Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPU Delay - grafikkort som dsp-kraft. På riktigt.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-07 12:01

För två år sedan rapporterades det om BionicFX som skulle kunna använda dsp-kraften i grafikkortet till musikproduktion. Vad jag vet blev det aldrig någon faktiskt realisering på det projektet, men nu har Nils Schneider lyckats med det.

I en tråd på KVR's forum har han lagt upp ett 'proof-of-concept' delay i vst-format som använder sig av grafikkortets GPU för en enkel delay-effekt. Nyligen har också ett 6-rösters chorus lagts upp. Fortfarande har en del användare problem med att köra pluggarna i sina vst-hosts och det krävs också ett relativt nytt (men därmed inte speciellt dyrt) grafikkort, men ett flertal personer har ändå rapporterat att det faktiskt fungerar.

Den långa och bitvis underhållande tråden på KVR:

GPU Delay - A delay plugin running on a graphics card

Ja, hehe, jag följer också den tråden. Det verkar onekligen intressant. Kan bli billigt i framtiden att skaffa mer CPU-(GPU)-kraft att köra plugins på.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-08 15:38

Någon här på forumet som har testat än? Själv har jag ett alldeles för gammalt grafikkort. Vad som krävs är ett grafikkort med stöd för Pixel Shaders 2 för delayet och 2.0b för choruset.

Vad jag kan se är dessa de senaste versionerna. GPUDelay.exe vs. GPUChorus, nämnda på följande sida.

Längre ner i tråden har Munchkin också kompilerat en lista på vilka grafikkort som skall funka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-08 15:39

Har förvisso ett 6800XT, så jag skulle kunna testa. men har inte orkat än

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-08 19:36

Jag provade igår, utan att egentligen veta vad jag har för kort, förutom att det är ett Geforce. Men nu kollade jag och det hette Geforce Quadra2 Pro, och det tyckte inte om den där pluggen alls. Kjobäjs hängde sig bara, men inte så konstigt om det inte var rätt kort isåfall

http://developer.nvidia.com/object/cuda.html
kan innebär en billig CPU kraft.
Ett 8800GTX ger cirka 518,4 GFLOPS. Om BionixFx byggt sin på CUDA vet jag inte. Men att tekniken finns från NVIDIA skulle kunna innebära andra projekt av liknande karaktär.

Hej förresten. Min första post fast jag varit besökare under längre tid av 99musik.

1
Bevaka tråden