Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av ljudkort i en live-situation

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-09-29 17:37

Är lite nyfiken på era erfarenheter av olika typer av ljudkort när ni spelat live. Om vi antar att ni kör med en bärbar dator, brukar ni använda USB- eller FW-anslutna kort? Har förstått att Firewire är bäst just när det kommer till latencyn, men hur är det med USB? Är det verkligen så illa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 17:40

Jag tycker ljudkort som använder USB 1.0 är allmänt struliga. Verkar knappt finnas en enda vettig drivrutin Vet inte hur det är med Firewire men jag har inte hört alls lika mycket klagomål på det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-29 20:07

Tacam US-122 funkade superbra för mig! Men satsa på FW om du har råd!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-09-30 02:23

Men hur är det med just latencyn? hur lågt kan man i regel gå med ett USB-kort? skulle jag t.ex. kunna köra mitt Line6 TP UX2 (USB 2.0) med Live live? tror ni det skulle funka?

Ursprungligen av Kinor7:

Men hur är det med just latencyn? hur lågt kan man i regel gå med ett USB-kort? skulle jag t.ex. kunna köra mitt Line6 TP UX2 (USB 2.0) med Live live? tror ni det skulle funka?

Egentligen tror jag inte att du skulle ha några bekymmer med det kortet, men jag skulle nog aldrig köra ett Line6-kort live. Det känns inte lika bra som någon av de mer erfarna ljudkortstillverkarna bara.

Men jag tror nog att latencyn i den här situationen i första hand regleras av datorns kapacitet. Du får ha en väldigt bra dator för att komma ner i sådan latency att ljudkortet börjar bli flaskhalsen. Det är min gissning.

så länge grejjerna e stabila så spelar det vellan ingen roll vad man kör med?
- det e ju bara att testa ut?

1
Bevaka tråden