Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa bärbart!

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funderar på att köpa en bärbar dator, är så jävla trött på min klumpiga stationära PC.

Du ska kunna hantera tunga musikprojekt med många audiokanaler och VSTi (AU) pluggar.
Du måste vara väldigt tyst (!!)
Du måste vara tålig för vi kommer resa mycket och spela live.
Skulle tex jag vilja uppgradera ditt RAM-minne eller HD så ska det vara relativt enkelt.
Du ska ha minst 1 firewire och 2 USB anslutningar.
Du ska ha minst 1gb ram.
Du får gärna vara sexig!

Vad ska jag köpa?

(MAC lockar)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 22:36

Du beskrev just en MacBook

Ursprungligen av sond:

Du beskrev just en MacBook

Vad han sa. Om man kan tänka sig att köra OSX ligger ju Macbooken nära till hands här.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-16 23:18

Jepp, vad får den kosta, och gillar du en vit eller svart dator? Har du studentrabatt kvar möjligen, så kan du spara in en hacka. Eller kanske har en pluggande flickvän eller liknande. Man sparar uppåt 8-10% av priset då.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-16 23:31

Spontant så har jag också hört mycket bra om Sony Vaio, kan ju vara värt att kolla upp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 23:45

Ja precis. Vilket OS trivs du bäst i?
Personligen gillar jag OS X så mycket mer än Win* så det blir alltid Mac, men vet ju inte vad som passar dig bäst.

Det låter som du redan bestämt dig.
Spring till närmaste fruktaffär.

Men vågar man köpa en MacBook idag? På 99mac är det väldigt många som har problem med sin MacBook. Läs här

Ursprungligen av Stefan:

Men vågar man köpa en MacBook idag? På 99mac är det väldigt många som har problem med sin MacBook. Läs här

Jag har en vit MacBook visst jag har haft problem.. men jag måste säga att jag är supernöjd med den i övrigt

så ja trivs du i Mac OS X så köp en sådan :)... logic och ja alla sånna program som apple har gjort själva.. är ju underbara... men tycker du om Windows så köp en vaio eller något.. (hehe kan inte så mkt om PC)

Men Men lycka till

• Oregistrerad
  • 2006-10-17 15:54

Känt problem, antagligen fixat på senare byggen av burken... annars, Apple Service Center i din stad fixar till dig på en halv dag typ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 17:49

Var det itne servicen som var helt åt skogs med apple? Om man köpte en dyr försäkring så gällde den ändå inte för nånting osv. Tublenco har ja för mej skrev om detta..

http://99musik.se/forum/showthread.php?t=17859

Ursprungligen av Don:

Känt problem, antagligen fixat på senare byggen av burken... annars, Apple Service Center i din stad fixar till dig på en halv dag typ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

• Medlem
  • 2006-10-17 18:12
Ursprungligen av HEK:

Var det itne servicen som var helt åt skogs med apple? Om man köpte en dyr försäkring så gällde den ändå inte för nånting osv. Tublenco har ja för mej skrev om detta..

Nej, självklart gäller inte försäkringen för bucklor man själv är ansvarig för och att servicestället inte ger tillräckligt med info i samband med undersökningen har inte med Apple att göra.

Men i övrigt så är det alltid bra att surfa efter lite användarerfarenheter på 99mac. Fast som någon sa - det är ju mestadels bara de missnöjda som hörs. MacBook har sålt i enorma mängder, så det är inte märkligt att många har haft problem med barnsjukdomar heller. Jag har själv hjälpt fd windowsanvändare med macbook och diverse "problem" som visat sig vara handhavandefel snarare än fel på datorn...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-17 16:37

sony vaio eller macbook. beroende på vilket os du vill köra.

..eller en burk från frost network
http://www.frostacm.com/

• Oregistrerad
  • 2006-10-17 17:46

en asus v1j .. killer .. asus tillverkar åt apple, bara att du här får mer för pengarna .. möjlighet att bya ut dvd-brännaren mot en extra hårddisk, spillsäkert tangentbord, perfekt om man spelar live ..

:rolleyes: Har läst många liknande historier. Man blir ju mörkrädd.

• Oregistrerad
  • 2006-10-17 19:01
Ursprungligen av Stefan:

:rolleyes: Har läst många liknande historier. Man blir ju mörkrädd.

Har man problem med sin dator, inom garanti-tiden, så finns det inte några som helst saker att vara orolig för. Naturligtvis ska man se till att man skaffar sig en försäkring av något slag, om man inte är beredd på att slanta upp när datorn går sönder efter garanti-tiden.

I de fall jag har varit i kontakt med apple support, både för min egen del, och för vänners räkning (för vem ringer man när ens data går sönder, jo han killen man känner som kan mycket data), och generellt så handlar det bara om att vara vänlig, men en buffel, inte tappa humöret, men inte ge sig, så får man den service man behöver.

Apple har numera ändrat sina rutiner för bl.a. reperationer av bärbara datorer, och istället för att skicka maskinen till Tyskland som man gjorde förr, så har man utbildat sina Apple Service Engineers på att serva och laga dem, vilket innebär, att rätt planerat, kan din bärbara dator lagas på mindre än 24h..

(nej jag jobbar inte på apple)

---

"du är aldrig ttuffare än din sista hit"

Jag hade RSS-problemen, fick vara utan datorn i någon dag men sen kom den tillbaka Inget tjafs, inga problem...

Mina erfarenheter av Apples support är bara bra.

• Medlem
  • 2006-11-10 11:42

Zepto.se är ett tips om du vill ha en konfigurerbar laptop till ett vettigt pris.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 15:25

annars kan man väl köra windows på macbook? de kör väl intel? ha två olika partitioner på hårddisken osv.

I och med att MacBook klarar både windows och OSX finns det inte längre någon anledning att köpa en pc. Om man kanske har som ett kriteria att INTE ha en snygg och sexig dator kanske, men vem vill inte ha det? Men testa en MacBook, kör det en vecka, om du köper den på nätet har du öppet köp. (två veckor tror jag)

På den tiden hinner du se om den är felaktig. Vilket den antagligen och förhoppningsvis inte är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-18 13:38

Blev lite förvånad när min tjej beställden en macbook igår, verkar ju bli billigare än dell. Visserligen med studentrabbatt men ändå..

Var och klämde lite på laptops igår. Blir nog en Macbook när pengarna finns. Alla PC-laptops under 10k:- var fula och klumpiga åbäken. I samma prisklass fanns det en hel del jämförbart, men jag är sugen på att testa Apple.

Sony Vaio hade varit allra trevligast tror jag, men huga va dyr...

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-19 04:39

please dont do it...!!

Ursprungligen av Peter H:

Var och klämde lite på laptops igår. Blir nog en Macbook när pengarna finns. Alla PC-laptops under 10k:- var fula och klumpiga åbäken. I samma prisklass fanns det en hel del jämförbart, men jag är sugen på att testa Apple.

Sony Vaio hade varit allra trevligast tror jag, men huga va dyr...

sony suger de proppar vaiona med så mycket skit(programvara) att de nästan spricker.
men seriöst, många har problem med NEC/TOSHIBA chipssetet,det kan sluta med att du får köpa ett pcmcia usb/firewire kort om du har externa enheter.
sedan är det ju pris/prestanda förhållandet oxå, man betalar 2/4 för designen. De senaste vaiona har core duo, mackarna har core2 duo och är sanna 64 bitars monster.
man kan köpa en macbook 2ghz för 12.795,00 sek och lägga mellanskilnaden på förslagsvis www.d16.pl till ex.
ha det gott,
mvh/W

Hur funkar det om jag skaffar en intelmac och kör Cubase med ett antal pluggar i XP? Är det precis samma sak prestandamässigt som att köra på en PC eller är det sämre optimerat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-19 11:37

Precis samma, om du använder Boot Camp och kör XP "på riktigt".

Stefan: har du köpt nån bärbar nu? nöjd?

Njaaeee, inte än. Väntar på cash och övertygelse!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 20:11

Personligen skulle jag rekommendera en Macbook Pro, men om du absolut måste ha en bärbar Windows-burk bör du välja en från Lenovo, t ex en Z61p. Men varför du skulle välja något annat än en Mac, det har jag ingen aning om.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-03-19 20:26

För att datorn är underspecificerat med tanke på priset. Det många inte tänker på ät tex att Macbook inte har något dedikerat grafikminne utan delar med datorns vanliga minne. Det kommer så småningom att skapa problem om du kör RAM-uppspelning av ljud, ex med mjukvarusamplers ..

Istället för Macbook skulle jag välja Sony Vaio av denna modell:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1168483&ReferId=36

Och har man mer pengar, istället för Macbook Pro, en Asus V1J:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331053

Kollar man reklambladen så är det kanske inte så övertygande, men kollar man alla specar så är det givet val så länge man inte ska köra just Mac OS X ..

Bevaka tråden