Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SH-101 soundalike VST sökes

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-19 00:02

Precis som det står i topic. Vad finns det som liknar SH-101 i mjukvaruväg. Finns en klon till powercore, men det går fetbort. TCworks gjorde en något liknande tingest som hette mercury-1 som inte säljs längre men som jag *host* hittade ändå, men den funkar inte så bra (antar att den är inkompatibel med nåt), klickar och har sig när den stjäl röster och liknande fuligheter (dock låter den rätt bra).

Vad jag alltså är ute efter är en dedikerad bas/bjoink-synt som är någorlunda jämförbar med SH-101 och har lite karaktär i ljudet. Vet ni om nån VST (till windows) som passar min beskrivning?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-19 00:04

föreslår asynth

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-19 00:10

Asynth har jag, men gillar inte dess ljud. Låter för ljust och inget riktigt riv i den. Låter för plastigt för min smak.

råkade se att efm har gratispluggar när jag handlade pcb´s där för ett tag sen, här finns en gratis alpha juno emulator (kanske iofs bara skräp, har inte testat då jag inte kör mjukisar själv...)

http://www.ele4music.com/plugins.html

• Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-19 00:18

ollie: synd att det bara fanns till pc. annars hade det där varit en guldgruva.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-19 00:20

Oj jefvlar ollie... Där ska jag gräva mig in och se vad som är bra Man tackar!

• Medlem
  • 2006-10-19 04:43

Jag har/har haft en VstI som är en klon på sh-101

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 05:15

Korgs virtuella Polysix tycker jag låter väldigt bra, vet att du frågade om SH-101, men den kan vara lite åt det hållet om man vill.
Gillar den så mycket bara.

http://www.korg-datastorage.jp/Demo/KLC/P6FatlineBass.mp3

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-19 07:26

Legacy Polysixen låter INTE som en SH-101a, saknas t ex portamento och env>pwm, precis som på en "riktig" Polysix. Däremot gör Legacyn Polysix-ljudet bra, bortsett från att det blir lite för cleant för att tas för "the real thing".

Subban i Reason.

http://www.sonictimeworks.com/sh.php - Du får själv avgöra hur pass bra du tycker den låter. Tyvärr finns det nog inte mycket i mjukvaruväg som riktar sig till att vara just en emulering av SH-101.

Min rekommendation är Vaz Modular. Vilken hanterar de typ av ljuden med bravur.

En sida att hålla ett öga på om du söker emuleringar av hårdvara,
http://www.studio-compyfox.de/testcorner/hw-research.php

De försöker hålla den så uppdaterad som möjligt verkar det som. Senaste uppdateringen 3 sept.

Har du provat xhip ? http://xhip.cjb.net/
Servern är lite nere för tillfället pga av servercrash men du kan åtminståne få tag i xhip filen.

Den är "work in progress" på ren svenska. GUI:et är en smula märkligt och jag vet inte om den låter som en SH 101 MEN.......

den låter vääääldigt bra. Analogt till och med om man vågar yttra sånt här.
Och den är gratis så...

Som jag sa är den under utveckling och kan komma att ändras ganska mycket.
Till det bättre förhoppningsvis. Utvecklaren är en knepig typ från Kanada men är extremt
fokuserad på ljudet och den är väldigt CPU snål.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-19 13:20

Provade lite snabbt, xhip lät hyggligt. Mycket knepigt interface dock, hade ju förenklat massvis om man hade haft knappar för att byta mellan interfacen längst upp eller så, så man slipper cykla genom alla för att hitta ett.

Märkligt,den hade knappar i en tidigare version men det ser ut som han har tagit bort dom!
Han har fått mycket kritik för GUIt och det är ett nytt på gång som ser riktigt bra ut med allt på samma sida. Det går att mappa alla kontroller till en midi kontroller om du har en sån.
Annars får du antingen vänja dig eller vänta på den nya versionen.Om du tycker att ljudet är värt det.

Xhip är riktigt trevlig. Helt glömt bort den. Jag valde att lägga den på hyllan tills den åtminstone är bakåtkompatibel. Just nu så förändras den så pass mycket från version till version så om man skapar en bank med ljud går den inte ladda i den nya versionen. Vilket kan vara lite trist. (om han inte ändrat på det nyligen?)

Men som J8 säger så är det ett riktigt trevligt GUI på gång och förhoppningvis även då en så pass definierad version så man kan börja skapa patcher utan att behöva oroa sig för att behöva göra om allt arbete igen.

• Medlem
  • 2006-10-20 10:10
  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-20 12:45

Fast CM-101 går inte att köra monofoniskt, annars så är den lovande.

Om man är petig och vill ha en synt som "verkligen" låter som en 101:a finns det nog bara ett alternativ...

Sen får man inte glömma axelbandet heller, hur skulle det se ut, med en VSTi på magen?

Det gåååår ju bara inte!

Ursprungligen av Arete:

Fast CM-101 går inte att köra monofoniskt, annars så är den lovande.

Varför är det ett avgörande problem?

• Medlem
  • 2006-10-20 16:04

Det undrar jag med, varför är polllyfonin det ett problem? Det är väll bara att spela monofoniskt.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-10-20 17:11

ÄR ju toksvårt att få dom där snabba basarna med lång releasetid om man kör polyfoniskt, eller hur? Vill helst ha en som går att ställa mellan poly/mono/legato så man kan automagisera byten mellan dessa.

Snabba basgångar med lång releasetid på monofiniska syntar låter ju precis som snabba basgångar med kort releasetid. Fast jag förstår vad du menar.

1
Bevaka tråden