Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

var har göbben gjort av modularerna..... ?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

... och mc4an ?

http://www.garethjones.com/news/newsPix/erasure/falmouthDay3/mastersAtWork.html

klassiskt ordspråk : "när fan blir gammal kör han digitalt"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 09:24

Han kände att han kunde spara typ 100 timmar per år genom att klicka och spara ist för att patcha och hålla på.

japp, antagligen, men fasen vad tråkigt isf !

Hehe, maskinerna lär ju stå kvar i deras bunker.
Kul att se bilder, dom känner väl för att utveckla sig lite. Själv bryr jag mig inte. Musiken kommer inneifrån ändå. Det är trots allt "operatören" som gör soundet. Vare sig det är en vägg av modularer, eller en datorskärm.
Men det är ju trisst för dom som diggar just deras sound isåfall. Tror inte det blir överdriven skillnad.

Denna tråden kommer att bli äpple v.s päron:D:)

Edit: Kan ju ändå vara så att dom sätter skisser etc på datorer. Eller så är det en skrämselbild bara;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 09:29

Alla blir gamla och lata... men så låter dom sista plattorna inte så bra. (enligt mig alltså ) Hoppas bara inte jag blir en sådan. Visst man kanske sparar 100 timmar men gud så kul det måste vara.
Själv ska jag köpa ett Syntheziser.com Studio-44 så fort jag och flickvännen hittat en större lägenhet så jag får plats med syntarna. *längtar*

Mvh
Demokid

slutresultatet är ju naturligtvis det viktigaste och hur man tar sej dit är ju var och ens ensak

men det finns (nästan) inget som slår känslan av att patcha ett STORT modularsystem, hur balla mjukis program man än må ha i datorn

och apropå synthesizers.com så har jag hört att dom inte skeppar prylar till europa nu pga det hära rohs grejset, men det kommer kanske att ändra sej framöver... ??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-11 10:49
Ursprungligen av synth_ollie:

slutresultatet är ju naturligtvis det viktigaste och hur man tar sej dit är ju var och ens ensak

Amen!

Ursprungligen av synth_ollie:

men det finns (nästan) inget som slår känslan av att patcha ett STORT modularsystem, hur balla mjukis program man än må ha i datorn

Det där är ju också frågan om tycke och smak ... som allt annat här i världen!

Personligen tycker jag inte att det blir så mycket musikaliskt skapande när man sitter vid ett modulsystem. Jag leker hellre med ljud ... eller snarare oljud så på så sätt så liknar det nästan mer någon form av ljud-exprimenterande istället för musikskapande. Jag tycker dock att det är oändligt mycket roligare att leka med hårdvara än mjukvara :kaaaka!:

Musik gör jag dock bäst på mitt piano!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 09:37

Och så glada ser dom inte heller ut att vara med sina äppledatorer och remote-controlers. Kan det vara latency (knappast det är ju ett äpple), buggiga plugins kanske... jag tror det är musarm och gamnacken som gör sig påmind.

Va! Men min kompis har köpt ett system av Rohs och det suger hästb***e. Brusigt, mini-tele, taskig hårdvarukvalle... några brädbitar, tunn plast som frontpanel och inga rattar till pottarna!
Jamenar Synthesizers.com vill väll sälja syntar dom osså??

Mvh
Demokid

OT: Vaddå, så dom har en jävla massa synthar (synthesizers.com) i lager som inte har ROHS godkända komponenter? Då får dom smuggla ut dom på marknaden, hehe. Eller så får dom kanske dispans... sälj billigt till 99-folk! Tråkigt att sitta och löda om alla korten/kassera komponenter.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-10-11 09:38

:eek:
Clarke sansar sig nog när han börjar få musarm..

Citat:

Och så glada ser dom inte heller ut att vara

vince har väl aldrig sett speciellt glad ut, hehe

  • Medlem
  • 2006-10-11 10:15
Ursprungligen av synth_ollie:

vince har väl aldrig sett speciellt glad ut, hehe

I jämförelse ser han gladare ut än vanligt.

Gladare kommer han bli när han upptäcker virusen som står på bordet.....:)

Ursprungligen av Disko:

I jämförelse ser han gladare ut än vanligt.

kanske kan bero på att han på senare tid tydligen skaffat både fru och barn...

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-11 11:19

http://www.garethjones.com/pics/erasure/vinceSynths.htm

menar ni de här syntarna ?

hörde på ryktesväg att han sålt av allt och gått över till laptop.
håller med om att det kvittar så länge det blir bra musik.

  • Medlem
  • 2006-10-11 11:25

Största problemet med Erasure nuförtiden är att musiken är rätt trist. Iofs, jag är ett popoffer, tyckte de var som bäst när de förmodligen körde som mest midi. Svängen tillbaka till analogsynteriet tycker jag gjorde att de tappade pop-känslan.

Så. Ro hit med alla modularer nu, jag gör ändå aldrig pop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 11:58

Erasures "Chorus" tyckte jag var bäst... då var det hans BBC dator och MC8 som styrde alla goa syntar! Lät levande och organiskt.

Vince ser lite glad ut i alla fall.

http://www.garethjones.com/images/pix/erasure/checkingKeys/checkKeyImages/114-1419_IMG_JPG.jpg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 12:14

Här finns lite diskussioner om hård / mjukvara, cirka 100 trådar i ämnet... typ! Dumt att upprepa sig, såvida man inte är taliban?
http://99musik.se/forum/search.php?searchid=813872

Här står lite om Nightbird.
http://99musik.se/forum/showthread.php?t=7898

Försökte hitta tråden där vi diskuterade hur Nightbird gjordes.

Men jag tyar inte. Göbben är förkyld, se.

PF: sökresultatlänkar sparas inte så länge här på forumet, så det är inte så smidigt att ge länkar i stil med den första. Vet inte om det finns något smidigt sätt att lösa det på, men annars är Google alltid ett alternativ.

Nu har jag inga direkta åsikter om Erasure, men jag kan förstå att man går över till mjukvara av bekvämlighetsskäl om man jobbar med att göra musik dagligen. Att patcha hårdvarumodularer tappar förmodligen lite av sin charm om man måste ägna timmar åt recall varje gång man byter låt (och ändå inte får det att låta likadant). Iallafall om man gör popmusik och inte experimentella alster.

Trevligt att se att de utvecklas de med. Tyckte Nightbord var den friskaste fläkten på länge ... Loveboat, Cowoboy och senare var inte så värst kul, tyvärr. Gillade dock plattan Erasure från -95 väldigt bra ... otroligt snygga ljud och landskap.

Ska bli skoj att se vad som händer härnäst ...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-11 12:32

Ok FM!

Jess, själv har jag ju gått över till mjukvara av skäl som känns som livsnödvändiga när man är tillbaka och jobbar i "gammalmodiga" syntriggar. Total recall, t ex. Hur absolut dödande är det inte när allt i låtskissen plötsligt låter helt fel. No more shit like dat!

electroboy: "operatören", tänker du på FM-syntes då bara?

  • Medlem
  • 2006-10-11 15:09

haha, roliga erasurebilder...
Logic Pro + PB - sång = ett erasurealbum jag faktiskt kan tänkas stå ut med?

(chris lowe gör sig dock mycket bättre som uttråkad skärm + keyboard-operatör, clarke minns man ju mest som modular-växeltelefonist i stop!-videon!)

1
Bevaka tråden