Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laptop knaster

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 13:52

Min utrustning ser ut som följande:

En Dell 630m laptop, med en intel mobile 2.0ghz processor. tror det är en sonata-typ.
Ett firewire maudio audiophile ljudkort

Oavsett vad som är inkopplat annars eller ej med klaviatur, usb-diskar osv så komer det ett knaster var 4-5 sekund när man spelar upp ljud.

Live, winamp, mediaplayer spelar ingen roll. allt ger det där lilla *grtish*....*gritsh*......*gritsh*....

Någon som vet nått om vad som kan vara strul? har uppdaterat drivare o haft mig, men inget hjälper...

Hej. Nu spekulerar jag lite vilt här.

Hörs det samma sak i hörlurar? Det kan vi börja med.
Om inte, så titta på jordningen. Jag får ett jävla liv från min dator om jag kopplar nätaggregatet på ett visst vis. Med andra ord, där ligger störningen från min dator. Denna störningen uppkommer så fort man kör med högtalare etc. Ej med hörlurar. Finns spänningsdosor med inbyggt nätfilter i på typ Claes Ohlsson.
Själv kör jag ojordat. Det är med rock´n roll.

En annan sak jag märkt på många laptops är ett visst mekaniskt ljud som låter typ *grtish*....*gritsh*......*gritsh*....
Detta är riktigt högfrekvent, och det verkar som om det är både skärmar och hårddiskar som stör ut ljudet. I många fall märker man det inte, pga av vanliga oljud i vardagen.
Men det kanske inte är sådana oljud vi pratar om nu.

Det du kanske upplever är något knas med latencyn och drivisar, men det vet jag inget om.
Men som sagt, spana på detta. Det kan ju vara såhär, eller inte.

  • Medlem
  • 2006-10-10 14:05

Samma problem med enbart det inbyggda ljudkortet?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 14:21

Det inbyggda låter ej, men kan köra datorn på batteri, fortfarande ljudkortet på 220 då.
O låter ändå, ska hem i testa lite mer vad som funkar o inte funkar.

det är alltså inte ett jävla liv, utan små ljud som får en att rycka till "hm, ska det vara med i låten?!"

Spelade i somras med brus-aktig chillmusik o där smälte det in som tur va
Men man hörde ljud i otakt då o då, o det kom från min dator.

Har haft ljudkortet kopplat till en annan dator, o inget missljud då, så misstänker att det är nått med min

Hört nått om att sonata processorerna kan krångla vid musikproduktion, nån som hört liknande?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 21:25

Jag har EXAKT samma problem! Kör med S/PDIF kopplat mellan FireWire Audiophie och en Yamaha 01V mixer. Trodde därför att det var någon digital word clock-knas men du kör på de analoga ingångarna, Patbos?

Kör på Apple Powerbook med Mac OS X 10.3.7. Också testat med ett gäng olika drivrutiner men med samma resultat. Jag tänkte testa på min Dell Inspiron 6400 för att se om Windows-drivisarna är bättre men det verkar ju inte så med tanke på denna tråd.

Frågan är vad det är, hårdvarufel??!! Som det är nu går det inte att använda skiten utan att man stör sig på ljudet så till den milda grad.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 13:00

Om jag har ström i eller kör på batteri spelar absolut ingen roll, om jag kör filer på hårddisken, eller vsti som spelas live spelar ingen roll, om jag kör filer från externa hårddisken spelar det heller ingen roll....

GAH!!! är det datorn eller ljudkortet, svårt att tänka mig att det är ljudkortet då det funkat bra innan på en annan dator...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 23:56

Ja du, testade ljudkortet även i min laptop och det funkade om möjligt ännu sämre. MIDI slutar helt plötsligt att funka efter någon minut. Misstänker att kortet hänger sig på något sätt eftersom även ett brum uppstår i detta läge, i alla fall med S/PDIF kopplat. Om jag kör analoga ingångarna så låser sig endast MIDI utan brum... Som om det skulle vara någon tröst. Testat med olika drivrutiner. Datorn är som sagt en Dell 6400.

Kontenta: fungerar varken i OS X eller XP... Vad gör man?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-15 01:19

Oh. Återigen... M-Audio. Deras drivrutiner... Trist killar.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 11:54

skumma är ju att det har funkat tidigare... så jag tror fortfarande inte att det hänger på kortet i mitt fall...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 22:42

Jo men det är samma för mig. Det har funkat innan.

1
Bevaka tråden