Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flera externa ljudkortsfrågor

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 20:43

Tjenare, funtar på att köpa ett externt ljudkort till min bärbara. Den har både firewire och USB och jag antar att alla här kommer rekommendera firewire. Dock är jag lite mer sugen på USB då jag vill kunna koppla in det till min stationära dator och få lite seriösare inspelningsfunktioner än vad jag har nu

Just nu kör jag ett Audigy 2 med KX drivrutiner på den stationära, har 10ms. Sedan kör jag interna ljudkortet på bärbara datorn, har också 10ms med ASIO 4 all.

Har hört att man får mycket högre MS om man kör USB ljudkort, runt 30ms stämmer det?
En polare har ett firewire och han kör på 5ms utan problem. Borde det inte också gå med USB?

Ytterligare en anledning till att jag inte är så säker på firewire är att jag har ett litet firewireuttag på bärbara, dvs ett 4pin. Läste på M-audios hemsida att de kräver 6-pinnars kontakter för att fungera. Har det bara med elen att göra?

Tack i förväg, vet att det är många frågor men jag vet också att ni är snälla

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-13 21:05

Jag har ett Line6 TonePort UX2, USB-kort, och det fungerar utan problem. Med min bärbara dator kan jag faktiskt pressa ner den till 5-6 ms. Då kan jag ju förstås inte spela lika många spår, men det går! Att det skulle bli 30ms är inte sant någonstans. Då skulle inte USB-kort vara så populära som dom är.

En sexpinnars ger, vad jag har förstått, möjligheten att mata ström till kortet genom fw-ingången. Men om det är en sexpinnarskontakt på kortet och en fyrapinnars på datorn, så kan du nog själv räkna ut att det rent fysiskt inte går.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 00:12

Ah ok, ytterligare ett plus med USB. Men det finns ju omvandlare som gör om 4-pinnars till 6. Då får man ju bara se till att driva ljudkortet via extern el. Det är iof lite opraktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-14 00:33

Jag skulle nog ändå satsa på firewire. Ett firewirekort till din stationära dator kostar bara några hundringar, typ 300kr. Jag har alltför många dåliga erfarenheter av USB-ljudkort

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 01:02

USB är till för kringutrustning såsom skrivare, scanners, USB-minnen osv. Seriösa audiointerface ansluts via FireWire eller PCI.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-14 16:05

Jag håller med resten, firewire!
Såvida du inte har stora krav på att vara så portabel att du slipper att mata det med extern el då. Som tommyc skriver ovan så kostar korten inte mer än 300 kronor och är inte så svåra att installera, så den extra utgiften kan det allt vara värt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 10:52

Men grejjen med firewire är att de är så mycket dyrare än USB. Jag har en rätt liten budget nu och de flesta firewirekort är bara dyra och har massvis med outportar. Själv behöver jag bara två out till monitorerna och en hörlursout. Sedan så många in som helst. Dock är konfigurationen alltid tvärtom vilket är lite irriterande.

1
Bevaka tråden