Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

midi moron, yes i am...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-21 23:04

ok, tjena alla musikfantaster!
här kommer min första post i detta forum.

jag har ett midi-problem, som säkert är jättelätt att lösa - om man behärskar midi, vilket jag inte riktigt kan påstå att jag gör...

jag spelar endast live och min rigg består av en yamaha motif rack es, en yamaha s90 och en roland rs-5.
min rack es är såklart det senaste tillskottet i familjen.

innan jag köpte min rack es, använde jag min s90 som slav och min roland som master. mitt syfte var att endast använda ljuden från min s90. min roland användes alltså bara som ett extra klaviatur. på detta vis kunde jag "få plats med fler ljud samtidigt" i en live-situation. tex hade jag piano och stråkar på min s90, medan jag körde en orgel och en lead-synt på mitt roland-klaviatur. midikopplingen var enklast tänkbara - en kabel "in" i s90 och "out" ur min rs-5.

so far so good....

nu vill jag göra på liknande sätt, men alla ljud ska komma från min rack es. jag använder alltså både min s90 och min rs-5 som klaviatur och controller. vad händer då???? eftersom min ljudmodul tar emot data från min s90 på en midikanal och data från min rs-5 på en annan midikanal har jag väl helt plötsligt 2 stycken "masters"???

finns det något sätt att använda midi "thru" här, eller måste jag köpa en midi-merge-box? och hur ska jag koppla midikabeln/kablarna?

oj! mycket text blev det, men jag hoppas att det finns någon duktig midi-guru där ute som brinner för att hjälpa mig.... jag har ett gig i mitten av oktober och det skulle vara underbart att få inviga min lilla bebis då! haha!

tack i förväg!
Henke

MIDI thru borde funka. T.ex. S90 out till in på RS5, thru från RS5 till in på Motif ES. Se till att S90 och RS5 står på local on och på olika MIDIkanaler. Motif ES måste såklart vara i multitimbralt läge.

• Medlem
  • 2006-09-22 13:14

tack för det!
ska prova så snart jag får en stund över i helgen.

en följdfråga:
jag har alla mina fotpedaler injackade i min s90 (som jag fö använder som master och anropar rätt "multi" på min rack es).
behöver jag ytterligare en koppling mellan min s90 och min rs-5 för att kontrollera mitt roland-klaviatur med dessa pedaler?? jag vill ju helst slippa dubbla uppsättningar med pedaler...

• Medlem
  • 2006-09-25 17:48

det här visade sig vara svårare än jag kunde ana....
det verkar som att synten i mitten av kedjan inte blir verksam.

jag kopplade precis som föreslaget.

s90 sänder o tar emot på kanal 1.
rs-5 sänder och tar emot på kanal 9.
rack es är inställd på multi-läge, orgel på kanal 1 och piano på kanal 9.

kopplingen s90 OUT till rs-5 IN, rs-5 THRU till rack es IN, leder till att orgeln hörs när jag spelar på s90. ingenting hörs när jag spelar på rs-5.

motsvarande när jag kopplar rs-5 OUT till s90 IN, s90 THRU till rack es IN. då blir s90 tyst.

jag har gått igenom alla midi-menyer på samtliga enheter och provat att ändra, men det gör ingen skillnad....

hjälp!! vad ska jag göra??

• Oregistrerad
  • 2006-09-25 17:52
Ursprungligen av maxos:

det här visade sig vara svårare än jag kunde ana....
det verkar som att synten i mitten av kedjan inte blir verksam.

jag kopplade precis som föreslaget.

s90 sänder o tar emot på kanal 1.
rs-5 sänder och tar emot på kanal 9.
rack es är inställd på multi-läge, orgel på kanal 1 och piano på kanal 9.

kopplingen s90 OUT till rs-5 IN, rs-5 THRU till rack es IN, leder till att orgeln hörs när jag spelar på s90. ingenting hörs när jag spelar på rs-5.

motsvarande när jag kopplar rs-5 OUT till s90 IN, s90 THRU till rack es IN. då blir s90 tyst.

jag har gått igenom alla midi-menyer på samtliga enheter och provat att ändra, men det gör ingen skillnad....

hjälp!! vad ska jag göra??

ser ut som om du behöver en midi-merger..

två klaviaturer ska till en och samma källa... merge that is..såvida mottagarmaskinen inte råkar ha mer än en midi in...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

• Medlem
  • 2006-09-25 18:02

ok, tack för snabbt svar!!
nån som vet vart jag hittar en sådan?
är det nåt som jag hittar på tex musikbörsen?
och vad kan den tänkas kosta?

någon som vill sälja en begagnad??

• Oregistrerad
  • 2006-09-25 19:11

måste ju finnas att få tag i hos vilken välsorterad musikhökare som helst?

Jag har ett par stycken, och nån thruboxar osv. som jag inte använder just nu, men säljer inte, vet aldrig när man kan behöva...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

• Medlem
  • 2006-09-27 21:52

tyvärr visar det sig att det inte går att få tag nya sådana här i vårt vackra land...
så sent som i fjol eller 2 år sen fanns det, men inte längre, hmmm....
gott om midi-interface som drivs av strömmen från usb finns det emellertid, men det hjälper ju inte en gammal live-råtta som jag!

så nu återstår för mig att köpa en beggad, alternativt beställa en från utlandet.

någon som vet hur man beställer från tex "midisolutions.com" i praktiken? erfarenheter därifrån??

eller finns det någon här på hemmaplan, som vill bli av med en för en rimlig hacka???

• Medlem
  • 2006-09-27 22:37

never mind.
jag hittade faktiskt en på halméns musik. 700 pix kostade den, men det var den värd!

Jag vet att åkesson musik i Visby har en philip rees 2 merge inne

1
Bevaka tråden