Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trumrobot!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag håller på att bygga en trumrobot. Roboten är klar, miditolken är klar, nu behöver jag bara en burk som ska styra hela kalaset. Något som jag kan programera rythmer och få ut MIDI ur!
Typ en trummaskin?
Eller en groovebox?
Eller en synth??

Jag behöver:
MIDI ut
Stereo ut
Möjlighet att ställa in längden på midisignalerna, (dvs tid mellan "Note on" - "Note off") Kan man göra det på en trummaskin?
Roboten bryr sig ännu så länge bara om Note on och note off. Så villka ljud som finns i burken spelar egentligen ingen roll.
Någon som kan tipsa om burkar?

Sen behöver jag något till mig själv att spela på. (Vi ska bli en duo jag och min robot) Jag vill trumma på hemmabyggda pads. (redan byggda) Och dem vill jag programera med hemmagjorda ljud...
En sampler med inputs för trumtriggar (trumpads)??? ...finns det?

Jag tyckte detta var ett lämpligt forum att droppa frågan. Jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mig!

Hälsningar, Simon

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-13 15:58

Ska du ha riktigt full kontroll på notlängderna så är nog någon mjukvarusequencer det bästa valet.

Trummaskiner bryr sej i allmänhet bara om Note-On är jag rädd. En groovebox eller liten sequencer (Yamaga Q-serien tex) är nog ett bättre alternativ.

På ljudfronten är nog Clavia DDrum det som kommer närmast din spec, jag *tror* man kan ladda egna samplingar i den. Annars finns det ju massor av gamla trumburkar med trigingångar som i sin tur skickar midi. Alesis D4 + Emu ESI32 lär tex. inte gå på många hundra i dagsläget...

Coolt projekt!

Ursprungligen av Peter H:

Trummaskiner bryr sej i allmänhet bara om Note-On är jag rädd. En groovebox eller liten sequencer (Yamaga Q-serien tex) är nog ett bättre alternativ.

På ljudfronten är nog Clavia DDrum det som kommer närmast din spec, jag *tror* man kan ladda egna samplingar i den. Annars finns det ju massor av gamla trumburkar med trigingångar som i sin tur skickar midi. Alesis D4 + Emu ESI32 lär tex. inte gå på många hundra i dagsläget...

Coolt projekt!

Tack för bra svar!

Sequencer vet jag knappt vad det är... Kollar upp Yamahan med desamma!

Man kan altså kombinera en trumburk typ Alesis D4 med en sampler och spela sina egna ljud på sina egna triggar!

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-13 16:05

Exakt vad är det för slags robot du menar? Posta lite bilder.

Ursprungligen av Kinor7:

Exakt vad är det för slags robot du menar? Posta lite bilder.

Jag har inga bilder ännu. Första prototypen ligger nerpackad i en case i källaren. Det finns andra som har byggt trumrobotar av ungefär samma typ. En veteran heter Jan Cardell, jgb nänmde just honom.

Min robot består i dagsläget av ganska kompakta "armar" som kan monteras nästan hur och var man vill. Kontrollenhet och armar är allt drivet av ett bilbatteri så hela skapelsen blir väldigt portabel. Jag vill heller inte blanda in någon dator. Jag har just nu 8 armar och jobbar på 8 till.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-13 16:29

JAg tror inte du behöver ta hänsyn till notlängden för ljudets skull. En slag med en stock på en akustisk trumma har ju ingen note off överhuvudtaget och ändå låter trumman. Precis så är det med en trummaskin.

L

Man kan göra rätt tuffa gate-effekter med note-off iofs. Men jag ser inte riktigt poängen på en trig-signal...

Waveterm, I mitt fall är "musklerna" i robotarmarna ekektromagneter (solenoider) och de behöver några hundradelar "på" för att hinna reagera. Om de bara får en "på" på typ 1ms så rycker de bara till och slår inte på trumman. Min midittolk är inte så inteligent ännu utan lyssnar helt slaviskt på midi "note on och off" därför behövs en signal som kan vara "på" under låt säga 50-500ms (ibland flera sekunder om jag vill ha ett stumt slag) för att något ska hända.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-13 19:09

Fixa en Octapad som kan trigga vidare vad som helst över MIDI, t ex samplingar eller analogtrummemulering i lämplig burk/laptop...:)

• Medlem
  • 2006-10-13 20:17

Då låter det som om du skulle bygga triggrejerna så att de håller spänningen hög tillräckligt länge för att solenoiderna skall smälla till. Dvs, triggpuls in -> liten elektronisk mojäng som håller spänningen tillräckligt länge för att solenoiderna skall smälla -> solenoid.

Om du inte har sett det så har Jan Cardell jobbat med ganska exakt sådant här i många år. http://www.jancardell.com/

Ursprungligen av jgb:

...Om du inte har sett det så har Jan Cardell jobbat med ganska exakt sådant här i många år. http://www.jancardell.com/

Jo visst har jag sett Jan Cardell. Helt fantastiska grejor! Jag har bla. sett Rytmobile in action vid ett par tillfällen. Jag var helt trollbunden! Mycket inspirerande!

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-13 20:30

kan du inte posta lite bilder under arbetets gång? det här låter sjukt spännande!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-13 20:35

Du borde ju kunna komma billigt undan med tex en tr-505/626/707 Ljuden i sig är vansinnigt tråkiga men trumsequencern bra. Tror däremot inte man kan ställa längden på midipulsen på dem. Tveksamt om man kan göra det på speciellt många trummaskiner för övrigt. Det är nog bättre om du fixar till ditt midinterface så att den klarar sig utan det.

Posta lite bilder sen när du är färdig, vore grymt kul att se.
Den ser inte ut så här förresten?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-13 20:41

Sen när du fått klart den, skicka iväg ett mejl till Kraftwerk (är dom verksamma än, förresten?) och fråga om dom skulle vara intresserade. "Money, money, money..."

Uppdatering av projektet

Hej igen!

Tack för allt intresse och hjälp jag fick här!

Jag tänkte uppdatera statusen på projektet:

Samplern med hembyggda pads har lags på is p.g.a. för liten budget. Det får bli till våren.

Men robotdelen är under full utveckling!
Jag har nu köpt en Roland Groovebox MC-505 för att sköta midiprogrammeringen. Då har jag både en trummaskin, synth och en sequencer. Jag kommer som det ser ut nu endast att använda sequencern. Jag arbetar mig succesivt igenom manualen. Man kan tydligen göra en hel del med den där apparaten...

De första robotarmarna har fått gå i pension då jag har kommit på en ny och mer effektiv konstruktion. Jag har beställt 22st nya solenoider från taiwan. Och exprimenterar just nu med fjäderstål för att få rätt schwung och gung i anslaget.

Den nya stommen är klarbyggd och batterier och förstärkare och högtalare är på plats.
Elektroniken (till Miditolk-förstärkare-bilbatterier-mc505-robotarmar mm mm...) är dock inte helt enkel för mig att få ihop även om allt fungerar separat.
Jag har lagt upp en tråd på "Svenska elektronikforumet" för att räta ut ett gäng frågetecken.

..och nej. jag har inga bilder ännu. Jag äger ingen digitalkamera ju! Jag fotar mest med ryska plåtkameror.

Fortsättning följer!
/simon

Du har skön stajjl Simonå

Himla coolt projekt...

Hej Simon, kul att se dig här på 99musik!
Det här är helt rätt forum för dig som har en hel säck full med galna idéer. Ser fram emot att få höra fortsättningen på hur bygget går!

Idag har jag suttit i samma bil med Simon i ca 4 timmar, han har förklarat ingående detalljer om bygget och det låtermycket imponernande... MEN jag har fasiken ingen aning om hur det kommer se ut i slutändan, trots förklaringar. Har fått en smygtitt på kopplingsschemat som ser ut som spagetti... men är det något jag vet om Simon så är det att han kommer fixa det här projektet till perfektion!

Uppdatering

Hej igen!
Nu finns det en bild!
Det är inget foto, men en 3D-ritning.
Jag använder Google SketchUp för att göra enklare ritningar av alla komponenter, burkar och delar. Så fick jag för mig att rita in hela stommen ochså och sätta ihop alltihopa. Så nu kan man ana hur det kommer att se ut. På bilden finns ännu bara 8 trumpinnar men det kommer att vara betydligt fler på det färdiga bygget.
Idag har jag testspelat med Roland MC-505:an och två robotarmar på mina Bongos. Det blev ett jävla ös bara det!

Det kommer mera!

/simon

1
Bevaka tråden