Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externt ljudkort med ljud

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kompisen har ett MIDI-klaviatur på ingående och han vill kunna koppla detta till sin laptop. En variant är då att göra detta via ett externt ljudkort/MIDI-mojäng. Så vitt jag brukar man kunna få rätt schysta tidsfördröjningar med Windows egna GM-ljud så vi funderar på hur vi skall ordna ljudgenereringen. Finns det några externa ljudkort med GM-ljud eller hur skulle ni lösa detta? Om jag säger att han betalat en bra bit under tusenlappen för ett bagagnat MIDI-klaviatur så behöver jag kanske inte nämna att vi inte är intresserade av ljudkort för flera tusen kronor eller en rackmonterad Yamaha Motif.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-20 15:59

Ett vanligt soundblaster audigy går väl på 700-800kr, har stöd för soundfonts så du kan slänga in andra ljud som så önskas (tror jag iaf). Kanske ett val?

Ljudkort med egen hårdvarusynth är väl ett ganska utdött koncept? Finns ju några stycken, men dom känns mer som synth med inbyggt ljudkort (Xio och allt vad dom heter).

Köp ett okej ljudkort, med en sjysst mjukvarubundle, då brukar man få med det mesta man behöver. Finns ju mycket gratispluggar också.

Låter det inte vettigare att skaffa en keyboard med gm?

Ursprungligen av eskimo:

Låter det inte vettigare att skaffa en keyboard med gm?

Du får gärna övertala honom.

Okej, vad kostar billigaste USB-MIDI-ljudkortet till en laptop då? Det är ingen nackdel att man kan spela in audio via det. Ljudlösningen kan ju vara en bagagnad GM-modul.

Det finns ju massa MIDI-interface till USB-porten för ett par-tre hundralappar. Fråga i din lokala musikaffär (sorry om jag inte är till så mycket hjälp här.)

Vill han kunna spela in ljud också blir det ju genast lite dyrare eftersom det då handlar om A/D-omvandling. Där har jag ingen koll på de absolut billigaste men M-audio har ju, Behringer har några också tror jag och de lär vara billigare.

1
Bevaka tråden