Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket reverb? (Eller kanske delay?)

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 22:44

Ok. Har precis köpt Surge och Microtronic, en f.ö. snuskbra synth och snuskbra trumsynth. Men känner nu att mina inköp inte skulle kännas riktigt kompletta om jag inte införskaffade en bra reverb med, eller möjlige delay, är inte säker. Det jag vet är iaf att det känns som att det finns en lucka att fylla där, vill ha nått med lite mer karaktar än de tråkiga som hänger med logic express.

Reverence från Audio Damage har ju precis kommit. Vad tror ni? Kanske är den helrätt? Jag har det senaste orienterat mig mer och mer åt 80-tal; ambient, electronica och Talking Heads-pop iaf.
Så det borde ju inte vara ett dumt val eller?

Någon som har ett annat tips?

Priset är ju också givetvis avgörande. Får inte kosta mycke mer än Reverence (39dollar).
Sen måste det vara AU samt Universal Binary.

Tack på förhand. Och tack alla för tipsen inför synthköpen!!!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 23:22

Jag är en fullkomlig audiodamage-addict... Har typ alla deras pluggar vid det här laget.. Reverence är 80-talsretro, men faktiskt inte bara, det är ett väldigt mångsidigt och skitenkelt reverb..

Har inte testat det på sångspår ännu, men till synthar och andra ljud funkar det ofta bra.

Sen är deras dubstation komplett out of this world för det priset, har du inte den, så viftar jag NU med KÖP-flaggan!

Deras Ratschack är speciell, lite lo-fi reverb/delay, men kul, smidigt för att fetta upp ljud med.

(nej jag jobbar inte för audiodamage.. ännu...)

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 01:22
Ursprungligen av Don:

Jag är en fullkomlig audiodamage-addict... Har typ alla deras pluggar vid det här laget.. Reverence är 80-talsretro, men faktiskt inte bara, det är ett väldigt mångsidigt och skitenkelt reverb..

Har inte testat det på sångspår ännu, men till synthar och andra ljud funkar det ofta bra.

Sen är deras dubstation komplett out of this world för det priset, har du inte den, så viftar jag NU med KÖP-flaggan!

Deras Ratschack är speciell, lite lo-fi reverb/delay, men kul, smidigt för att fetta upp ljud med.

(nej jag jobbar inte för audiodamage.. ännu...)

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ok. Men jag kan bara köpa EN, eftersom jag har en myyyycket begränsad budget, så vilken ska jag köpa?!
Vad gör Dubstation-delayen exempelvis så värd o köpa? Vad har den som delayen i Logic Express inte har? Och varför borde jag inte köpa Reverence istället?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 01:25
Ursprungligen av papawasarodeo:

Ok. Men jag kan bara köpa EN, eftersom jag har en myyyycket begränsad budget, så vilken ska jag köpa?!

vad är du ute efter för sound?

Det finns både gratis reverbe och delay... många bra dessutom...

Personligen, tycker jag dubstation är mest användbar, sen gillar jag gratispluggen freeverb (eller som den heter på mac, black water music reverb)...

Se vad du hittar i gratisväg innan du rusar iväg och shoppar...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 01:30
Ursprungligen av Don:

vad är du ute efter för sound?

Det finns både gratis reverbe och delay... många bra dessutom...

Personligen, tycker jag dubstation är mest användbar, sen gillar jag gratispluggen freeverb (eller som den heter på mac, black water music reverb)...

Se vad du hittar i gratisväg innan du rusar iväg och shoppar...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Freeverb finns ju inte som AU.

Sen så måste pluggsen vara Universal Binary och det är inte så många gratispluggar som är det i dagsläget.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 01:55

black water music reverb är au, jag kör dp5.

men den är inte UB det är sant.. men maila killen som portat den, han är på g att göra ub av sina portar..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 02:01

HA!

Här är den, freeverb, som UB, i AU-format!!

Kör hårt!

http://destroyfx.smartelectronix.com/audiounits.html

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 02:08
Ursprungligen av Don:

HA!

Här är den, freeverb, som UB, i AU-format!!

Kör hårt!

http://destroyfx.smartelectronix.com/audiounits.html

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Haha, jaja... Så det finns EN gratis reverb i UB-AU (som dessutom är en portning av någon annan än skaparen själ). Men är den någe bra då?

Jämfört med Reverence ex.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 02:10

testa den, och se vad du själv tycker...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 02:17
Ursprungligen av Don:

testa den, och se vad du själv tycker...

"

Meh! Meningen var ju att jag skulle slippa!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 05:00
Ursprungligen av papawasarodeo:

Meh! Meningen var ju att jag skulle slippa!

Men om du testar den och är nöjd, dvs. den gör det du är ute efter, så är ju saken klar... gör den inte det, leta vidare... eller omdefiniera ditt behov...

"Why was it that one day I exist and can think for myself? Why can't I think for someone else? I mean, one day we exist and then far down the line we don't. I have always thought there is a greater purpose, but then, that is just me."

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 11:04
Ursprungligen av Don:

Men om du testar den och är nöjd, dvs. den gör det du är ute efter, så är ju saken klar... gör den inte det, leta vidare... eller omdefiniera ditt behov...

"Why was it that one day I exist and can think for myself? Why can't I think for someone else? I mean, one day we exist and then far down the line we don't. I have always thought there is a greater purpose, but then, that is just me."

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ok ok ok. Antar att hela det här forumet från början mest gått ut på att jag velat att ni ska säga "köp Reverence det är skitbra plugg!" ... egentligen...

Men sen är det inte bara det utan att det med en plugg inte riktigt alltid (speciellt när det gäller finlir som reverb) går att avgöra hur bra/dålig denna är bara genom ett par testkörningar, speciellt inte om man inte känner att man har så mycket att jämföra med. Så det var där ni kom in.

Vad har freeverb att erbjuda som inte mitt Logic Express redan gör? Och vad har reverence i sin tur att erbjuda?

Vilket skulle du slippa? Att lyssna själv på nåt som är gratis? Ge dig för fan! :kaaaka!: :eek:

Sonic.Flavours R66, hands down.

http://www.sonicflavours.com

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 10:58
Ursprungligen av steffensen:

Sonic.Flavours R66, hands down.

http://www.sonicflavours.com

är ju varken AU eller UB. Dessutom 100dollar över min prisklass

Jag känner inte till pluggarna, men om dom är gratis eller det finns demoversioner, så hade jag bara tankat hem dom och installerat, spelat in några linjer sång eller nåt annat organiskt och provat pluggarna i en liten mix för att se om dom håller måttet.

För att någon ska kunna svara med jämförelser måste man ha provat bägge, och det är det kanske bara du som vill. Varför tar du inte bara och ger dom en provtur på autosynthstradan?

Sen är reverb så enormt individuellt. Jag gillar billiga skitprylar kombinerat med state-of -the-art grejer som en kontrastgivare i dynamik. Det kanske inte nån annan gör.

Prova dig fram!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 11:15
Ursprungligen av charliecrash:

Jag känner inte till pluggarna, men om dom är gratis eller det finns demoversioner, så hade jag bara tankat hem dom och installerat, spelat in några linjer sång eller nåt annat organiskt och provat pluggarna i en liten mix för att se om dom håller måttet.

För att någon ska kunna svara med jämförelser måste man ha provat bägge, och det är det kanske bara du som vill. Varför tar du inte bara och ger dom en provtur på autosynthstradan?

Sen är reverb så enormt individuellt. Jag gillar billiga skitprylar kombinerat med state-of -the-art grejer som en kontrastgivare i dynamik. Det kanske inte nån annan gör.

Prova dig fram!

Audio Damages prylar finns inte som demos

Men... vafan är en åsikt om ett reverb egentligen värt för dig? Om jag hade sagt - wow, det DÄR ska du köpa. Du hade lagt ett par tusingar på ett litet program och du sen kände att det lät skit - hade du då bitit ihop och tänkt: "-Nä, han sa ju att det var skitbra, så då måste det ju vara så... Det är väl jag som inte fattar..."

eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 11:40
Ursprungligen av charliecrash:

Men... vafan är en åsikt om ett reverb egentligen värt för dig? Om jag hade sagt - wow, det DÄR ska du köpa. Du hade lagt ett par tusingar på ett litet program och du sen kände att det lät skit - hade du då bitit ihop och tänkt: "-Nä, han sa ju att det var skitbra, så då måste det ju vara så... Det är väl jag som inte fattar..."

eller?

Haha nää... men va faan så kan man ju inte resonera heller. Man måste ju ändå utgå ifrån att vi har någonting gemensamt i vad vi hör, vad vi ser, vad vi känner. Annars kan vi ju lika gärna sluta prata med människor överhuvudtaget.

Jag förnekar inte subjektiviteten, men jag förlorar mig inte i den heller.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 13:07
Ursprungligen av papawasarodeo:

Haha nää... men va faan så kan man ju inte resonera heller. Man måste ju ändå utgå ifrån att vi har någonting gemensamt i vad vi hör, vad vi ser, vad vi känner. Annars kan vi ju lika gärna sluta prata med människor överhuvudtaget.

Jag förnekar inte subjektiviteten, men jag förlorar mig inte i den heller.

Jag håller inte med dig där, med "att vi har någonting gemensamt i vad vi hör". I många saker har vi mycket gemensamt, men intryck och ideal t.ex. har jag väldigt svårt att se hur vi ska kunna ha gemensamt. Väldigt många gillar Genelec och Yamaha NS10 monitorer, jag gör inte det, jag gillar mellotronstråkar och gamla stråkmaskiner framför "vanligt" samplade stråkar osv.

Använder gärna reverence, men jag använder lika gärna freeverbporten till mac, helt beroende på vad jag tycker och känner vid tillfället jag ska reverbera något.

Dra hem freeverbet, lek med det, diggar du, behåll var nöjd, diggar du inte, köp reverence, den är inte dyr, och dessutom, är den skitsnygg.. (fan jag borde få betalt av audiodamage för det här).

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 21:40
Ursprungligen av Don:

Jag håller inte med dig där, med "att vi har någonting gemensamt i vad vi hör". I många saker har vi mycket gemensamt, men intryck och ideal t.ex. har jag väldigt svårt att se hur vi ska kunna ha gemensamt. Väldigt många gillar Genelec och Yamaha NS10 monitorer, jag gör inte det, jag gillar mellotronstråkar och gamla stråkmaskiner framför "vanligt" samplade stråkar osv.

Använder gärna reverence, men jag använder lika gärna freeverbporten till mac, helt beroende på vad jag tycker och känner vid tillfället jag ska reverbera något.

Dra hem freeverbet, lek med det, diggar du, behåll var nöjd, diggar du inte, köp reverence, den är inte dyr, och dessutom, är den skitsnygg.. (fan jag borde få betalt av audiodamage för det här).

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Håller du verkligen inte med?

Ta intryck, vi hör båda SAMMA sak, även om vi hör saken på OLIKA SÄTT. Du kan inte höra något som inte är där. Däremot kan du missa att höra något som är där (låt oss bortse från viss psykologiskt "brus" här nu). Och vi kan känna olika saker inför det. Men vi skulle kanske ändå kategorisera det på ungefär samma sätt (om vi räknar bort kategorierna "bra" och "dåligt"). Och vad gäller ideal, ta exemplet politisk färg; bägge sidorna vill ge största möjliga frihet åt störtsta mängden människor, men hur de vill komma dit skiljer sig.

Vi tycks ofta hålla med om grundläggande premisser, det är snarare i de praktiska lösningarna vi har olika åsikter. Vad vi söker, vilken lösning till vad, gör premisserna olika relevanta.

Jag ville bara veta vad som talar för och emot: i er värld.
Vad jag tycker vet jag redan. Och det jag vet är att jag inte bestämt mig.

Men nu blev det lite för mycket filosofi och för lite musik

Reverence låter bra och är väl värd ett köp, men det är en reverb med väldigt tydlig karaktär. Men det är nog ett bra komplement till Platinumverb och Freeverb om du är inne på 1980-talsmusik.

Dubstation är också bra (en av mina favoritpluggar), men där tycker jag att Tape Delay i Logic Express kan fylla samma funktion (dvs lofi-delay).

Om du kan vänta så tycker jag PSP Easyverb är värd att kolla in. Den är varken AU eller UB, men det borde komma snart. $70, fler algoritmer än Reverence, men färre detaljinställningar.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 21:24
Ursprungligen av false messiah:

Reverence låter bra och är väl värd ett köp, men det är en reverb med väldigt tydlig karaktär. Men det är nog ett bra komplement till Platinumverb och Freeverb om du är inne på 1980-talsmusik.

Dubstation är också bra (en av mina favoritpluggar), men där tycker jag att Tape Delay i Logic Express kan fylla samma funktion (dvs lofi-delay).

Om du kan vänta så tycker jag PSP Easyverb är värd att kolla in. Den är varken AU eller UB, men det borde komma snart. $70, fler algoritmer än Reverence, men färre detaljinställningar.

Detta var bra information!..TACK!

Resten av forumet blev ju inte så givande.

Jag menar om jag lägger ut en fråga på ett diskussionsforum vill jag veta hur ANDRA tänker.
Således tycker jag det är rätt drygt om folk bara kontrar med att det är oväsentligt och jag borde tänka på vad jag tycker istället. Va faan liksom, varför ens diskutera något överhuvudtaget då?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 21:35
Ursprungligen av papawasarodeo:

Detta var bra information!..TACK!

Resten av forumet blev ju inte så givande.

Jag menar om jag lägger ut en fråga på ett diskussionsforum vill jag veta hur ANDRA tänker.
Således tycker jag det är rätt drygt om folk bara kontrar med att det är oväsentligt och jag borde tänka på vad jag tycker istället. Va faan liksom, varför ens diskutera något överhuvudtaget då?

Om du slänger ut en fråga, kanske du får vara beredd på att det finns flera sätt att se på svaret, det kanske inte är så att alla här (däribland jag) tycker att likriktad och andrahands-information är den bästa källan till sanningen och/eller svaret...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 21:42
Ursprungligen av Don:

Om du slänger ut en fråga, kanske du får vara beredd på att det finns flera sätt att se på svaret, det kanske inte är så att alla här (däribland jag) tycker att likriktad och andrahands-information är den bästa källan till sanningen och/eller svaret...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Givetvis. Men jag tycker inte det hör till god sed att ifrågasätta själva diskuterandet i en diskussion, det blir lite av en motsägelse.

Uppenbarligen går det att diskutera saker. Och uppenbarligen kan det ge någon sorts information för parterna som är involverade.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 21:47
Ursprungligen av papawasarodeo:

Givetvis. Men jag tycker inte det hör till god sed att ifrågasätta själva diskuterandet i en diskussion, det blir lite av en motsägelse.

Uppenbarligen går det att diskutera saker. Och uppenbarligen kan det ge någon sorts information för parterna som är involverade.

Jag försökte tala om för dig, att lite på dina öron, inte på det andra säger, eftersom du ännu inte hade (har?) testat de produkter vi talade om. Testa produkterna, sen kan vi ta diskussionen, för då har du skapat dig en bild och en egen uppfattning av hur de låter och passar dina behov.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 23:23
Ursprungligen av Don:

Jag försökte tala om för dig, att lite på dina öron, inte på det andra säger, eftersom du ännu inte hade (har?) testat de produkter vi talade om. Testa produkterna, sen kan vi ta diskussionen, för då har du skapat dig en bild och en egen uppfattning av hur de låter och passar dina behov.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Reverence finns exempelvis vad jag vet inte som demo.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 23:52

nej, iofs, men det finns demofiler med reverence-reverb..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Personligen tycker jag demoljud på effekter är ganska värdelöst, iallafall som enda sätt att höra hur pluggen låter. Men Audio Damage har ju pengarna-tillbaks-garanti om man är missnöjd. Den är värd 40$ i vilket fall som helst.

PSP skulle komma som UB nu i oktober om allt gick som det skulle enligt deras support, men jag vet inte om det gäller alla pluggar eller om Easyverb kommer som AU i den vevan. Men som sagt, kan vara värt att hålla koll på.

Annars tror jag inte det finns några pluggar i din prisklass som är både AU och UB förutom Freeverb som redan nämnts.

1
Bevaka tråden