Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knaster & fräs från processor?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-29 21:20

Någon som vet om en processor ger ljud ifrån sig när den arbetar?
Sedan jag för ett tag sedan kopplade in en ny SATA-hårddisk har jag hört ett märkligt knaster och fräs från datorn, ungefär som sprakandet från en kortslutning. Allt fungerar bra annars och så, det är bara det att det ibland fräser till, låter läskigt. För en stund sen fräste det till sådär fast riktigt ordentligt, och i samma sekund stängde hela datorn ner sig. Jag dammsög den ordentligt för att jag tänkte att den kanske var så igenslammad av damm att kylningen inte fungerade, men jag tror inte att det är något problem med kylning, och jag tror mig ha lokaliserat fräsandet till området kring processorn, det gnisslar och knattrar lite från de regionerna, och det är från samma regioner som fräsandet kommer, så jag undrar - ger en processor ifrån sig något ljud när den arbetar, för isåfall måste det vara den, eller sitter det något annat som jobbar mekaniskt där? Tror inte det är cpu-fläkten för det kommer i samband med att det knattrar till, och fläkten är bara konstant.
Lite svårt att klämma in ett öra för att lyssna varifrån det kommer också, och speciellt eftersom det bara kommer ibland, men nu ska jag prova att använda dammsugarröret som en hörseltratt så kanske jag hör bättre!

Processorn låter ingenting. Det kan vara fläkten dock (även om du nu inte tror det). Testa att stanna fläkten & se om det fortfarande låter...

Fast jag skulle nog tippa på att det är din nya HDD som låter. Den kan ge ett mysigt/knorrigt ljud ifrån sig när den arbetar. Om Hdd'n är inklämt fast i chassit, typ under cd/dvd rom'en, så kan vibrationer från den spridas i chassit. Det löser man lätt genom att "hänga" hdd'n i gummistraps under cd/dvd/hdd "shaktet". Låter lite konstigt kanske, men jag ska se om jag kan fixa en bild...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-29 21:42

Knastrat och fräser säger du... och datorn stänger av sig själv. Det låter ju inte bra. Dåliga kondningar kan ju får för sig att låta, kollat så ingen kondning börjat bukta ut på toppen? Kollat så att alla fläktar går, kan vara kullagrena som är slut i en av dom, t.ex. på nordbryggans kylning. Om du lokaliserar vart det låter till nätagget så är det antagligen en kondning som gått i det... ja som du ser lite svårt att gissa när du inte riktigt vet vart det låter

En hårddisk bör inte låta som en kortslutning direkt, speciellt inte en helt ny. Om den gör det så kan det vara fel på den, byt ut direkt isf.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-29 21:50

Det är inte hårddisken, det är jag säker på iallafall, den sitter såpass långt bort och är dessutom knäpptyst, så mycket har jag lyckats lokalisera. Har rengjort lite fläktar nu så att den är lite tystare och fräset har jag inte hört av än, det kommer bara ibland, men jag börjar misstänka att det faktiskt är nätaggregatet som beter sig. Men det verkar som att nätagget är plomberat/förseglat, har fått för mig att de alltid brukar vara det, eller brukar det gå att öppna?

Nätaggregatet har muppat sig sen dag ett också för övrigt, dessutom lite underdimensionerat tror jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-29 21:59

Gaaah, så satans svårt att höra något. För det första är det en smärtsam upplevelse att sticka in ett öra bland tre fläktar som går på full fräs, för det andra envisas den med att vara tyst nu. Men det kanske kan vara något med kondingarna i nätagget ändå. Kontakt mellan plattorna kanske. Vill minnas att det låtit liknande när jag mixtrat med kondingar förut och sabbat dem... förutom när jag råkat fasvända en elektrolytkonding, då säger det inte fräs utan snarare pang och poff modell kraftigt.
COLORSit är inte direkt något kvalitetsbygge i nätaggregatsvärlden va?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-29 22:04

Nu satte jag på HEK's nya låt Copter Fight. Det tyckte den inte om, den började fräsa med en gång, men den lömska jäveln tystnade innan jag hann dit med örat, morr!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-29 22:14

Ledsen att behöva meddela detta, men den fräste till när jag satte på Y-Feeder också :/

MEN! Nu har jag en ny teori. Processorfläkten måste det vara. Det småfräste lite och precis då stannade jag fläkten med fingret och då tystnade det. Antingen var det en slump eller så är det den som jiddrar. Antag att jag kortsluter trådarna i fläkten, vore det troligt att det får hela burken att stänga av sig?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-29 22:24

Om du kortsluter något brukar datorn stänga av sig, ja.

Det här är nog egentligen inte intressant i sammanhanget, men de här lirarna påstår att det låter olika beroende på vad cpun utför för instruktion.

http://www.wisdom.weizmann.ac.il/~tromer/acoustic/

Nätagg brukar vara lättöppnade, men få inte för dig att peta med fingret på kylflänsarna som sitter på spänningsregulatorerna för att se om det är de som vibrerar. Fy fan vilken kyss man får sig (nog tur för mig att jag gav upp elekrikerbanan för elektronikerbanan)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-06 18:30

Alltså... Nu har jag bytt till min gamla fläkt men det sprakar till emellanåt ändå, och jag har också skruvat isär nätaggregatet och kollat efter buktande elektrolytkondensatorer, men sett nada. Inga buktande på moderkortet heller. När jag hade allt isärskruvat och på skilda platser passade jag också på att lyssna ordentligt med datorn påslagen, och då är såklart den jäveln knäpptyst och hur duktig som helst och har så varit ändå sen jag plockade isär den.
Jag funderar på om det helt enkelt är något som är glappt eller om damm kan åstadkomma något sånt här elände?
Kan verkligen damm leta sig in på helt dumma ställen och orsaka kortis?
(vilket var ett annat tips jag fick av en kompis).

gearloose: (offtopic) Heter du möjligtvis Nils?
Var lite nervöst att gräva runt bland kondingarna utan att veta hur stora laddningar de sparat, huga.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-06 18:49

Kommer missljudet när du gör något speciellt? Varierar det beroende på hur hög processorbelastning du har, om du använder grafikkortet hårt, om du kopierar stora mängder data mellan hårddiskarna?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-06 19:03

Nix, det tycks komma ganska sporadiskt. Nu senast kom det när jag satte på datorn efter att den varit avslagen i ett dygn. Tryckte på knappen, 10 sekunder gick som vanligt, den startade upp som den skulle, när 11 skunder gått sa det fräääääs så stängde den av sig.
Nu var det värre än tidigare dock, den fick spatt och försökte sätta på sig igen tills den stendog och det enda som kom upp på skärmen var en massa skumma ränder, ganska precis som en kritstrecksrandig kostym. Dessutom verkade det som att ljudkortet plockade upp ena hårddisken som höll på att stänga ner sig så att det hördes ett starkt ljud av en disk som varvar ner.
Så illa har det inte varit förut dock, då har den nöjt sig med att stänga ner sig och bara bli svart.
Men det är svårt, kan ju vara precis vad som helst som spökar :/

Fan vad jag babblar. Svaret på din fråga är: Nej, det tycks komma lite hur som helst, både när den arbetar och när den till synes står och vilar sig.

Har inte varit med om att en dator gett ett fräsande ljud men konstiga ljud fick jag däremot när min dator startade om eller hängde sig på grund av en trasig minnesmodul.
Annars är ju drivrutiner en källa för de mest besynnerliga fel datorvärlden skådat.

Om det låter och du vill lokalisera exakt var det kommer ifrån: Använd en mjuk plastslang (t.ex moppebensinslang eller skyddsslang till eltrådar) som du sticker in i örat, och en bilsom propp i det andra. Sen med andra ändan av röret kan du höra med en liten punkt, det är jättelätt att hitta läckor på högtalare och allt annat svårlyssnat på det sättet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-08 19:43

Charlie: Tack för tipset! Provade med ett rör till dammsugaren men det var dels väldigt svårmanövrerat och dels alldeles för ledande för att stöta mot ett kretskort, höh.

Men den har varit lugn och snäll sedan jag skruvade isär nätagget. Börjar väl snart igen.

1
Bevaka tråden