Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad blir Clavias nästa drag?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer Clavia att släppa Nordlead 4 eller en helt ny hårdvaru produkt eller rent av mjukvara?

Hoppas på att de kommer att sammarbeta med Propellerheads eller kanske en fusion?

Släpper de en ny hårdvaru synth måste det vara något i hästväg annars så tror jag att det är dödsstöten eller spiken i kistan som det heter.

Tror att det kan vara svårt på hårdvaru marknaden nu när AU och VST synthar tar över allt mer?

Nä! slå ihop Propellerheads och Clavia så vi slipper se ännu ett Svenskt företag gå under.

Vad tror ni?

Jag hade gärna sett en hybridbox med touchskärm och datorfri editering. Som en blandning mellan machinedrum, Q+ och micromodular. Med sampler och analoga filter.

hmm.. det känns som att dom borde släppa nåra mysiga mjukisar.

mjuk lead.

• Oregistrerad
  • 2006-10-09 21:32

Tveksamt om clavia "går under" de tjänar säkerligen bra på nord electro och nord stage som ju är ganska unika skapelser...

VA-syntar i hårdvaruformat har ju som sagt fått konkurrens men clavia hittar säkert på något ballt framöver, de har ju tadition av att vara nytänkare Själv tror jag det blir nån sort integrerad mjukvara-USB-hårdvara.

• Medlem
  • 2006-10-09 21:48

Clavia går inte under. Tänk bortom syntramarna. Elpianon/orglar och liknande säljer mer än nordmodularer. Performanceinstrument för "vanliga" människor.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-09 22:19

skulle lätt vilja ha ett nordpiano. drar mig mer för deras leadsyntar faktiskt.

pianona är underbara att spela på.

Jag tror inte heller att Clavia går under. Det finns gott om folk som vill ha hårdvara. Möjligen var NL3 en felbedömning (för högt pris och för digital för marknaden) och G2 har nog hårdare konkurrens än NM1, men i övrigt verkar de klara sig bra.

• Medlem
  • 2006-10-09 23:49

Börjar Clavia göra softsynthar går det käpprätt åt skogen. Gör de en hyfsat innovativ G3:a samt NL4 fortsätter det nog gå bra (trots att jag är lite less på deras sound).

Vad hände egentligen med samarbetet med Native Instruments? Det var väl tom officiellt på Clavias hemsida att något var på gång, ungefär i samma veva som de skippade uppdateringen av Nord modular. Eller har jag drömt alltihop?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-10 10:27

Jag skulle vilja se en kraftfull performance NordVST-station som kan laddas med valfria VST-instrument som fritt kan assignas till en armada av knappar och ändlösa rattar. Till bra pris förstås och med ordentligt med krut i processorn så man slipper köpa uppdatering på en gång.

Har också svårt att se att Clavia kommer att överge sin hårdvaruutveckling. Vad man än tittar på för program med musiker på TVn så finns det ju minst en snygg röd svensk synth med... Så jag gissar på att det går ganska så bra för dem ändå...

Jag tror (eller kanske snarare hoppas) på att det kommer att gå mer och mer mot hybrid-synthar, för att man ska få nåt mervärde jämfört med alla dessa mjukvarusynthar.
En nordmodular G3 med ett gäng analoga filter och även möjlighet till lite "riktiga" patchkopplingar kanske vore nåt...?

Jag vill ha en sampler från dem!

Instämmer med Volantiz. Det är gränssnitt dom är kungar på, en sampler vore väldigt intressant.

Min gissning är dock att dom kommer att vidareutveckla Stage-konceptet ett bra tag till, den verkar ha sålt väldigt bra. Några nya mjukvaruversioner, kanske ett par hårdvaru-varianter till...

Och med lite tur får vi lite nytt godis till G2. En helt ny hårdvara dröjer nog ett tag, varken G2 eller NL3 känns färdiga att pensioneras...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 13:26
Ursprungligen av Volantiz:

Jag vill ha en sampler från dem!

Mmm.. Nån variant på MPC kanske med fokus det fysiska gränssnittet. Annars verkar det ju vara få som vågar tillverka renodlade samplers i hårdvara numera.

Kanske en groovebox-liknande variant på Nord Modular med stöd för egna samples?

Just a guess.. Bara fyll på... Säkerligen läser några ifrån Clavia denna tråd...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-10 17:18

INTE GROOVE !!!!

mpc känns som att tränga in på akais territorie. men hårdsampler som gamla s-serien skulle nog vara uppskattat. om man hade trevliga filter och bra utrymme. hårddiskar idag är inte dyra. ram är också billigt.

röd sampler. hur tufft är inte det ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 22:57

[QUOTE="leere"]INTE GROOVE !!!!
mpc känns som att tränga in på akais territorie. men hårdsampler som gamla s-serien skulle nog vara uppskattat. om man hade trevliga filter och bra utrymme. hårddiskar idag är inte dyra. ram är också billigt. QUOTE]

Det verkar svårt att sälja racksamplers idag. Jag tror man måste ha ett riktigt bra fysiskt gränssnitt med många realtidskontroller för att kunna konkurera med mjukvara.

• Medlem
  • 2006-10-10 17:22

leere: Låter inte det där som Akais Z-serie av samplers?

Citat:

röd sampler. hur tufft är inte det ?

Inte så himla värst:

Jag tänkte något i stil med en emu ultra-sampler i NL3-format. Sen så kan elektron få göra "groovesamplern" istället.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-10 19:27

JGB - har inte sett deras z samplers för att vara ärlig. måste nog googla.

har googlat nu. påminner ju om mpc1k. fast i rack.

Peter H - den samplern har jag varit intresserad av att testa.

någon som testat asrXpro ? skulle kännas kanon att sampla in bassyntar och effekter på den. [vad är det med mig och basar ?]

[FONT="Courier New"]edit: googlebild[/FONT]

ASR X är ett buggigt och omständigt as som gör sig bäst när man ska byta däck på bilen i en backe.

Jag hade/har en skitcool ide som jag tänkte clavia skulle tillverka. Typ "sequencer-synth- mojäng-tjosan". Men jag var inte framåt nog att ta kontakt med dem. Sen har jag känslan att elektron är mer öppen för nyskapande produkter.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-10 20:19

robo: misstänkte något sådant. tyvärr

GM: låter mer som monomachine tycker jag. sequenser och syntmojäng i ett. inkl. trummor (som jag aldrig gillade).

gud vad jag saknar monon. blir banne mig en ny sådan när jag börjat jobba.

1
Bevaka tråden