Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dell Inspiron 1300 för musikskapande?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 08:43

Någon här som använder den? Jag behöver en laptop till studion och har inte mer än 8k att spendera. Iofs har jag inga jättekrav på datorn då jag håller mig till kanske 7-8 audiospår och en handfull effekter men är lite orolig för att den kanske är lite för risig trots det. Vad tror ni?

Jag vet att vissa gamla delllaptops hade strömförsörjningsproblem som skapade oljud i samband med jordad extern utrustning. Hur är det med denna?

Är det overkill på en så förhållandevis svag dator att peta in 1gig i RAM?

tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2006-10-04 09:51

det hade ju hjälpt om du skrivit lite om konfigurationen på datorn, men jag gjorde en googlesökning och hittade att det skulle vara pentium-m på ca 1,7ghz med 512mb ram.

Jag har länge kört med en dell inspiron 8600, pentium-m @ 1,4ghz och den funkar faktiskt mycket bra. Körde ableton live, som i sig är tungt, med vst:s osv osv.. Och den fungerade bra länge, men jag fick problem med nedkylningen efter nåt år, vilket resulterade i att den gärna överhettades vid hög belastning. Om jag ställde en fläkt att blåsa på den när jag arbetade, så försvann problemet och den klararde då att köra rejält tunga arrangemang.

Så om du inte lastar på med alltför tunga mjuksynthar och effekter så klarar man sig utmärkt med en sån.

och särksilt "svag" är den ju inte? En pentium-m processor är väldigt kraftfull. Att den klockar på 1,7ghz är egentligen irrelevant. Det är bara intressant när du jämför med andra pentium-m processorerna.
en pentium-m på 1,7 ghz kan man, utan att överdriva, jämföra med en p4 på 3ghz.

Så släng in 1 gig ram också, så har du en riktigt fin dator sen.

Min inspiron fungerar fortfarande sjukt bra. Den är härlig att sitta vid, och svarar blixtsnabbt på allt. Skärmen är helt underbar (15,4" @ 1680x1050), och den har fortfarande bra batteritid.

Se nu till att välja pentium och inte celeron bara.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-04 12:05

Ok tack för svaret! Det låter ju bra det. Hur stor är skillnaden mellan pentium och celeron?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-04 12:39

Som jag fattat det ska skillnaden vara rätt så stor. Celeron ska vara bra mycket klenare än Pentium. Även om båda är på 3 GHz kommer pentium klara av bra mycket mer än en celeron.

8600 har samma strömförsörjningsproblem som du nämner, om senare modeller har det vet jag inte men jag har ingen anledning att inte tro det. Det är ju inte ett problem i dells ögon så varför skulle de fixa det?

  • Medlem
  • 2006-10-04 14:50

Om du väljer celeron istälelt för pentium kan jag inte ge några garantier på att du får en shysst dator. Det är bra mycket sämre iaf, så mycket vet jag.

1
Bevaka tråden