Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extremhögern får pengar från datorspel

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att extremhögern tjänar pengar på och expanderar tack vare unga killar (oftast) som spelar datorspel, lyssnar på vitmaktmusik, m.m. är inte okänt. Att det däremot går att stödja högerextrema grupper och personer genom att köpa en normal kommersiell produkt är något som de flesta inte vet.

Spelet Soldier of Fortune och alla dess varianter är utvecklat tillsammans med en tidning för legosoldater som heter just Soldier of Fortune. Denna tidning har klara kontakter med flera högerextrema organisationer i USA. Bland annat så har tidningen gett stöd åt en högerextrem tidning i USA - the Resister (upplaga 2500).

Mer info kan hittas här:

Artikel om the Resister

http://www.altavista.com/sites/search/web?q=%2B%22soldier+of+fortune%22+%2B*naz*+%2Bmercenar*+-*game&avkw=tgz&kl=XX&stq=10 - Här finns mer länkar (Altavista)

Mitt råd är att undvika spelet SoF om ni inte vill stödja sådana grupper.

- Edit: Stavfel och den där jäkla långa länken

[ 03 September 2002, 22:32: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Jag kommer då i alla fall att bojkotta det.

Jag också, men det kanske ni förstod...

• Medlem
  • London
  • 2002-09-09 20:09

Jag kommer att bojkotta det på så sätt att jag inte köper det, men får jag tag i det på annat sätt...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-09 22:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Att extremhögern tjänar pengar på och expanderar tack vare unga killar (oftast) som spelar datorspel, lyssnar på vitmaktmusik, m.m. är inte okänt. Att det däremot går att stödja högerextrema grupper och personer genom att köpa en normal kommersiell produkt är något som de flesta inte vet.

Spelet Soldier of Fortune och alla dess varianter är utvecklat tillsammans med en tidning för legosoldater som heter just Soldier of Fortune. Denna tidning har klara kontakter med flera högerextrema organisationer i USA. Bland annat så har tidningen gett stöd åt en högerextrem tidning i USA - the Resister (upplaga 2500).

Mer info kan hittas här:

Artikel om the Resister

http://www.altavista.com/sites/search/web?q=%2B%22so ldier+of+fortune%22+%2B*naz*+%2Bmercenar*+-*game&avkw=tgz&kl=XX&stq=10 - Här finns mer länkar (Altavista)

Mitt råd är att undvika spelet SoF om ni inte vill stödja sådana grupper.

- Edit: Stavfel och den där jäkla långa länken

jävligt löjligt om ja får säga det..okej inte bra det där med extremhögern..menasså..bojkotta ett spel..

inte för att man missar nått..(det suger k*k vill jag lova)

Jag har ju aldrig sugit k*k så jag har inte den referensen...Men SoF II är helt okej...

Kan inte heller referera till det där med k*k men på det hela taget måste jag säga att SOF2 är ett jäkligt bra spel som multiplayer. En snabbare och snyggare variant av counter-strike om man så vill. (med lite av det sköna flyt som Q3 har)
Har spelat det nära på varje dag på min PC sen demot kom. Är nu en nöjd betalande ägare av spelet. Tycker det är lite överdrivet med att påstå att jag stödjer högerextremismen för det. Är ju trots allt utvecklaren (Raven) och deras "publisher" som tar hand om pengarna.
(NB. Ja, single player SOF2 är inte så kul, men vem spelare singleplayer ngn längre stund?

Raven har släppt ett helt gäng med patchar och uppdaterar MP delen kontinuerligt. Suveränt! )

Macen är ju inte direkt översvämmad med spel så jag tycker nog att man ska se till att stödja Raven lite så att de släpper fler av sina fina spel

Köp spelet och ha kul. Man behöver väl inte göra politik av allt...

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-10 07:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Filip Wänström:
Kan inte heller referera till det där med k*k men på det hela taget måste jag säga att SOF2 är ett jäkligt bra spel som multiplayer. En snabbare och snyggare variant av counter-strike om man så vill. (med lite av det sköna flyt som Q3 har)
Har spelat det nära på varje dag på min PC sen demot kom. Är nu en nöjd betalande ägare av spelet. Tycker det är lite överdrivet med att påstå att jag stödjer högerextremismen för det. Är ju trots allt utvecklaren (Raven) och deras "publisher" som tar hand om pengarna.
(NB. Ja, single player SOF2 är inte så kul, men vem spelare singleplayer ngn längre stund?

Raven har släppt ett helt gäng med patchar och uppdaterar MP delen kontinuerligt. Suveränt! )

Macen är ju inte direkt översvämmad med spel så jag tycker nog att man ska se till att stödja Raven lite så att de släpper fler av sina fina spel

Köp spelet och ha kul. Man behöver väl inte göra politik av allt...

rätt

Visst kanske man inte vill göra politik av allt, men allt är politik. Vad du köper för produkter, vilket parti du röstar på, vilken tidning du köper, vilken läsk du dricker osv. Alla grupper i samhället har mer eller mindre kontakter och anknytningar till varandra.

Om man t.ex. inte gillar Israel för den realpolitik de för så bör man enligt rimligt resonemang inte stödja de produkter som de producerar. Samma sak gäller här, vill man inte i förlängningen stödja något som man förhoppningsvis tycker är idiotiskt och vidrigt så bör man inte heller köpa spelet.

Det är logiken i resonemanget. Men det förutsätter att man handlar i enlighet med sin moral och ens etiska tänkande. Jag säger inte att ni som inte bojkottar SoF2 inte har en moral, bara att den ser annorlunda ut än min. Och det är inte nödvändigtvis inget fel med det, vi är alla olika. Men kom inte och säg att allt inte är politik. Det är det.

[ 10 September 2002, 08:28: Meddelandet ändrat av: William W M ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-10 17:55

SOF är och förblir obundna. De har hjälpt både kommunister och facister i världen...

SOF är en samling individer som lever på hyra ut sina tjänster i olika. tycker man skall "tagga ner"...

Såg spelet på en PC och tyckte inte det var något speciellt....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Visst kanske man inte vill göra politik av allt, men allt är politik. Vad du köper för produkter, vilket parti du röstar på, vilken tidning du köper, vilken läsk du dricker osv. Alla grupper i samhället har mer eller mindre kontakter och anknytningar till varandra.

Om man t.ex. inte gillar Israel för den realpolitik de för så bör man enligt rimligt resonemang inte stödja de produkter som de producerar. Samma sak gäller här, vill man inte i förlängningen stödja något som man förhoppningsvis tycker är idiotiskt och vidrigt så bör man inte heller köpa spelet.

Det är logiken i resonemanget. Men det förutsätter att man handlar i enlighet med sin moral och ens etiska tänkande. Jag säger inte att ni som inte bojkottar SoF2 inte har en moral, bara att den ser annorlunda ut än min. Och det är inte nödvändigtvis inget fel med det, vi är alla olika. Men kom inte och säg att allt inte är politik. Det är det.

Bra skrivet, William!
Inget annat att tillägga f.n.

Gambit

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 21:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
SOF är och förblir obundna. De har hjälpt både kommunister och facister i världen...

Va? Vilka grupper tar de avstånd ifrån då? Krigsförbrytartribunalen i Haag? Jag fattar ingenting...

[ 10 September 2002, 21:17: Meddelandet ändrat av: HL ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-13 16:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HL:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Va? Vilka grupper tar de avstånd ifrån då? Krigsförbrytartribunalen i Haag? Jag fattar ingenting...

legoknäckatr har alltid varit obundna. De lever ju på att jobba för dem som betalar dem... har man läst ett antal nummer av SOF så tycker jag personligen inte det är så mycket att hänga upp sig på. Det finns alla möjliga politiska falanger där...

1
Bevaka tråden