Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Monitorer + betongvägg=dålig kod

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har tips på hur jag på ett bra och billigt sätt får mina monitorer att låta rent, när de står ca 2 dm från min vägg som är gjord i betong. För tillfället så får jag något av ett eko när jag proddar. Är JJlabs a-absorbs något att rekommendera att sätta upp mellan vägg och monitorer i detta fall?

Du vill nog ha någon form av akustikbehandling. Vanliga skumplattor hjälper för de värsta reflexerna, men gör litet eller inget i mellanregister och bas, så om du har tid och ork finns det mer att göra.

Kolla tex hos Ethan Winer.

Tack för länken, nu har jag lite kvällsläsning framför mig. Tänkte inte göra något större ingrepp, men lite småjusteringar skadar nog inte!

Jag köpte två bokhyllor på second hand och proppade dem med rockwool. Funkar skitbra. Inget borrande och bara att bära med sig när man flyttar.

/Rob

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-09-21 00:38

När monitorerna måste stå så nära, så blir det ofta bättre att sätta dem helt nära i stället - och trycka in dem en bit i absorbenterna som du självklart redan har placerat på väggen bakom monitorerna...?
Glöm inte att sätta absorbenter mellan monitorerna och underlaget (t ex Auralex MoPads eller GA IsoMon) - för annars förstärks allt oljud ännu mer, eftersom vibrationerna skickas ner i underlaget.
Skumabsorbenter är bättre än somliga vill erkänna - så egentligen kan du titta exempelvis på Auralex LENRD eller GA LF Trap300, att sätta i hörnen och suga upp lågt mellanregister och bas - medan tunnare plattor på 50 eller 80mm (hellre tjocka eftersom det rör sig om betong överallt...) platsar på väggen bakom monitorerna och på sidoväggarna - helt enkelt på alla ställen där du skulle se någon av monitorerna i en spegel på väggen när du sitter på mixpositionen.

Saken med skum är att det inte gör något åt basen, som ofta kan vara ett lika stort problem eller större problem än reflektioner. Så man ska inte tro att man löser akustiken i rummet genom att sätta upp skumskivor. Därmed inte sagt att de inte har en funktion att fylla.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-09-21 12:02

Skumabsorbenter är betydligt bättre än vad som slentrianmässigt brukar påstås. Ett jämförande test finns att titta på här: http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?t=536

Vanliga skumskivor hjälper normalt ner emot 300-400Hz - men de större hörnabsorbenterna är effektiva betydligt längre ner också.

Jodå, men då pratar vi om basfällor och inte om vanliga tunna skumskivor. Min poäng var att man oftast behöver behandla basen också och att det inte räcker med att bara ta bort reflektionerna.

Så köp antingen skumbasfällor eller bygg egna med fiberull.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-09-21 12:48

Skumbasfällorna blir dyrare än att pilla ihop mineralulls-fällor själv - men de kliar mindre och är enklare att hantera...

Japp. Har lite över en kubikmeter mineralull som ska sättas upp i studion. Prisvärt, men ser inte fram mot att jobba med det. Men skumfällor hade nog inte varit ett alternativ med tanke på akustiken i rummet.

1
Bevaka tråden