Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SY-22 eller en SY-77?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Går i funderingarna om att skaffa en Yamaha SY77'a.. eller en SY22'a. Om man vill laborera med ljud och ha ambienta ljud, stråkar och lite feta saker, vilken är då bäst av dessa två?!

satsa du på den högre

Jag har aldrigt haft en SY-22, men tänkte komma med åsikter ändå:

Det som talar för SY-22 är vektorsyntesen som gör det lätt att göra ambienta evolverande ljud med rätt lite arbetsinsats. Det som talar mot är att den i övrigt är begränsad, speciellt om man inte använder datoreditors (vissa kan ändra på dolda parametrar).

SY77 kan göra allt som en SY22 kan och mer därtill. Det är både en fördel och en nackdel. Det går att göra otroligt komplexa ljud, men det kräver både tid och kunskap. Presetsen är trista, om man inte är jätteförtjust i värsta sortens åttiotalsljud indränkta i effekter. Stråkar och pads fixar den galant. Feta ljud? Tja, i någon mån, men det är inte vad jag skulle skaffa en FM-synt för.

SY77'an låter intressant... FM syntes blandat med PWM.. tja varför inte?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 07:14

Byter min 77:a mot en 22:a idag iaf

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-13 09:16

En liten brasklapp bara: SY-77:an kör med FM + AWM där AWM är Yamahas namn på samplade vågformer... men det är en fantastisk maskin!
Om man inte är FM-programmeringsguru så finns det ungefär hur mycket ljud som helst att ladda ned från nätet.

sy22 har inga filter heller...

Filter är överskattat.

(Fast SY77 har lågpass, bandpass och högpass, vissa i resonanta varianter.)

Det finns i alla fall en tråd som ganska omfattande reder ut fenomentet Yamaha SY77. Där finns även några ljudexempel. Testa forumets sökfunktion med ordet "SY77"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 14:14

En annan grej som spelar in för mej är att Sy22an kankse väger 3 kg medans Sy77 väger satan, 20 kg?
Presetsen verkar 100 gånger bättre på 22:an, sen har ja härt att 22:an ska ha en ball demo knapp på ovansidan som lirar en låt när man trycker på den.

Ursprungligen av HEK:

En annan grej som spelar in för mej är att Sy22an kankse väger 3 kg medans Sy77 väger satan, 20 kg?

om det blir en sy77 så får han väl se till att få ett par hantlar med på köpet...

• Medlem
  • 2006-10-13 16:43

om man vet vad man vill ha så är det en SY-77 man ska välja här. bra ljud, bra keys (tror man även får polyfonisk aftertouch??), snygg och tung, samt kan som sagt blanda in samplade ljud i processen. å andra sidan har den riktigt dåliga inbakade effekter, man behöver en doktors-titel i fm-syntes för att få ut det man vill av den, om man inte litar på trial and error metoden, och dessutom kanske vissa softsyntar är lika bra?!

men den jag hade för många år sedan saknar jag fortfarande, trots FM7 etc.

• Medlem
  • 2006-10-13 16:44

tillägg: du kan inte själv lägga in samplade ljud på 77:an, bara på 99:an vad jag vet?!

Min SY-77 står nonchalant på högkant på golvet, litad mot fönsterbrädan. Fy fanken vad sexig den ser ut!

Real Parakeet, jag läste ditt inlägg lite hastigt och trodde du skrev att du hade din 77'a som fönsterbräda.:eek: Det är väl en himla tur att man läser mer än en gång..

Well folks... Det blev en SY77'a till slut! Tadaaa! (Tack och bock till HEK! )
Håller med om att 77'ans presets inte var något som fick mig tid och rum att försvinna i en dimma precis.. Men nu ska här tweakas! Gillar reverb ala 80'tal och FM syntes kan i vissa lägen vara underskattat. SY22'ans Presets är betydligt roligare och ja, den är enklare att programera på sitt sätt, dock en smula begränsad. OCH... japp, 77'an är tung som.. som.. faaarmor.

Tack för hjälpen och tipsen vänner!
Ha en underbar helg!

• Medlem
  • 2006-10-14 02:40

tung ja! det minns man då man hade spelning, fasen. vad gäller effekterna så är ju 77:an drabbad av ett tillverkningsfel, som gör att man får fasutsläckning då man kör ljuden genom interna effekterna. kan vara bra att veta! så, se till att ha en fin effektbox som du kör 77:an genom

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 10:44

Hehe ja det var visst Charles ja skulle byta med. Kul att ses å lycka till med tweakandet nu! Hörs framöver så får du skicka något tufft ljud du pillat till:)

Tror ja blir nöjd här med, har inte hunnit testa min än. Men vore skoj om man kan göra lite wavestation aktiga ljud också, hört att de ska gå, upplevde inte aldrig att ja hittade nått sånt där riktigt långt ljud på sy77 men använde den inte itne så mkt så mkt möjligt att man kan göra sånt också. Om den kan allt som sy22 kan så..

Hoppas på en lite enklare synt faktiskt, ska bli kul att testa, gillar att den är lite mindre å sportigare. Kommer passa min tjej också som ska få den, lättare å med ett roligare piano ljud som preset. Sy77 är iofs sjuk stor,fet å snygg, och kan låta galet, om man orkar..:)

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-14 11:00

Någon som har några bra länker till lite shyssta SY77 (99) voices?
Har hittat en del, men det mesta är ju rätt trista "standard" ljud (a lá 1990),

Jag lade upp en bank patchar från min TG77. Finns här.

Har inte använt dem på flera år och minns inte riktigt hur de låter, men det är mestadels rent elektroniska FM-ljud åt det trasigare hållet.

• Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-21 08:44
Ursprungligen av false messiah:

Jag lade upp en bank patchar från min TG77. Finns här.

Har inte använt dem på flera år och minns inte riktigt hur de låter, men det är mestadels rent elektroniska FM-ljud åt det trasigare hållet.

Tackar. Fanns absolut en del sköna ljud där.:)
Bara synd att man inte får med några effektinställningar när man kör in patcher till 99an...
Å andra sidan finns det inte mycket som går upp mot snustorra FM-ljud.

OK, har pillat lite med 77'an och fixat till floppyn. Rätt trevlig maskin! SY22'an har dock lite mer spännande ljud från grunden, men jag var ju förvarnad om att preset'sen var lite trista. No ofence! Har provat lite av de som följde med, riktigt trevligt! Ska prova lite tweakning i helgen. Tackar & bugar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-21 02:13

Ja du måste nog tweaka för att uppnå nirvana. Har hört balla grejer den kan göra, men man måste vara insatt tror ja, studera den svenska bruksanvisningen grundligt.

1
Bevaka tråden