Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bränna akai-cd?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

med risk för att det kan ha frågats om förut...

jag sitter på en akai s3200 och ett gigantiskt samplebibliotek på datorn, då det känns som ett lite väl mastodontartat projekt att sampla alla samplingar från datorn och sen spara ner det... så tycker man att det vore rätt bekvämt att kunna bränna allt på en cd istället... så frågan lyder, någon som vet hur man ska gå till väga?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-10-18 19:23

ursäkta mej och mitt besserwissande, men det heter datorn inte "datan" om du menade själva maskinen.

mm, ok

EH vadåh, va har du för grejjer?

verkar som om du har en CD-läsare till samplern - bränn en CD-R och kör då ??
(har du även en hårddisk \ kortläsare \ zip eller annat till samplern ?? då du verkar kunna *spara ner* där --- du kan då kanske koppla samplern med någon av dessa enheter till datan direkt och föra över och strunta i CD-bränningen ??)

kan samplern läsa kataloger e det att föredra att lägga samplingarna i samma struktur som du har på datorDisken, låta det vara som det e --- EKK känns som om jag har fler frågor än vad du har

\\har du ett SCSI~interface i samplern\datan?

jag kanske inte var tydlig nog inte mitt förra inlägg... sorry för det... vad jag menade med spara ner-biten var att jag skulle dra en sladd från datorns ljudkorts utgång in till samplern och sampla av dem ljuden jag vill ha, och sen spara ner dem på någon av scsihårddiskarna...

jag skulle kunna koppla samplern direkt till datan, via scsi, men jag har inget scsikontrollerkort desvärre...

jo, man vill ju att det skulle vara så enkelt... men akais äldre samplers verkar inte kunna läsa skivor som är brända på det sättet... försökte det tidigare idag...

kool

okay det e formatet på CD-bränningen som e kruxet alltså...
AKAIs CD-format e vellan lite lömskt+hemligt ? ingen aning ?

man får vellan testa sig fram:

CD MODE 1
DIsk At Ones
ISO 9660 Level 1

[bara 8.3 tecken]

MEN!! enklaste e att du haffar ett SCSI~interface till datan, bara att plugga in sampler och föra över allt ju!

(jo fattade biten med att realtidssampla från datan = rena döden tråkigt ju)

det enda jag har lyckats luska ut, av något värde egentligen, är att deras skivor är max 518mb stora... av mina efterforskningar på nätet så verkar det som om det enda sättet som man kan göra det på är att man gör en image av en akaiformaterad scsidrive, och sen bränner den, men på det sättet kan man bara göra backuper typ... vilket känns rätt menlöst i dagsläget...

jo, jag är bekant med akaidisk, men det känns lite av att förflytta hela biblioteket på 200mb 1.44mb i taget, fast det är väl antingen akaidisk, skaffa en mac eller att realtidssampla hela skiten... crap...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-18 20:50

Dessa samplers är inte gjorda i fas med datorernas utveckling & intrång i musikstudion och har inte filkompabilitet med vare sig Mac eller PC tyvärr. Det är delvis därför de är så billiga idag. Det finns småprogram till datorerna som man kan skapa samplerkompatibla diskar med (Googla på t ex något i stil med "Akai disk for PC") -- men det gäller oftast tyvärr floppydiskar. Annars finns ju CD-rombibliotek till Akai men de är i ett som det så fint heter "proprietary" format. Kan bara läsas av Akai och de samplers som är Akai-kompatibla. T ex vissa modeller från E-mu och Roland. Vet inte om det finns något program som fixar att katalogisera och bränna en sådan CD. Akai hade också en mjukvara vid namn Mesa. Denna funkade väldigt bra på Mac då man SCSI-kommunicerade datorn och samplern. Har aldrig hört talas om någon som lyckats få det funka på PC tyvärr.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-18 21:32

Enklast är ju förstås att ge upp hårdvarusamplandet och läsa in patcherna i någon mjukvara som läser Akai i stället. Tiden har sprungit om de fina burkarna, såvida man inte anpassar sitt arbetssätt efter dem och går tillbaka till beprövade metoder. Typ floppydiskar.

japp...

fast jag är ju lite utav en bakåtsträvare, så jag får ta och, som tidigare nämnt, antingen manuellt sampla av allt eller köra med floppys... trots bökigheten så känns det senare alternativet mer attraktivt...

så då kommer det aldrig heller funka att handskaka\flytta info mellan datorn & samplern via SCSI pga AKAI-formatet ligger på samplerDisken och ingen av grejjerna kommer hitta varandra··~

[aldrig trasslat med AKAI's rena samplermaskiner som e senare än S-700, mpc-linjen undantagen]

<¡¡> vet inte vad som hänt på senare tid men verkar som att man nu mera surfar runt på filformatet FAT16 [vfat] på akai (iaf MPC) + datorn, men det hjälper vellan ingen just nu ang detta trasslet<!!>

http://zicweb.com/disk2file/
http://mp3.deepsound.net/akai_cd.php
Ser ut som du måste ha ett SCSI kort dock men ett sånt kan man väl få tag på billigt.

Ursprungligen av jupiter8:

http://zicweb.com/disk2file/
http://mp3.deepsound.net/akai_cd.php
Ser ut som du måste ha ett SCSI kort dock men ett sånt kan man väl få tag på billigt.

yeah, jag har hunnit kolla in allt det där... men den metoden känns extremt krånglig...

dessutom så kan man i praktiken bara göra backuper utav redan befintliga akaienheter med den metoden om jag har förstått det rätt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 09:15

Om du känner någon med en S5000 eller S6000 som kan läsa både akai-formatterade skivor och i wav-format så borde du kunna läsa in allt som wav i den och sedan spara undan det i akai-format på din HD. Med risk för att du måste montera HD:n i S5/6k:n tillfälligt...

Ursprungligen av Frebrik:

Om du känner någon med en S5000 eller S6000 som kan läsa både akai-formatterade skivor och i wav-format så borde du kunna läsa in allt som wav i den och sedan spara undan det i akai-format på din HD. Med risk för att du måste montera HD:n i S5/6k:n tillfälligt...

nej, jag kör inte s5000 eller s6000... mpc2000xl däremot... sen är ju problemet att jag äger ingen scsi-hd, extern eller intern... :/

kan ju prova med vanliga floppys förvisso...

1
Bevaka tråden