Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XP på mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-17 00:23

jag antar att detta varit uppe förut, men hittade inget just nu.

lite feedback från folk som testat att köra windows på intelmacarna? vill gärna köpa en mac när jag byter dator nästa gång, men vill ha möjligheten att köra xp också.

om man bootar från xp, vad förlorar man i prestanda? hur vore det att använda en mac i studion och köra två olika operativ beroende på vilken typ av inspelningsprojekt man håller på med.. tro?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 01:51

Kör du bootcamp är det ju skitsamma.. men om du ska köra XP i OSX med Paralells eller nån annan virtualizer, så kan det bli kinkigt, med minnet framförallt...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-17 01:59
Ursprungligen av Don:

Kör du bootcamp är det ju skitsamma.. men om du ska köra XP i OSX med Paralells eller nån annan virtualizer, så kan det bli kinkigt, med minnet framförallt...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

mm, parallells är fräckt, men sjukt resurskrävande antar jag... men om jag ska jobba i xp vill jag nog boota från xp. det är sjukt att bara kunna switcha, men det känns nästan mer som ett partytrick.

Ursprungligen av verone:

mm, parallells är fräckt, men sjukt resurskrävande antar jag... men om jag ska jobba i xp vill jag nog boota från xp. det är sjukt att bara kunna switcha, men det känns nästan mer som ett partytrick.

Det är inte ett partytrick när man jobbar med programvara som bara finns i det ena eller det andra operativet. Då kan det vara jättebra att köra parallells och dela filer mellan den virtuella maskinen och OSX genom det virtuella nätverket.

Men om du nu bara vill köra windows XP genom boot camp så kan jag näst intill lova dig att du inte behöver misströsta

När du bootar Windows XP (istället för att köra det virtuellt) kommer operativsystemet ha precis samma kontakt med maskinvaran som vore det bootat på en PC. Det betyder alltså att din dator kommer bli en PC, med samma processorprestanda, minneskapacitet och ändamålskretsar (ljud/grafik/nätverk) som det är på Macen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-17 08:47
Ursprungligen av Richard Olsson:

Det är inte ett partytrick när man jobbar med programvara som bara finns i det ena eller det andra operativet. Då kan det vara jättebra att köra parallells och dela filer mellan den virtuella maskinen och OSX genom det virtuella nätverket.

Men om du nu bara vill köra windows XP genom boot camp så kan jag näst intill lova dig att du inte behöver misströsta

När du bootar Windows XP (istället för att köra det virtuellt) kommer operativsystemet ha precis samma kontakt med maskinvaran som vore det bootat på en PC. Det betyder alltså att din dator kommer bli en PC, med samma processorprestanda, minneskapacitet och ändamålskretsar (ljud/grafik/nätverk) som det är på Macen.

då får det faktiskt lov att bli en mac. att få det bästa av två världar på en och samma maskin är ju en önskedröm ända sedan... småskolan.

Ursprungligen av verone:

då får det faktiskt lov att bli en mac. att få det bästa av två världar på en och samma maskin är ju en önskedröm ända sedan... småskolan.

Grattis! Säg till när du bestämt dig för att avinstallera windows igen

  • Medlem
  • 2006-11-07 12:48

Varför köpa en mac och sedan köra XP? :S

Ursprungligen av Herde:

Varför köpa en mac och sedan köra XP? :S

För att det finns gott om bra mjukvara som inte finns för OSX.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-07 12:59
Ursprungligen av Herde:

Varför köpa en mac och sedan köra XP? :S

Förhoppningsvis slipper man ha XP installerat snart.. inväntar bara en version av osx där det finns en runtime för windows api inbyggt.. DET hade varit slickt!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

En dator till både OSX och XP. Även om jag numera nästan bara kör OSX så behöver jag fortfarande XP för vissa jobb.. och så är det för många. Även åt andra hållet. Det är OFTA som jag släpar runt på både en ibook och en dell i väskan.. inte särskillt kul.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-07 14:15

ja, sjukt slickt. helst vill jag inte ha med xp att göra överhuvudtaget. intressanta tester i macworld vad gäller spel via bootcamp dock, negativa för apples del, särskilt macbooken.

1
Bevaka tråden