Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CME Uf-serien

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-19 10:01

Har märkt att CME:s masterkeyboardar är ett hett diskutionsämne, men alla talar emot varandra!!!:confused:
Jag skulle vilja veta om CME är bra eller inte, då jag funderar på att köpa en sådan.
Och om den inte är dte vad är bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 10:14

Tyvärr måste du nog prova en själv. Jag gillade inte alls känslan i klaviaturen på den jag provade. Jag har en kompis som är helnöjd med just känslan i klaviaturen...

  • Medlem
  • 2006-10-19 10:24

Verkar som att det är två läger när det gäller CME, antingen gillar man dom eller inte

Testade CME UF6 nu i veckan och det är en keyboard jag skulle kunna leva med.
Men så här i efterhand så var det bra att jag inte köpte det (köpte inget, då dom inte hade det på lager).
Personligen gillar jag inte material-känslan i tangenterna.
Motstånd (semi-vägt) var bra men just tangenterna tyckte jag hade lite lego-känsla över sig.
Då gillar jag mitt förra Fatar SL-161 keyboard mer i just material/yta på tangenterna (allt annat sög i jämnförelse ).

Finns en tråd lite längre ner om masterkeyboard.
Wardroid rekommenderade m-audio's Axiom eller Keystation.
Men som sagt finns lite mer i den tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-19 11:26

Jag gillar inte känslan i CME's klaviatur eftersom jag gärna vill ha ganska tungt viktade tangeter.

Själv använder jag ett gammalt Roland digitalpiano som masterklav och även fast jag är stormförtjust i känslan klaviaturet så saknar jag att det inte finns aftertouch på det

  • Medlem
  • 2006-10-19 10:21

ska ta å dra mig till borlänge nån dag för att ta mig en till på klaviaturen
hur är den förutom klaviaturen?
Nån som har erfarenhet av att använda den tillsammans med en modul?

Jag är tokigt nöjd med mitt UF8, men skulle ändå inte vilja ha det som enda klaviatur. Det är lite för tungt/trögt för att jag ska kunna spela vissa snabbare grejer, så då använder jag nån av mina synthar med semi- eller oviktade tangenter.
Men det kan ju även va en vanesak... Jag hade enorm träningsvärk i händerna i nån vecka efter att jag skaffade UF8:an, så med lite mer snabbhetsträning skulle det kanske funka ännu bättre.

  • Medlem
  • 2006-10-19 12:56

Jag förstår att klaviaturen måste vara en smaksak, men hur är det med dom övriga finesserna?
Funkar reglagen och sånt bra?

Har nästan aldrig använt reglagen faktiskt, men de få gångerna jag testat så gjorde de vad de skulle iallafall... Men det är ju en budgetpryl, så det lär ju inte va samma kvalitet som på en Moog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 14:00

Reglagen är bättre än klaviaturet.
Jag har en uf5. Mitt G#3 reagerar inte riktigt som det ska så jag ska leta upp kvittot och försöka ordna det.

Sen har jag ett till problem med den. Det fastnar noter när jag kör den ihop med Reason3 på min Powerbook G4 (OSX). Jag har kontakt med CME's tech support och de jobbar på en lösning.
Detta problem fanns även på pc förr men de löste det med en ny driver. Hoppas på en ny mac-driver.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-19 14:45

Bra info, 834! Jag var på väg att köpa ett CME och tyckte de var väldigt snygga och hade ruskigt bra syntklaviatur. Men jag valde ett Edirol PC80 till kanonpris på Musicstore i stället (179€ och den har integrerat kanonbra ljudkort). Helnöjd, men lite smolkigt att Edirol & Roland inte slösar med aftertouch på de inte så asdyra grejerna.

1
Bevaka tråden