- ThA bALd
- Medlem ●
- Eskilstuna
Min bror har skrivit några ord och lagt en ljuddemo här: http://www.unease.se/ion.htm
Själv tycker jag den verkar bra på skärande leadljud, den har bättre diskant än min Virus. Men på bassljud föredrar jag Virusen, eller ännu hellre nån analog grunka *duckar för eventuellt talibanangrepp från nåt håll :-)*
Beakta att MS2000 bara har fyra röster och inte är multitimbral.
Jag har hört att Ion är buggig. Stämmer det?
Beakta att MS2000 bara har fyra röster och inte är multitimbral.
Hur är det med ION då
har redan hittat info om ION
8 röster 4 part multitimbral
fan nu blir det svårt att bestämma sig, tycker att ms2000 låter riktigt fet men men vi får se
Även jag kan lägga ett gott ord för ION. Men beakta att jag inte testat MS2000, vilken jag tror låter bra också.
Instämmer med Peter H. Lekt med både micron och Ion, och ägt en MS2k. Ion låter bättre helt klart och är roligare att jobba med. Klarar ju lite mer och har mer av allt jämfört med MS2k, som känns väldigt begränsad i jämförelse. MS2k är ruskigt gammal dessutom...
Var väldigt nära att köpa en Ion, men fick tag på en Pulse och en micro-Q istället, vilket gjorde vad jag saknade.
1/3 av priset upp till en Andromeda. Hur jättemycket fetare är den?
HOWDIE !
ION ÄR EN VA KLON AV EN ANDROMEDA,DET ÄR SAMMA TEAM SOM HAR KODAT DEN SOM DESIGNADE ANDROMEDAN MED KEITH BARR I SPETSEN.
HAR HAFT EN ANDROMEDA I ETT PAR ÅR,MEN INTE EN ION MEN HAR EN VÄN SOM HAR DEN OCH JAG LÅNADE DEN I EN MÅNADS TID.
JAG TYCKER ATT SYNTHARNA ÄR TÄMLIGEN LIKA,ION HAR ANDROMEDANS GRUNDLJUD MEN INTE BOTTEN, FAST DET KAN MAN KRANA FRAM MED HJÄLP AV EN BRA EQ, ELLER EN OPTOELEKTRISK KOMPRESSOR,DÅ MÄRKER JAG INGEN MÄRKVÄRDIG SUBJEKTIV SKILLNAD.
HÅLLER MED ATT ION SLÅR DET MESTA PÅ FINGRARNA NÄR DET HANDLAR OM ANALOG MODELING, MEN SOM SAGT KEITH BARR ÄR MYCKET KOMPETENT EL INGENIÖR/AKUSTIKER.
OCH DET ÄR VÄL OFTA DÄR DET BRISTER MÅNGA INGENJÖRER ÄR INGA MUSIKER OCH VICE VERSA, MAN MÅSTE FÖRSTÅ HUR LJUD FUNGERAR FYSISKT ELEKTRONISKT OCH SPATIELLT OM MAN SKA KODA EN TILLRÄCKLIGT ATTRAKTIV ANALOG EMULATION,OCH GIVETVIS RÄTT HÅRDVARA, DSP:N I ION ÄR VÄLDIGT KRAFTFULL OCH ÄR KAPABEL TILL MUCHO, NÅGOT SOM MÖJLIGTVIS ACCES VIRUS TI ÄR I NÄRHETEN AV, MEN JAG HAR IOFS INTE ÖPPNAT TI OCH KOLLAT MEN MIN GISSNING ÄR ATT DE SÄKERT KÖR MED SHARK CHIPS.
ION LÅTER JÄTTEBRA BÄTTRE ÄN MIN GMMLA BENCHMARK NÄR DET GÄLLER VA NORD LEAD 2.
KÖP FÖR F##N.:)
Hur var det nu, är det mkt pill i fönstret på ION eller har man allt i rattarna som på jp8000?
De viktigaste parametrarna för filter, enveloper och oscillatorer kommer man åt direkt från panelen. Ska man pilla med modulationsmatrisen blir det en hel del menypillande tyvärr.
Ion måste väl ändå vara mer synt för pengarna är MS2000..? Den sistnämnda har jag sett för låga 3000:-, men Ion har jag sett för 4000:- Dels skall Ion låta bättre, dels kan den göra mer.
Ion är betydligt mer prisvärd än MS2k. Likaså med deras lillebröder Micron och Microkorg anser jag.
Däremot så gillar jag filtret i MS2k ibland. Jag förstår varför många inte gillar det också, men det har rätt så mycket personlighet och en viss rivighet i sig tycker jag nog allt. Saknar ibland filtret, men bara ibland. Sedan leker jag med Pulsen eller Monomachine och allt är glömt.
Provade igenom både Novation X-nånting MS2000 och Ion, (och jag har rattat nåra Nord) och vinnaren var given - ION piskar imho de flesta VA-syntar (i vissa fall även dyra svenskar). Ska man gnälla så suger de inbyggda effekterna, vocodern måste man jobba lite med innan den låter som man vill och den platta designen är lite korkad (svårjobbad om man inte står rakt ovanför).
Som Mario sa, allt du tror dig behöva finns med direktkontroll via rattarna, när man lärt sig det hela och vill börja skapa osunda modulationer så är det bara att pilla i modulationsmatrisen
Kanske inte bästa exemplet men all bas & synt i detta omastrade exempel på ljudvägg är ION - utom orgeln vid 1:20 och Roland VP-330 (ja ja, bara en sampling) vid 1:40.