Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI-klaver och inkoppling av detta

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kompisen fick tag i ett suspekt MIDI-klaviatur i dagarna. Man ansluter det till ljudkortets gameport med en speciell kabel. Det speciella med kabeln är att den inte har MIDI-kontakter i andra ändan, den har en gameportkontakt där också och den ansluter man till motsvarande kontakt i MIDI-klaviaturet. Klaviaturet har bara MIDI ut. Killen som sålde klaviaturet påstod att det är ett "Roland MK-61", men något sådan har jag ej hittat. Det finns över huvud taget inget som tyder på att det är ett Roland.

Frågan är... hur fanken gör man med detta MIDI-klaviatur om man till exempel har en laptop som inte har en gameport? Hur kopplar man?

• Medlem
  • 2006-10-10 08:54

Utan gameport så skulle i alla fall jag lägga några hundralappar på ett annat midiklaviatur. Ett med kontakter som finns på datorn jag skulle använda. USB förmodligen.

Det är nog både besvärligare och (nästan) dyrare att försöka lösa problemet med det existerande midi-klaviaturet.

Nu är det redan inköpt. Han köpte det över annons på Vendolin så det är ett begagnat MIDI-klaviatur. Så vi kan tyvärr inte ändra på förutsättningarna.

• Oregistrerad
  • 2006-10-10 09:30

Jodå, http://www.pearl.de/p/PE8985-USB-Adapter-USB-Gameport-aktiv.html

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Det där är ju som att tjacka hjul med 4 bultar till en bil som kör med 5 bultar per hjul. Visst går det att modda.. men det känns inte riktigt värt det. Byt klav tycker jag. .. eller köp nånting i stil med det don precis länkade till

• Oregistrerad
  • 2006-10-10 09:44

Eller köp ett kabel-style usb-midi och släng gameportkabeln (om den inte är fast monterad i klavet dvs.) ..

---

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-10 10:06

kabel= gameport-gameport
klaviatur=midi

Då är det väl "bara" att skaffa ett midiinterface till datorn och använda en vanlig midikabel?

Jo, håller med bleep...
Du skrev väl att det fanns både sån där knasig gameport-kontakt och MIDI-ut, så då är det väl bara att köra på MIDI??

(Det låter nästan som att det är ett sånt klav som jag använder som lättfraktat live-klaviatur... Kan tydligen strömförsörjas via gameporten också, om man skulle vilja det, men jag har aldrig provat.)

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-10-10 11:12

Ja en såndär MK-61 har jag haft.

Sålde den ganska snabbt eftersom den enbart fick ström via gameporten, fanns visst någon adapter och en ny version av mk-61´an men detta fick reda på senare

Edit: Haha.. oj, missade helt att du pratade om en laptop utan gameport. Sorry!

Hänger inte riktigt med.. har han fått med en kabel som går gameport > midi, isf stämmer allt. De flesta ljudkort har en gameport, där du ansluter kabeln och sedan kopplar midiänden till din klaviatur.

Så gjorde jag förr med en gammal midiklav som saknade moderna kopplingar som usb osv.

Här är en variant på kabeln jag pratar om,

Alltså... jag tar det en gång till... klaveret kopplas till datorn via en kabel så går mellan datorns gameport och klaverets motsvarighet till gameport. Klaveret har alltså inte de vanliga MIDI in, out och thru som det är på vanliga, kristerliga och civiliserade MIDI-klaver. Som om inte detta vore illa nog får det även strömming från den otrogna och förhatliga gameporten. Det finns endast MIDI out på klaveret.

Om man kan leva med att det får strömming via gameporten, finns det någon sportslig chans att medelst MIDI out använda detta MIDI-klaviatur till en dator?

Indigo... det är förmodligen ett sånt klaver som du visar på bild. Och för sista gången... han har precis köpt det begagnat så kom inte och föreslå att han skall byta det. Det är bättre att ni försöker hjälpa mig att hitta en lösning på problemet.

• Oregistrerad
  • 2006-10-10 21:11
Ursprungligen av Real Parakeet:

Alltså... jag tar det en gång till... klaveret kopplas till datorn via en kabel så går mellan datorns gameport och klaverets motsvarighet till gameport. Klaveret har alltså inte de vanliga MIDI in, out och thru som det är på vanliga, kristerliga och civiliserade MIDI-klaver. Som om inte detta vore illa nog får det även strömming från den otrogna och förhatliga gameporten. Det finns endast MIDI out på klaveret.

Om man kan leva med att det får strömming via gameporten, finns det någon sportslig chans att medelst MIDI out använda detta MIDI-klaviatur till en dator?

Indigo... det är förmodligen ett sånt klaver som du visar på bild. Och för sista gången... han har precis köpt det begagnat så kom inte och föreslå att han skall byta det. Det är bättre att ni försöker hjälpa mig att hitta en lösning på problemet.

Teoretiskt sett borde midi ut fungera ja..

Jag ser tre alternativ

1. Skaffa Gameport/USB adapter
2. Tjuvkoppla strömmen och skaffa USB-midi
3. Sälj skiten på blocket och köp ett annat.

Well, pretty much it all...

---

hej

Hej jag har länge användt ett USb bord me jag letade fram mitt gamla mk-61 för att ändå kunna använda det ill något.
jag har sladden på bilden ovan + att jag beställde en "USB / gameport-adapter" från hoonkong närmare bestämt en "Super Joy Box 7".

Ja den fungerar och ger ström till mk-61an men att bara koppla in midi sladden (ovan,bild)
till keyboardet fungerar ej, jag testade även att koppa midi från mk61 till midi porten på mitt
saffire Le kort, men utan lycka.

adaptern fungerar ju för strömmen men kanske behöver jag skaffa en Annan midi kontakt (altså bara midi) att koppla från mk61 till ljudkortet då? För att använda den på bilden samtidigt som kopplat till usb/gameport adaptern fungerar altså EJ.

Är det Någon som fått denna usb/adapter prylen att fungera, I så fall HUR?!

Hjäälp!

• Oregistrerad
  • 2008-11-04 23:47
Ursprungligen av Real Parakeet:

Jodå, den har vanlig midi ut, precis som en vanlig midi enhet. Men det kommer i formen av en gamepadanslutning som var vanlig på gamla ljudkort till PC för sådär 100 år sen. Det du behöver är följande:

1.) Kabel - Gameport -> MIDI (som Katzenjammer tipsa om)
2.) En Midi -> USB adapter (Kan du köpa precis överallt)
3.) Börja lira :=)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-04 23:57

Guanabana grävde liktråd & StudioX svarade på asgammalt inlägg. Så spännande.

Guanabana: Ser ingen bild. Lite osammanhängande text du skrivit, men Midi Out från klaviaturet in i Midi In på ljudkortet & ställ rätt kanal på bägge ställen så bör du vara hemma. Välj sedan den midiporten i din dator. Så är du nästan garanterat hemma.

l

tjoohoo.
"bild ovan" då menar jag bilden ovan som _fan_, två tre inlägg upp i tråden.

jag lyckats fixa problemet. med en usb gameport adapter för 150kr ifrån ebay-hongkong + extra midi kabel + USB sladd förlängning. det kostade mig 350kr och det var det fan inte värt. kunde ju köpt ett nytt beggat usb klaviatur för nästan de pengarna.

är mitt beteende förbjudet? alla andra forum säger ju att man ska söka innan man postar nya trådar! EEH`? eEEHH?

Nej jag tycker det är helt rätt att fortsätta på gammal tråd, brukar jag också göra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-10 16:01

Helt rätt "i sak", men att göra som StudioX och besvara ett flera år gammalt inlägg kanske inte är grejen

1
Bevaka tråden