Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död PG-300?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-10-15 19:51

Hej 99an,

som vanligt när det gäller grabben med turbyxorna (läs indigo) så är det något som är trasigt.

Fick hem en Roland PG-300 för någon vecka sedan men har inte haft tid att prova den förrens ikväll. Fick ingen adapter till så jag tog en ställbar jag hade liggandes.
Men nej inget hände när jag kopplade in adaptern. Varken på plus eller minus.

I manualen står det consumption 200mA (DC 9V). Men jag hittar ingenting om polariteten?

Finns ju också en liten risk det bara är lysdioden som är paj, hur testar jag lättast om den funkar? Koppla ihop bråtet med mks-50? Eller finns det något lättare som tar mindre tid.
Sänder PG-300an midi eller hur ligger det till egentligen?

jaja nu blev det snurrigt men jag hoppas att någon av er har ett par visa ord att bjuda på.

Mvh// indigo

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-15 20:32

PG-300 sänder Midi.

Risken finns att du har bränt något internt när du kopplade in på måfå.......synd.

Boss PSA-220 är modellen på adaptern som Roland sålde till PG-300:an. Den har + på yttre och - på inre....

L

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-10-15 21:11

Rådfrågade med min bror först som är elektriker så han googlade på de rekommenderade kompatibla adapterna i manualen psa-120, psa-220 och psa-240.
Och han sa att de var precis som du sa+ på yttre och - på inre.
Detta var också det första jag testade med. Får väl testa att koppla den mot min yamaha rm1x eller reason eller något annat.

• Oregistrerad
  • 2006-10-15 21:24

Tyvärr inga visa råd - men jag håller tummarna för dig.

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-15 22:23

Börja med att koppla in den till en sequencer som kan spela in sys-ex och kolla om det kommer något ur den när du rattar på reglarna.

Om inget händer (vilket det ska göra) så skruvar du isär den och kollar om något är löst inne i den. Leta också efter någon bränd komponent i närheten av jacket för nätagget.

Det kan vara glapp i jacket oxå.

Du kan ha sådan tur så att dioden är paj och den funkar !

Lycka till och håll oss underrättade.

L

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-10-28 21:29

Testade allt möjligt inget funkade så det blev att jag skickade tillbaka den
Fick sedan mail från säljaren som sa att han fått igång den igen. Det var visst lite oxid någonstans som gjorde att den inte gick igång. Nu funkade den iallafall prima sa han.
Jag frågade om han ville sälja den igen och han svarade att han skulle sova på saken.
Men vågar man verkligen köpa den igen?

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-29 01:32

Trist........kolla om du inte kan få den på påseende eftersom det varit lite strul med den. Be oxå att få reda på exakt var det var "oxid". Låter ju lite skumt i mina öron. Det är inte så många ställen på en PG-300 som det kan vara oxid på så att det påverkar strömförsörjningen.

L

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-11-14 00:21

Har den hemma igen nu. Funkar prima. Hänt en gång att den inte startade, vet inte vad den kan bero på men men... pg300an släpper verkligen loss kraften hos mks50
Dock så kostade pg300an en slant men å andra sidan så har jag ju 2 mks50.

Jaja hur som helst. Så är jag nöjd.

1
Bevaka tråden