något nytt och häftigt som dom inte sett förr. Den imponera-effekten skall jag inte göra narr av, för jag har en god dos av sjukan själv. Men man skall nog peta lite på sitt inre och lära sig hur man funkar.

Vill man spela roliga spel kan man göra det på vilken dator som helst. Vill man spela dom senaste spelen så skall man ha en PC eller en konsol.

[ 17 November 2002, 21:41: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-17 19:42

En SUN-maskin kostar skjortan och det finns inte ett enda spel till dem. Ändå säljs det i stort sett lika många eller fler SUN-burkar än maccar. Ring a bell?
Folk som köper SUN och Mac är oftast inte intresserade av spel (kolla in vilka som traditionellt använder mac och sun). Att Apple nu sedan något år har satsat lite mer på hemmamarknaden beror väl på att det _måste_ utöka sina andelar eller dö.
Ni tycker det är dyrt med delar till en mac? Kolla in IBM:s prislistor för RS6000-saker så kommer Apple-delar att verka ofantligt billigt.
Anledningen till att man köper mac är inte att man vill spela spel, då köper man en PC eller TV-spel (jag tycker det låter så härligt nedvärderande, eller hur? TV-spel, smaka på den). Anledningen till att man köper mac är att man vill ha OS:et och dess förtjänster. Jag ger support till kanske 100 mac-users, 25-65år. 2 av dessa spelar spel! ALLA ser datorn som sitt viktigaste verktyg i arbetet!
Nu vore det kanske kul att kunna spela spel ibland men ärligt talat: är man en stenhård gamer tittar man inte åt mac.
Vi har lärt oss att gilla macens stabiblitet, ett pris vi betalar är eftersläpning i teknikutvecklingen. Kolla många stora företag. Ett multinationellt svenskt företag jag har lite koll på håller på med sin migrering till Solaris 7! Det OS:et är väl närmare 5år vid det här laget. Inget släpps in som inte grundligt har testats och testas och verifierats.
Ärligen så håller jag också mig med en PC för att spela spel. Det är skönt att ha en dator som det skiter samma vad som händer med. Skulle den braka samman, so what? Ominstallation och upp igen, billigt är det också. Jag ser en PC som ett avancerat TV-spel. Arbeta på maskinen skulle jag aldrig få för mig, det har jag maccen till.
*tar åter på asbestoverallen*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Kan du precisera vad som kommer hända under 2003?

Nej.

Jag vet för lite och har bara hört saker ifrån vissa håll. Min huvudfågel har inte viskat något exakt ännu.

Vi kan nog räkna med tystare maskiner och ny firmware till alla Dualmaskiner...

Fast nu hamnar vi mycket OT.

Fråga din sk "huvudfågel" om något kommer hända med de befintliga windtunnlarna som gör dem tystare. De som redan sålts dvs. Om du kan ge mig lite hopp och det sen händer kommer jag över och städar åt dig i en månad. Jag är mycket noggrann kan jag meddela.....

Förr i tiden hade Apple som standard att "inte kommentera framtida produktlanseringar". Nu verkar alla Applepersonal ha gått över till en ny standard:

"Jag kan inte ge några detaljer, men oj oj oj, vilka tuffa saker vi har på gång"

Jag tycker att informationsvärdet i det sista är lika med noll och intet. Dom har inte sagt *nånting* av värde. Apple kommer alltid att hålla på med produktutveckling som dom själva tror på. Annars är det lika bra att lägga av.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Förr i tiden hade Apple som standard att "inte kommentera framtida produktlanseringar". Nu verkar alla Applepersonal ha gått över till en ny standard:

"Jag kan inte ge några detaljer, men oj oj oj, vilka tuffa saker vi har på gång"

Jag tycker att informationsvärdet i det sista är lika med noll och intet. Dom har inte sagt *nånting* av värde. Apple kommer alltid att hålla på med produktutveckling som dom själva tror på. Annars är det lika bra att lägga av.

Amen.
Äntligen nån som förstått!!

De flesta tillverkare gör ju så och när väl produkten kommer blir det världens anti-klimax. Bästa anti-klimax var nog nya iMac. Ni vet när de hade den där nedräkningen på sin hemsida. Jag har förväntat mig något mer revolutionerande.

Bevaka tråden