Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amerikanska instrument - ström

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag undrar hur det är med instrument som man shoppar på eBay som kommer från U.S.A.
som t.ex. en Yamaha synth.... går den då på amerikansk ström eller är det bara och koppla in här hemma i svenskt kontaktuttag.. d.v.s två hål i väggen?

någon som vet?!

det beror nog på vad för transformator som sitter i synthen i fråga, det finns ju dem som är inställda för att gå på t.ex bara 110v... och sen finns det dem som funkar över hela världen...

okay.. jag ska kolla med säljaren om inställning. tack

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-22 02:21

Nyare grejer har väl ofta transformatorer som ställer om sig automatiskt eller en liten switch bak där man kan ändra frän 110 volt till 220/230.

fick detta svar från säljaren:

It is battery operated with the option to run it by a transformer. In short, I think it would work but you may still need a step-up transformer to use by wall jack.

alltså vad tror ni, vctrsknt och makari?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-22 02:43

Den går väl på 9 eller 12 volt DC då. Borde vara helt lungt att köpa, men räkna med att få köpa en ny väggvårta till den. Om det följer med en så lär den dels ge fel spänning och sen inte ens passa i våra jack.

Ursprungligen av makari:

Den går väl på 9 eller 12 volt DC då. Borde vara helt lungt att köpa, men räkna med att få köpa en ny väggvårta till den. Om det följer med en så lär den dels ge fel spänning och sen inte ens passa i våra jack.

ja alltså, det som står ovan lär stämma... dessutom känns det som om det kan bli en kostsam operation... dem där spänningsomvandlarna är rätt dyra har jag för mig...

jag misstänkte det.... att det skulle bli en dyr historia till slut.... dessutom tillkommer ju även tull när man köper från U.S.A

Men nej, det lär väl inte behöva bli dyrt.
Som makari säger, så kräver ju synthen säkert enbart 9 eller 12 volt DC. Så det lär ju funka finfint med en alldeles vanlig 150kronorsadapter från t.ex. Clas Ohlson.
Att en adapter behöver arbeta med 110V eller 220V gör ju liksom ingen som helst skillnad på slutresultatet....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-22 13:33

Ja, vctrsknt fattade nog fel. Jag syftade som sagt på en ny adapter, transformator, väggvårta, nätagg (kärt barn har många namn) för en typ hundralapp på Clas Olson, biltema eller nåt.

Ursprungligen av makari:

Ja, vctrsknt fattade nog fel. Jag syftade som sagt på en ny adapter, transformator, väggvårta, nätagg (kärt barn har många namn) för en typ hundralapp på Clas Olson, biltema eller nåt.

hah

ja, jag trodde att var spänningsomvandlare det var frågan om... jag skyller det på att jag var trött... eh...

• Medlem
  • 2006-10-22 19:07

Jag köpte en Roland A-880 (midimixer) för ett tag sen. och den hade en amerikansk kontakt på 100V så jag fick ha en spänningsomvandlare i mellan. Men kontaktade jag Roland och kollade vad man kunde göra för att slippa den där spänngsomvandlaren. "Byt transfomator i den" Pris? "172:-, jag skickar en till dig, be en elfirma byta den åt dig."

Sagt och gjort, nu går den på 230V

Hej hej...

Jag gjorde så att jag köpte en transformator för 3 - 400 så att jag har både svensk och amerikansk ström i studion. Jag har en handfull amerikanska trummaskiner och sånt och då är det väldigt att skönt att slippa in och fixa med varje utan bara koppla in den...Om du planerar att köpa mer prylar från staterna så kan det vara ett alternativ...

En annan sak som jag kanske bara inbillar mig...När jag använder amerikanska adaptrar till Boss pedaler så tycker jag att dom är tystare och brummar mindre...Det kan i och för sig också bero på mitt taffliga studiobygge...

GUYS... ni får svara lite kvickare... nu missade jag en dyrgrip på eBay! : )

1
Bevaka tråden